Czy marketing szeptany jest etyczny?


2013-05-15
Niezwykle istotną kwestią podczas przeprowadzania działań marketingowych jest przekazywanie informacji w sposób szczery i wiarygodny. Ta zasada może być trudna do zrealizowania w przypadku popularnych działań promocyjnych, ale łatwiejsza przy realizowaniu działań za zakresu marketingu szeptanego.

W tym miejscu jednak warto wspomnieć, że stale wszyscy zainteresowani takimi działaniami próbują znaleźć odpowiedz na pytanie czy w przypadku, gdy rekomendacja bądź opinia zostaje opłacona marketing szeptany nadal jest etyczny. Czy wynagradzanie ambasadorów marki może w jakikolwiek sposób wpłynąć na ich zdanie na temat usług lub produktów danej firmy? Okazuje się bowiem, że przedsiębiorstwa decydujące się na tego typu działania pozostają w zgodzie z podstawowymi wartościami, ponieważ nawet w sytuacji zlecania kampanii marketingu szeptanego otrzymują oni działania wskutek, których nowi Klienci niezaznajomieni z produktem chcą go wypróbować, a następnie sami przekazują innym ludziom własną całkowicie bezstronną i subiektywną opinię.

Ze względu na fakt, że działania przeprowadzone w ramach marketingu szeptanego są trudne do zrealizowania w sposób wiarygodny warto korzystać z profesjonalnych i doświadczonych w tym zakresie specjalistów. Na rynku z pewnością istnieje wiele firm, które w celu zwiększenia swoich własnych zysków będą prowadzić kampanię w sposób nieetyczny działając na szkodę samego Klienta, dlatego też jako zleceniobiorcy powinnyśmy mieć możliwość stałej kontroli wszelkich czynności marketingowych.

Informacja będąca jednocześnie rekomendacją jest obecnie na wagę złota, ponieważ ludzie mają większą skłonność do krytykowania niż do chwalenia. Jeżeli coś nam się w produkcie usłudze danej firmy nie podoba jesteśmy w stanie poinformować o tym minimum dziesięciu napotkanych na swojej drodze osób w bardzo szybkim czasie. Natomiast zadowolenie dzielimy zwykle wyłącznie z najbliższymi, rodziną bądź przyjaciółmi. Każde przedsiębiorstwo natrafia w trakcie prowadzenia działalności na mniej lub bardziej kryzysowe sytuacje, które wpływają na zmianę opinii otoczenia biznesu na negatywną. Marketing szeptany może okazać się idealnym rozwiązaniem takich problemów, ponieważ wchodzą w dialog z samymi zainteresowanymi konfliktu możemy niejako kontrolować sytuację i poprowadzić ją na tor zmierzający do zakończenia problemu.

Zapewne wielu przedsiębiorców jeszcze nie docenia znaczenia i siły marketingu szeptanego i nie uwzględnia w budżetach marketingowych takich działań. Niemniej jednak Ci, którzy przywiązują do tego wagę zyskają nie tylko dziś, ale również w przyszłości, ponieważ w ludzkich umysłach w mniejszym stopniu zostają zapamiętywane reklamy telewizyjne, aniżeli pozytywna opinia milionów zadowolonych Klientów.

Nadesłał:

alastor

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl