Czy Polska może być eksporterem wysokich technologii?


2016-01-08
Obecnie, Polska ma najlepsze efekty eksportowe w zakresie m.in. żywności, odzieży, produkcji mebli, łodzi motorowych czy stolarki okiennej. Wiele wskazuje na to, że Polska ma szansę, bycia w czołówce wyścigu wykorzystania nowoczesnych technologii, ale potrzeba inwestycji.

W Europie niekwestowanym liderem w zakresie innowacyjności nadal pozostaje: Szwajcaria, Wielka Brytania, Szwecja, Finlandia oraz Holandia. Według danych pochodzących z raportu „The Global Innovation Index 2014: Human factor in Innovation” Polska znajduje się na 45. miejscu pod względem innowacyjności wśród 143 przebadanych państw. Polska w tym zestawieniu wyprzedza jedynie Grecję. Pokazuje to, że jeżeli nasz kraj chce być liczącym się państwem w trwającym wyścigu technologicznym musi podjąć działania na rzecz wsparcia obszaru B+R. Według danych PwC, najwięcej produktów będących wynikiem własnych prac B+R, wśród nowych produktów wprowadzanych na rynek, wykazuje właśnie sektor IT (70% wszystkich produktów), następnie producenci pojazdów i maszyn (66%) oraz sektor chemiczny i farmaceutyczny (53%), co świadczy o wysokim potencjale badawczym polskich specjalistów.

Polska myśl technologiczna doceniana za granicą  

Aktualne tempo światowego rozwoju technologicznego, powoduje że inwestycje w  rozwiązania z zakresu IT stają się koniecznością. Polska myśl IT jest ceniona na świecie i eksportowana poza granicę naszego kraju. Nasz kraj jest również znaczącym graczem pod względem outsourcingu IT. - Mamy znakomitych inżynierów i programistów, którzy z powodzeniem konkurują z innymi graczami na globalnym rynku, włączając inżynierów z Indii. Technologie, które powstają w Polsce są eksportowane do największych światowych firm. Jednym z przykładów jest chociażby oprogramowanie DCS podnoszące bezpieczeństwo i automatyzujące pracę w elektrowniach. Dziś, z tego rozwiązania korzysta 80 proc. elektrowni w Polsce – mówi prof. Konrad Świrski, Prezes Transition Technologies.  

Ekspansja na zagraniczne rynki  

Polskie firmy świadczące usługi z zakresu IT coraz śmielej wkraczają również na zagraniczne rynki, co jest naturalną konsekwencją i kierunkiem ich rozwoju. Analizy PwC dotyczące ekspansji w 2011 roku wskazują, że na wielu zagranicznych rynkach, szczególnie na wschodzie, Polska ma dobrą markę, ponieważ kojarzy się ona z wiarygodnością i wysoką jakością Zachodu. W Azji, polskie produkty oceniane są również pozytywnie i jednoznacznie utożsamiane z Unią Europejską. – Taki stosunek do polskich firm bierze się m.in. z doceniania z jednej strony jakości produktów i usług z zakresu IT, a  z drugiej strony atrakcyjne ceny za oferowane usługi oraz rozwiązania – mówi prof. Konrad Świrski.

  Polska słynie na całym świecie ze świetnych produktów spożywczo-rolniczych, mebli czy stolarki okiennej. W obliczu aktualnie panujących trendów technologicznych i wysokiego potencjału polskich specjalistów, nasz kraj ma szanse stać się jednym z głównych graczy w zakresie eksportu technologii IT, a zwłaszcza w zakresie outsourcingu usług. Tym bardziej, że polscy programiści są doceniani przez międzynarodowe korporacje. Ponadto, dodatkowym bodźcem stymulującym do prac nad technologiami powinien stać się wzrost inwestycji w działalność badawczo-rozwojową,  prowadzącą do wdrożenia na rynek nowych, atrakcyjnych dla odbiorcy produktów i usług.

Nadesłał:

Mondaypr

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl