2013-07-05
Używanie samochodu wiąże się z koniecznością uważnej wymiany kilku elementów. Przykładem jest filtracja i klimatyzacja. Na czym polega ich praca, jakie są ich rodzaje i kiedy trzeba je wymieniać?
Na początek wyjaśnienie – czym w ogóle są filtry powietrza? W skrócie można napisać, że to części urządzeń, których zadaniem jest oczyszczanie przepływającego przez nie powietrza. Zamontowane w odpowiednim miejscu przyciągają drobinki kurzu, dzięki czemu to, co wydostaje się na zewnątrz jest czyste.
To szczególnie istotne w różnego rodzaju silnikach. Tam powietrze musi być maksymalnie oczyszczone, aby nie zakłócać pracy urządzenia. Dlatego zestawy filtrów stosowane są we wszystkich samochodach, motocyklach i innych maszynach wykorzystujących silniki spalinowe.
Filtry suche
Co nie znaczy, że wszędzie stosowane są takie same filtry powietrza. Jednym z dwóch najpopularniejszych rodzajów są te mokre. Ponieważ nie są doskonałe, powoli wychodzą jednak z użycia. Ich niedoskonałość wynika bezpośrednio z zasady, według której są skontruowane.
Pierwotnie były to drobne, wielowarstwowe siatki, które pokrywano olejem. Olej miał za zadanie przyciągać zanieczyszczenia i unieruchamiać je na powierzchni filtra. Problem w tym, że nie wszystko udawało się w ten sposób oczyścić. Poprawa sprawności filtrowania (przez zmianę kąta nawiewu) sprawiała natomiast, że były to urządzenia duże i kłopotliwe w użytkowaniu.
Filtry mokre
Dlatego powstały wersje suche, zwane popularnie papierowymi. Te są dzisiaj znacznie popularniejsze i używane są we wszystkich nowych konstrukcjach. Nie bez przyczyny. Ich sprawność sięga 99,9 proc. Jak widać jednak, nie jest to skuteczność całkowita. Przez taką filtrację przedostają się niektóre zanieczyszczające cząsteczki.
Jak działają wersje suche? Podstawą ich konstrukcji jest specjalny papier mikroporowaty. Papier ten nasycony jest odpowiednimi substancjami i ułożony w sposób harmonijkowy wewnątrz cylindra. Takiego, jak w każdym samochodzie. Powierzchnia filtrowania jest duża, przekracza kilka metrów kwadratowych. Sam filtr jest jednak niewielki.
Kiedy wymieniać system filtracji?
Pytanie, które pojawia się w tym momencie brzmi: czy filtry powietrzne montowane są w samochodach raz, na zawsze, czy też trzeba je wymieniać? Odpowiedź nie jest zachęcająca. Filtry trzeba wymieniać i to regularnie. Dlaczego? Ponieważ każda drobinka kurzu, każde zanieczyszczenie, które na nich osiada, obniża skuteczność takiego filtra. Koniec końców przychodzi taki moment, że filtr przestaje spełniać swoją funkcję.
Większość producentów samochodów ustala termin wymiany filtrów na 15-20 tys. km. W niektórych przypadkach dystans jest większy. Jednak w praktyce najlepiej wymieniać filtr powietrza wtedy, kiedy wymieniany jest olej.
O wymianie powinni najczęściej myśleć ci, którzy używają samochodu w mieście lub trudnych warunkach. Ich wymiana nie jest trudna, jednak z reguły lepiej polegać na doświadczonym mechaniku. Ten dobierze odpowiedni filtr i sprawnie zamieni stary i zużyty, na nowy.
Źródło: Klimafiltr.eu, dystrybutor filtrów powietrza.