Czynniki wpływające na oszczędność paliwa w samochodach ciężarowych
Każda opona pojazdu tocząca się po drodze wytwarza siłę oporu, która powstaje ze strat energi wynikających z uszkodzeń ścian bocznych opony oraz przez ruch
Gdy pojazd porusza się po drodze, szereg czynników wpłynie na ilość paliwa, którą zużyje by dotrzeć z punktu A do punktu B.
Główne parametry to ciężar pojazdu, opór aerodynamiczny, straty mechaniczne i opór toczenia opon. Chociaż opony są tylko jednym z czynników, moga mieć wpływ na trzecią część całkowitego zużycia paliwa.
Każda opona pojazdu tocząca się po drodze wytwarza siłę oporu, która powstaje ze strat energi wynikających z uszkodzeń ścian bocznych opony oraz przez ruch, kompresję i zniekształcenia bieżnika opony spowodowane kontaktem z powierzchnią drogi.
Tę siłę oporu nazywa się oporem toczenia;można ją bardzo dokładnie zmierzyć w laboratorium.
Udział opon w całkowitej energi wymaganej do poruszania sią pojazdu po drodze zależy od działania wielu czynników zewnętrznych, między innymi:
Aerodynamika i prędkość
Aerodynamika pojazdu oraz jego prędkość jazdy mają niezwykle duży wpływ na ilość zużycia paliwa. Siła wytwarzana przez opór aerodynamiczny pojazdu wzrasta wykładniczo wraz z prędkością jazdy.
Opór toczenia opony rośnie liniowo wraz z prędkością, lecz opony stanowią stosunkowo niewielki procent całkowitej siły oporu działającej na pojazd przy wzroście prędkości.
Temperatura otoczenia, warunki pogodowe, nawierzchnia drogi (piaszczysta, żwirowa, asfaltowa, betonowa) oraz rodzaj terenu (płaski,pagórkowaty lub górzysty) to czynniki środowiskowe, których nie można kontrolować, natomiast mają one bezpośredni wpływ na zużycie paliwa.
Układ pojazdu
W typowym 40-tonowym, 5-osiowym samochodzie ciężarowym, każda oś ma wkład w całkowity opór toczenia pojazdu. Osie napędu i przyczepy łącznie dają około 83% całkowitego oporu toczenia opon. W celu zmniejszenia zużycia paliwa przez pojazd, zaleca się wyposażenie wszystkich osi w ekonomiczne opony o niskim oporze toczenia.
Ciśnienie opon
Opór toczenia jest w dużym stopniu zależny od ciśnienia opon. Jednostopniowe odchylenie od nominalnej wartości ciśnienia w oponach może doprowadzić do zmiany oporu toczenia sięgającej 5%, czego wynikiem może być znaczny wzrost kosztu paliwa. Dla optymalnego oporu toczenia, ważne jest prawidłowe napompowanie opon, stosownie do obciążenia poszczególnych osi. Ponadto złe ciśnienie ma negatywny wpływ na wytrzymałość opony.
Zbieżność kół
Błędne ustawienie zbieżności kół może mieć drastyczny wpływ na opór toczenia i w efekcie na zużycie paliwa. Jeżeli koła w 12-kołowym ciągniku i przyczepie nie mają prawidłowo ustawionej zbieżności, całkowita siła oporu działająca na pojazd wzrasta. Większe "szorowanie" opon po powierzchni drogi i potencjalnie większy opór aerodynamiczny powstają wówczas gdy ciągnik i przyczepa nie układają się równolegle do kierunku podróży.
Styl jazdy
Nawyki lub "styl" jazdy prowadzącego pojazd może mieć ogromny wpływ na ilość zużywanego paliwa. Agresywna jazda może pozbawić nas wielu korzyści czerpanych z inwestycji w ekonomiczne opony i silnik, urządzenia aerodynamiczne czy syntetyczne smary.
Istnieją jednak nowoczesne, zautomatyzowane układy przeniesienia napędu, które mają na celu zmniejszenie wpływu kierowców na zużycie paliwa w trakcie jazdy, dodatkowo zwiększając potenciał oszczędnościowy odpowiednich opon.
Przy dzisiejszej technologii, możliwe jest dokładne zmierzenie ilości paliwa zużywanego przez silnik w jednosce czasu, co pozwala na wdrożenie programów mających na celu nagradzanie kierowców za oszczędne zużycie paliwa.
Stosuj nowoczesne opony goodyear
Nowoczesne opony ciężarowe i autobusowe firmy Goodyear zaprojektowano, aby zapewnić optymalną oszczędność paliwa. Największą oszczędność paliwa uzyskuje się dzięki powierzchni zewnętrznej opony (mieszanka bieżnika, rzeżba i głębokość bieżnika).
Powierzchnia zewnętrzna wytwarza około 75% oporu toczenia opony, boki opony oraz pasy wzmacniające około 25%.
Oto dlaczego tak ważne jest właściwe ciśnienie w oponach:dzięki niemu powierzchnia bieżnika odkształca się tylko o tyle, ile jest niezbędne do przewiezienia ładunku, unikając zbędnego ruchu bieżnika wytwarzającego ciepło i w efekcie zwiększa opór toczenia.
Uwagi ogólne
Oprócz zalecanego używania określonego typu "ekonomicznych" opon, oto kilka ogólnych uwag na temat czynników wpływających na opór toczenia opon:
- Żebrowy wzór bieżnika zapewnia mniejsze opory toczenia, głownie ze względu na mniejszą powierzchnię styku opony z nawierzchnią.
- Opony o niskim profilu są bardziej sztywne, dzięki czemu mniej uginają się pod ciężarem i dlatego mają zasadniczo mniejsze opory toczenia niż opony o wysokim profilu.
Stosowanie ekonomicznych opon na wszystkich osiach może spowodować znaczny spadek zużycia paliwa, redukcja oporu toczenia pojazdu o 10% skutkuje zmniejszeniem zużycia paliwa o około 3% (w przybliżeniu 0,9 litra / 100km w pojezdzie, który zużywa 30 litrów/100km).
Przykład:
Standardowy 40-tonowy samochód ciężarowy, przecietnie zużywa 30 litrów paliwa na 100 km, roczny przebieg pojazdu 150,000 km, cena paliwa 3,9 zł/litr, wyposażony w "standardowe" opony:
Roczny koszt paliwa: 1,500 (100km)x 30 litr/100km x 3,9 zł= 175,500 zł
ten sam samochód ciężarowy, wyposażony "ekonomiczne" opony Goodyear (10% zredukowany opór toczenia) Roczny koszt paliwa: 1,500 (100km)x 29,1 litr/100km x 3,9 zł=170,235 zł
- Potencjalne oszczędności 5265 zł rocznie na 1 pojazd w twojej flocie.
Podsumowanie
Nie możemy wpłynąć na poprawę warunków drogowych, jednak stosowanie ekonomicznych opon o niskich oporach toczenia, w połączeniu z utrzymywaniem pojazdu i opon w dobrym stanie, jak również odpowiednim stylem jazdy, pozwala zmniejszyć zużycie paliwa w samochodach ciężarowych w porównaniu z używaniem "standardowych opon" w tych samych pojazdach.
Przy dzisiejszych zmiennych cenach paliwa, jak również coraz bardziej restrykcyjnym ustawodawstwie dotyczącym emisji zanieczyszczeń, zużycie paliwa jest głównym ekonomicznym i ekologicznym czynnikiem w operacjach transportowych.
Nowoczesne opony firmy Goodyear do pojazdów ciężarowych i autobusów zapewnia idealne warunki do:
- zwiększenia wydajności parku pojazdów
- zmniejszenia kosztu przejechania kilometra
- redukcji emisji szkodliwych spalin.
Wasze komentarze (1):
-
khoilt , 2008-12-07 00:51:55
Ze wszystkich wymienionych w artykule czynników chyba styl jazdy ma największy wpływ na oszczędną jazdę każdym samochodem, nie tylko ciężarówkami.