Czyste i oszczędne silniki Diesla
Bosch może pochwalić się 50 milionami wyprodukowanych systemów Common Rail (CRS) do silników Diesla. Technologia, która zadebiutowała na rynku w roku 1997, zmieniła silnik wysokoprężny w nowoczesny i ekologiczny napęd.
Dzięki CRS diesle zyskały większą moc, wyższy moment obrotowy, a ich praca stała się cichsza. Rozwiązanie pozwoliło także na obniżenie zużycia paliwa o 30 proc., a poziomu emisji spalin o ponad 95 proc. Common Rail to vwspólny przewód zasilający, z którego paliwo doprowadzane jest do podłączonych do niego wtryskiwaczy i dalej do cylindrów. Pierwsi producenci samochodów wprowadzili na rynek modele wyposażone w CRS już pod koniec 1997 roku.
Były to Alfa Romeo 156 JTD i Mercedes 220 CDI. Kolejne lata to czas dynamicznego rozwoju sprzedaży tych rozwiązań - w roku 2001 na rynku odnotowano 3 miliony CRS, a 2002 już 10 milionów. Od roku 1997 do 2007 udział samochodów osobowych z silnikami Diesla w ogólnej liczbie aut wzrósł z 20 do ponad 50 proc.
System wtryskowy Common Rail oraz turbodoładowanie pomogły silnikowi Diesla odnieść niewątpliwy sukces. Dziś wszyscy renomowani producenci samochodów na świecie stosują CRS produkcji Bosch. Przedsiębiorstwo produkuje komponenty do tych systemów wtryskowych w 15 fabrykach zlokalizowanych w Europie, Azji i Ameryce.
Niższy poziom emisji - mniejsze zużycie paliwa
Ważnymi argumentami przemawiającymi za silnikiem Diesla są: mniejsze o 30 proc. zużycie paliwa i niższy o 25 proc. poziom emisji CO2 w porównaniu z samochodami wyposażonymi w napęd benzynowy. Dzięki wprowadzeniu we wrześniu 2009 nowej normy Euro 5, poziom emisji NOx w silnikach Diesla będzie o 95 proc. niższy niż w czasie, kiedy zapoczątkowano ustawodawstwo w zakresie kontroli spalin. To samo dotyczy emisji cząstek stałych, która w analogicznym okresie obniżona została o 97 proc.
Intensywny rozwój technologii Common Rail pozwoli firmie Bosch także w przyszłości przyczyniać się do dalszego obniżania zużycia paliwa i emisji w silnikach Diesla. Umożliwi to stworzenie jeszcze bardziej oszczędnej i ekologicznej koncepcji napędowej. Grupa Bosch jest wiodącym w świecie producentem techniki motoryzacyjnej i przemysłowej, dóbr użytkowych oraz technicznego wyposażenia budynków.Obroty przedsiębiorstwa, zatrudniającego 271 tys. pracowników, wyniosły w 2007 roku 46,3 mld euro. Na grupę Bosch składa się spółka Robert Bosch GmbH oraz około 300 spółek zależnych i regionalnych w ponad 50 krajach świata. Ta światowa sieć rozwojowa, produkcyjna i dystrybucyjna jest podstawą do dalszego rozwoju. Każdego roku Bosch przeznacza ponad 3 miliardy euro na działalność badawczo-rozwojową i zgłasza do patentu ponad 3 tys. innowacji. Przedsiębiorstwo zostało założone w Stuttgarcie w 1886 roku jako "Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki" przez Roberta Boscha (1861-1942).
Społeczno-prawna struktura grupy Bosch zapewnia jej finansową niezależność i rynkową samodzielność. Umożliwia to przedsiębiorstwu inwestowanie w znaczące projekty, które zagwarantują mu przyszłość, a jednocześnie pozwala spełniać misję społeczną zgodną z przekonaniami założyciela firmy. 92% udziałów w spółce Robert Bosch GmbH należy do Fundacji im. Roberta Boscha. Funkcje rynkowe udziałowca wypełnia instytucja powiernicza Bosch Industrietreuhand KG. Pozostałe udziały należą do rodziny Bosch i firmy Robert Bosch GmbH.
Działalność grupy Bosch w Polsce obejmuje sprzedaż części samochodowych i urządzeń diagnostycznych, sprzętu car multimedia Blaupunkt, elektronarzędzi Bosch, Skil i Dremel, urządzeń grzewczych oferowanych pod markami Junkers i Buderus, systemów zabezpieczeń i sprzętu z zakresu napędów i sterowań (Bosch-Rexroth). Ponadto w Polsce odbywa się produkcja systemów hamulcowych Bosch (w Mirkowie koło Wrocławia), a także sprzedaż i produkcja (w Łodzi) sprzętu AGD w ramach spółki Bosch-Siemens Sprzęt Gospodarstwa Domowego (udział Boscha 50%).
Więcej informacji: www.bosch.com, www.bosch.pl