Dla ponad połowy Polaków zakupy budowlane online są bardziej opłacalne
*
Pandemia wywołana wirusem COVID-19 krzyżuje plany większości z nas. Nakładane są kolejne obostrzenia, a zewsząd słychać apele o pozostawanie w domu. Wielu Polaków postanawia ten dodatkowy, wolny czas wykorzystać efektywnie i przeprowadzić domowy remont na własną rękę. Chcąc uniknąć zagrożenia, większość zakupi materiały remontowo-budowalne prawdopodobnie przez internet, ponieważ jak pokazuje badanie Wonga Polska, Polacy chętnie zamawiali takie produkty w sieci nawet jeszcze przed wybuchem epidemii.
Ponad połowa Polaków uważa, że zakupy w internecie bardziej się opłacają, a materiały remontowo-budowlane są tam tańsze – wynika z badania „Cyfrowe Zwyczaje Polaków” przeprowadzonego przez firmę Kantar na zlecenie Wonga Polska na chwilę przed ogłoszeniem przez WHO pandemii nowego koronawirusa. Obecna sytuacja jeszcze bardziej spotęgowała zakupy online, z których i tak od dawna chętnie korzystaliśmy.
Najczęstszy schemat
Aż 1/3 ankietowanych wskazała, że najpierw szukała informacji o produktach, których kupnem była zainteresowana, w internecie. Następnie oglądała towar „na żywo” w sklepie i tam dokonywała zakupu. 23 proc. cały proces odbywało stacjonarnie – od oglądania asortymentu do momentu kupna włącznie. 13 proc. badanych natomiast wybierało towary w sklepie, jednak zakupu dokonywało przez internet.
Za kupnem w całości online opowiedziała się taka sama liczba ankietowanych, co za wybieraniem produktów w sieci, porównywaniem ich w sklepach stacjonarnych, a następnie finalizowaniem transakcji ponownie w internecie – było to odpowiednio 8 i 9 proc.
- Jak pokazuje badanie, Polacy w kwestiach remontowo-budowlanych rzadko radzą się znajomych i bazują na ich opinii. Jedynie 5 i 1 procent badanych podawało, że kierowało się poleceniem bliskich osób i kupowało towary wyłącznie w sklepach stacjonarnych lub zdalnie – zauważa Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.
Szybko i wygodnie, czyli online
Zdecydowana większość badanych, bo aż 63 proc. wskazało, że zakupy przez internet są wygodniejsze – nie traci się czasu na dojazd, chodzenie po sklepie i stanie w kolejkach do kas. Dodatkowo, ponad połowa zauważyła, że online ceny są korzystniejsze, a dla niemal 40 proc. z nich oferta w sieci była bardziej przejrzysta i czytelniejsza niż w stacjonarnych marketach budowlanych. 1/3 oceniła także, że taki zakup daje im możliwość szybkiego zwrotu lub reklamacji.
- Co ciekawe, niemal połowa ankietowanych stwierdziła, że nie boi się o swoje dane w internecie podczas zakupów, również zamawiając materiały remontowo-budowlane. Może to oznaczać, że jako społeczeństwo jesteśmy coraz bardziej świadomi w kwestii cyberbezpieczeństwa, a także ostrożni i uważni – podkreśla Aneta Gergont-Gałązka z Wonga Polska.
Głosy „przeciw”
Nie zabrakło oczywiście tych, którzy podawali, że woleli kupować stacjonarnie. 61 proc. badanych ceniło sobie możliwość rozmowy ze sprzedawcą w punkcie – liczyło na poradę ze strony profesjonalisty. Niektórzy podawali też, że mieli obawy, co tak naprawdę przyjdzie w ich zamówieniach i czy wybrane produkty będą zgadzały się z opisem i zdjęciami na stronie sklepu.
- Te głosy były jednak w mniejszości, ponieważ właściwie tylko 25 proc. czuło niechęć przed dokonywaniem zakupów materiałów remontowo-budowlanych w sieci. Znakomita większość, a więc 75 proc. albo chętnie korzystała z takiej możliwości, albo nie miała na ten temat wyrobionej opinii. Myślę, że w obecnej sytuacji Polacy jeszcze aktywniej korzystają z zakupów online w sieciach budowlanych. Dzięki temu nie tylko chronimy siebie, ale i innych, a przy okazji możemy wykorzystać chwilę wolnego czasu pożytecznie w domu – na przykład poprzez prace remontowe – podsumowuje Aneta Gergont-Gałązka.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O wonga.com
Wonga jest częścią Grupy KRUK. Specjalizuje się w pożyczkach internetowych i jest liderem branży finansów online. Firma działa w Polsce od kwietnia 2013 roku. Wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie consumer finance. Swoją ofertę kieruje do świadomych konsumentów, potrafiących zarządzać swoim budżetem i dbających o płynność finansową. Wonga zapewnia im wygodny dostęp online do produktów finansowych, konkurencyjnych w stosunku do oferty banków. Wonga ko centruje się na sprzedaży pożyczek ratalnych, które już dziś stanowią 90 proc. jej portfela.
Jako pierwsza firma pożyczkowa na polskim rynku podpisała umowę z Biurem Informacji Kredytowej w zakresie wymiany informacji na temat rzetelnych płatników. Firmę wyróżnia oferta, która wynagradza klientom terminowe spłaty.
Wonga wierzy w praktyczną i efektywną edukację finansową. W 2015 r. firma uruchomiła platformę edukacyjną Kapitalni.org, której celem jest dostarczanie użytkownikom wiedzy finansowej w przyjazny sposób. Kapitalni.org są częścią Program Korzyści Wonga, który premiuje rzetelnych i pogłębiających swoją wiedzę z zakresu finansów klientów. Za ukończenie 10 kursów albo ścieżki edukacyjnej na platformie Kapitalni.org, klienci mogą otrzymać 10 zł zwrotu kosztów swojej aktywnej pożyczki w Wonga.
Nota metodologiczna
Badanie zostało zrealizowane w lutym 2020 roku na panelu internetowym Kantar Millward Brown. Badanie objęło grupę 401 osób w wieku od 20 do 55 lat, korzystających z internetu, posiadających internetowe konto w banku, aktywnie z niego korzystających oraz nieodrzucających możliwości wzięcia w przyszłości pożyczki. Badanie przeprowadzono metodą CAWI.
Nadesłał:
Radosław Pupiec
|