Do 2013 roku wartość polskiego rynku usług turystycznych sprzedawanych online sięgnie 1,7 mld USD


2012-10-23
Sprzedaż usług poprzez kanał online osiągnęła wartość 1 mld USD i wciąż rośnie – oto wnioski z raportu firmy badawczej PhoCusWright zatytułowanego "Turystyka online na rynkach Europy Wschodniej”.

W 2011 roku 29 proc. usług turystycznych zostało kupionych przez Internet, co stanowi 34 proc. wzrost w stosunku do roku 2010. Sprzedaż usług poprzez kanał online osiągnęła wartość 1 mld USD i wciąż rośnie - oto wnioski z raportu firmy badawczej PhoCusWright zatytułowanego "Turystyka online na rynkach Europy Wschodniej" („PhoCusWright's Eastern Europe Online Travel Overview"). Jednym ze sponsorów publikacji jest firma Amadeus, wiodący partner technologiczny i dostawca usług przetwarzania danych dla światowej branży turystycznej. Jednym ze sponsorów publikacji jest firma Amadeus, wiodący partner technologiczny i dostawca usług przetwarzania danych dla światowej branży turystycznej.

- Raport wyraźnie pokazuje tendencję, którą obserwujemy od kilku lat. Coraz powszechniejszy dostęp do szerokopasmowego Internetu i urządzeń mobilnych sprawia, że rezerwowanie usług turystycznych online stanowi naturalną konsekwencję tego zjawiska. Wiele osób w dalszym ciągu kupuje je w tradycyjnym kanale, jednak coraz częściej również oni poprzedzają swoją decyzję poszukiwaniami oferty w Internecie - komentuje Iwona Białobrzycka, wiceprezes polskiego oddziału firmy Amadeus. - Podobne zjawisko obserwujemy również w przypadku turystyki biznesowej. Klienci korporacyjni starają się redukować nakłady finansowe oraz czas przeznaczany na organizację podróży służbowych, dlatego coraz częściej korzystają z kanału online - dodaje.

Całkowita sprzedaż usług turystycznych w Polsce wzrosła o 9 proc. w 2011 roku w stosunku do roku ubiegłego, osiągając prawie 4 mld USD. Natomiast sprzedaż usług turystycznych online stanowiła 8,7 proc. wartości tego rynku w Europie Wschodniej. Autorzy raportu przewidują, że w 2013 roku sprzedaż usług turystycznych w Polsce wzrośnie do 4,6 mld USD, a usługi zakupione przez Internet będą stanowić 36 proc. Ich wartość sięgnie 1,7 mld USD.

Mimo kryzysu trwającego w strefie euro, polski rynek turystyczny jest w dobrej kondycji. W 2011 roku turystyka przyjazdowa wzrosła o 4,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego, osiągając 60 mln przyjazdów w ciągu roku.

- Rosnąca liczba przyjazdów do naszego kraju wiąże się zapewne z coraz lepszą promocją Polski w Europie przed Euro 2012 oraz w trakcie mistrzostw - przyznaje Iwona Białobrzycka.

Biura podróży online skupiają się głównie na ofertach lotniczych, choć w ich portfolio znajdują się także hotele czy wypożyczalnie samochodów. Praktycznie każde biuro podróży posiada swoją stronę internetową oraz realizuje strategię marketingową online (np. poprzez social media), ale już nie każda firma oferuje możliwość rezerwacji online.

Firma badawcza PhoCusWright dostrzega rosnące znaczenie kanału online w zakupie usług turystycznych. Wynika to zapewne z coraz większej dostępności Internetu w Polsce - w 2011 roku dostęp do sieci miało 22,5 mln użytkowników, co stanowi 58,4 proc. populacji. W 2011 roku usługi turystyczne stanowiły 16 proc. rynku e-commerce. Duże znaczenie dla tego zjawiska ma także wzrastająca liczba urządzeń mobilnych używanych przez Polaków. Aż 31 proc. wyszukiwań usług turystycznych dokonano za pomocą urządzeń przenośnych, takich jak np. smartfony. Wprawdzie rezerwacje zrealizowane za ich pośrednictwem stanowią dziś tylko 3 proc., jednak przewiduje się, że tendencja ta będzie rosła o 95 proc. rocznie.

Autorzy raportu zauważają też, że w przypadku kanału online większość usług turystycznych kupowana jest za pośrednictwem internetowych biur podróży (57 proc.), nie zaś bezpośrednio przez witrynę dostawcy. Wśród internetowych biur podróży najbardziej popularne są cztery firmy - eSKY, Lataj.pl, Fru.pl oraz Travelplanet.

Z raportu wynika również, że liczba rezerwacji dokonywanych za pośrednictwem internetowych biur podróży sukcesywnie wzrasta. W 2009 roku wartość tego rynku wynosiła 316 mln USD, a w 2010 roku wzrosła już o 51 proc., osiągając 476 mln USD. W 2011 roku liczba ta ponownie wzrosła o 36 proc., do 647 mln USD. Autorzy raportu przewidują, że w 2013 roku wartość tego rynku wyniesie 949 mln USD, co będzie stanowiło 21 proc. wzrost w stosunku do bieżącego roku.

Raport PhoCusWright wskazuje także na główne bariery w rozwoju rynku internetowych biur podróży, do których zalicza ograniczony dostęp do Internetu na obszarach wiejskich, niewielki - w stosunku do reszty Europy - odsetek transakcji dokonywanych kartami kredytowymi, oraz preferencje osób przyzwyczajonych do tradycyjnych biur podróży.

Autorzy raportu przedstawiają też dane dotyczące poszczególnych dostawców usług: przewoźników lotniczych i kolejowych, hoteli czy wypożyczalni samochodów. Oto najważniejsze wnioski:

 Rezerwacje lotów dokonywane przez stronę internetową przewoźnika w 2011 roku stanowiły 12 proc. wszystkich rezerwacji lotniczych, zaś w 2013 roku prawdopodobnie liczba ta wyniesie 13 proc.
 W ubiegłym roku rezerwacje hoteli za pośrednictwem strony internetowej dostawcy stanowiły 9 proc. wszystkich rezerwacji. Przewiduje się, że w 2013 roku będzie to 11 proc.
 Rezerwacje podróży kolejowych realizowane na stronie internetowej przewoźnika w 2011 roku wynosiły 7 proc., natomiast w 2013 roku będą stanowiły 10 proc. wszystkich rezerwacji kolejowych.
 Wynajem samochodów za pośrednictwem strony internetowej wypożyczalni w 2011 roku stanowił 7 proc. wszystkich rezerwacji samochodów. W 2013 roku liczba rezerwacji online wzrośnie, osiągając 10 proc.

***

Informacje o firmie Amadeus

Amadeus to wiodący dostawca zaawansowanych rozwiązań technologicznych i usług przetwarzania danych dla światowej branży turystycznej.

Docelowe grupy klientów firmy to dostawcy usług turystycznych (np. linie lotnicze, hotele, przewoźnicy kolejowi, przewoźnicy promowi), sprzedawcy usług turystycznych (biura podróży, w tym online) i odbiorcy (firmy jak i turyści indywidualni).

Amadeus opiera swoją działalność na modelu biznesowym bazującym na transakcjach. W 2011 roku system Amadeus przetworzył niemal 947 milionów transakcji.

Amadeus ma swoje placówki w Madrycie (siedziba główna firmy), Nicei (dział rozwoju) i Erding (dział operacyjny - centrum przetwarzania danych) oraz biura regionalne w Miami, Buenos Aires, Bangkoku i Dubaju. Firma Amadeus świadczy usługi dla klientów za pośrednictwem
73 lokalnych Organizacji Handlowych Amadeus obejmujących swoją działalnością 195 krajów.

Spółka jest notowana na giełdach w Madrycie, Barcelonie, Bilbao i Walencji pod symbolem „AMS.MC". Jest ona uwzględniana w indeksach giełdowych takich jak IBEX 35, STOXX Europe 600 oraz Dow Jones Sustainability Index (DJSI).

W 2011 roku firma odnotowała zysk w wysokości 2,712 mln euro oraz EBITDA w wysokości 1,039 mln euro. Amadeus zatrudnia na całym świecie około 10 000 pracowników, reprezentujących 123 narodowości.

Więcej informacji o firmie Amadeus można znaleźć na stronie internetowej www.amadeus.com.pl

Więcej informacji na temat działań firmy Amadeus w zakresie finansów i inwestycji można znaleźć na stronie www.investors.amadeus.com

Kontakt dla mediów

Dorota Kaźmierska
Wicedyrektor
Sigma International (Poland) LTD
tel: +48 22 628 04 88, 628 05 93
e-mail: dorota.kazmierska@sigma.com.pl
www.sigma.com.pl

Elżbieta Więckiewicz
Account Manager
Dział Nowych Technologii
Sigma International (Poland) LTD
tel: +48 22 628 04 88, 628 05 93
e-mail: elzbieta.wieckiewicz@sigma.com.pl
www.sigma.com.pl

Ilona Tyczyńska
Junior Account Manager
Dział Nowych Technologii
Sigma International (Poland) LTD
tel: +48 22 628 04 88, 628 05 93
e-mail: ilona.tyczynska@sigma.com.pl
www.sigma.com.pl

Nadesłał:

EW

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl