Dobra aplikacja na Facebook – jak powinna być przygotowana?
Rośnie liczba firm, które dążą do urozmaicenia prowadzonych przez siebie działań na Facebooku. Poszukują one sposobów na zaangażowanie Internautów do wspólnej zabawy.
Do niedawna aplikacje na Facebook stanowiły nieodłączny element działań realizowanych dla dużych brandów. Wynikało to przede wszystkim z faktu, iż przygotowanie takiej aplikacji wiąże się ze znacznymi kosztami. Obecnie na rynku pojawia się jednak coraz więcej produktów adresowanych dla mniejszych przedsiębiorstw. Są one ściśle dostosowane do potrzeb działań prowadzonych przez tego typu jednostki, dzięki czemu cena również jest niższa. Na Facebooku pojawia się coraz więcej fanpage'y, co zdecydowanie wpływa na wzrost konkurencji. Stanowi to dla firm jednoznaczny sygnał, iż pozyskanie i zatrzymanie fanów na swoim fanpage wymaga czegoś więcej, niż moderacji facebookowej Tablicy. W tym momencie warto postawić na wsparcie w postaci aplikacji konkursowej. Przedtem należy jednak wiedzieć na co zwrócić uwagę, aby owe wsparcie przyniosło oczekiwane efekty.
Analizuj swoje potrzeby
Zanim zainwestujemy w przygotowanie aplikacji na fanpage przede wszystkim powinniśmy przeanalizować nasze potrzeby. Warto zadać podstawowe pytanie: jakie nadrzędne cele taka aplikacja powinna spełniać. W jednym przypadku będzie nam zależało bowiem na zwróceniu uwagi fanów na przygotowaną promocję produktów czy usług, czy po prostu pozyskaniu nowych fanów do naszego fanpage. Innym razem aplikacja może nas wesprzeć w zaangażowaniu fanów do zabawy w nawiązaniu do konkretnej okazji np. dla cukierni, czy producenta słodyczy okazją taką może być Tłusty Czwartek, dla producenta bielizny będą to zapewne Walentynki, a dla producenta artykułów piśmienniczych rozpoczynający się nowy rok szkolny. Za pomocą aplikacji możemy aktywizować fanów wokół różnych akcji, wydarzeń tj. konferencje, targi, imprezy masowe, czy premiera nowej sztuki w teatrze. Najważniejsze jednak jest to, abyśmy znając dokładnie specyfikę naszego biznesu, potrafili dobrać odpowiednie rozwiązanie, które pozwoli nie tylko skutecznie zaprosić fanów do wspólnej zabawy, ale zidentyfikować również czy udało się osiągnąć założone wcześniej cele.
Gdzie szukać pomysłu?
Opracowanie pomysłu na aplikację, która zainteresuje jak największą ilość fanów naszego fanpage, nie jest sprawą łatwą. Oczywiście dobrze śledzić w tym zakresie poczynania konkurencji, lecz przede wszystkim po to, aby nie powielać wdrożonych już pomysłów. Warto bacznie obserwować fanów naszego fanpage. Uważna obserwacja pozwoli nam sporo dowiedzieć się o ich zainteresowaniach. Niejednokrotnie zdarza się bowiem, że fani poprzez komentarze na facebookowej Tablicy sami sygnalizują nam, że pewnego rodzaju pomysły zyskały ich aprobatę lub przeciwnie. Czasem proszą lub pytają o konkretne konkursy, zabawy, co na pewno trzeba wziąć pod uwagę. Coraz częściej w Internecie możemy znaleźć gotowe produkty, wykonane przez specjalistów, które przy dokonaniu niewielkich zmian, możemy wypróbować na własnym fanpage. Przede wszystkim liczy się jednak świadomość własnego biznesu, a także kreacja, która pozwoli zaskoczyć naszych fanów zaproszeniem do interesującej zabawy. Nie zapominajmy również o przygotowaniu ciekawej grafiki. To ona w dużej mierze pracuje na uwagę fanów. Grafika taka powinna nie tylko zaskakiwać, ale przede wszystkim jednoznacznie nawiązywać do specyfiki naszego biznesu.
Ważne aspekty techniczne
Przygotowywana przez nas aplikacja powinna być przede wszystkim użyteczna, prosta oraz intuicyjna. Musimy mieć na uwadze fakt, iż użytkownicy Facebooka traktują ten serwis jako miejsce rozrywki i relaksu. Oczekują więc, że stworzymy dla nich zabawę, która poprawi humor, przyniesie odprężenie. Jeżeli nasza kreacja będzie odstraszać liczną ilością kruczków informatycznych, okaże się skomplikowana w obsłudze, możemy spodziewać się, iż fani już na etapie zapoznania się z aplikacją, zrezygnują z zabawy. Prosta aplikacja powinna opierać się więc na standardowych czynnościach tj. kliknięcie, wprowadzenie tekstu, zdjęcia, a także wykorzystywać schematy popularnych gier komputerowych. Jednocześnie aplikacja musi być prosta i szybka w realizacji. Czas odgrywa tutaj ogromną rolę. Należy więc zadbać o to, aby zarówno firma, wykorzystując produkt na swoim fanpage, mogła zrobić to szybko i sprawnie, jak i fani mięli możliwość dynamicznego użytkowania, dzięki czemu cała zabawa nie pochłonie większej ilości czasu. Warto także pamiętać, iż obecnie do korzystania z aplikacji facebookowych powinniśmy posiadać serwer z certyfikatem SSL (jest on wymagany do prawidłowego funkcjonowania aplikacji w serwisie Facebook). Jednocześnie trzeba wziąć pod uwagę, że zarówno sam serwis Facebook, jak i facebookowe aplikacje są tworami o nieprzewidywalnym działaniu. Zadbajmy więc o to, aby nasz serwer był wytrzymały.
Kilka aspektów prawnych
Uruchamiając jakąkolwiek aplikację konkursową na swoim fanpage należy pamiętać o zgodności prowadzonych działań z regulaminem serwisu Facebook. Konkursy, które naruszają jego zasady narażają na usunięcie aplikacji lub zablokowanie profilu. Facebook nie toleruje przede wszystkim działań polegających na wymuszaniu polubienia danego wpisu, zamieszczaniu zdjęć czy postów na tablicy, a także prezentacji na tablicy bądź przesyłaniu poprzez prywatne wiadomości listy laureatów. Aplikacje pobierające dane użytkowników serwisu powinny także spełniać podstawowe warunki bezpieczeństwa, takie jak rejestracja bazy danych osobowych w GIODO. Każda realizowana na Facebooku akcja wymaga przygotowania odpowiedniego regulaminu.
Monitorowanie i analiza działania aplikacji
Uruchamiając aplikację konkursową na swoim fanpage warto pamiętać o jej systematycznym monitoringu. Przede wszystkim od czasu do czasu powinniśmy sprawdzać prawidłowe działanie naszej aplikacji. API Facebooka cały czas się zmienia i może zdarzyć się tak, iż zmiana wystąpi w czasie kiedy realizujemy konkurs czy akcję za pomocą aplikacji. Analizujemy też bazę danych pod kątem ewentualnych nieprawidłowości. Niejednokrotnie duże obciążenie aplikacji może spowodować nieprawidłowe działanie serwera. Niezwykle istotną sprawą są statystyki. Dzięki ich analizie możemy sprawdzić, czy nasza aplikacja działa prawidłowo oraz czy spełnia założone przez nas cele. Za pomocą statystyk widzimy współczynnik odrzuceń, a także procent kliknięć w ewentualne zaproszenia do aplikacji. Mamy również możliwość wykrycia błędów w API. Prowadząc jakąkolwiek akcję w serwisie Facebook pamiętajmy, aby uważać na „sprytnych” Internautów, którzy mogą podjąć próbę oszukania w naszym konkursie. Baczny monitoring aplikacji konkursowej pozwoli nam na czas wykryć tego typu niedogodności.
Jak promować aplikacje konkursowe?
Dobrze skonstruowana aplikacja konkursowa sama w sobie staje się motorem promocji. Najbardziej popularnym sposobem promowania aplikacji konkursowych jest przygotowywanie ich w taki sposób, aby korzystały z metody „podaj dalej”. W tym momencie na tablicy Internauty biorącego udział w danej zabawie pojawia się informacja o tym, iż uczestniczy on w danej grze, którą zobaczą jego znajomi. Jednocześnie wiele aplikacji pozwala na zapraszanie do gry przyjaciół bezpośrednio z ich poziomu. Celem wypromowania danej aplikacji warto skorzystać również z reklam płatnych na Facebooku. Pozwalają one na dokładne targetowanie zarówno pod kątem demograficznym, jak i pod kątem zainteresowań danej grupy odbiorców, dzięki czemu o wiele łatwiej możemy pozyskać ich zainteresowanie. Analizując sposoby promocji aplikacji facebookowych nie zapominajmy również o systematycznym postowaniu na Tablicy danego fanpage. W kanałach społecznościowych każdego dnia musimy bowiem walczyć o uwagę naszych fanów.
Rosnąca liczba fanpage na Facebooku staje się niejako przyczyną rosnących wymagań Internautów. Zwykłe moderowanie facebookowej Tablicy niejednokrotnie nie wystarcza już do podtrzymywania komunikacji na fanpage. Aplikacje konkursowe mogą okazać się doskonałą inwestycją w rozwój naszego fanpage. Musimy jednak wiedzieć czego tak naprawdę oczekujemy od tego typu produktu. Aplikacja konkursowa na Facebook powinna przede wszystkim stanowić atrakcję na naszym fanpage umożliwiając przeprowadzenie konkursu, akcji, który nie tylko zaangażuje fanów na fanpage do wspólnej zabawy, ale i wzbudzi w nich emocje, co z kolei sprowokuje do wejścia w głębsze relacje z naszą marką. Udana aplikacja na Facebook powinna pozwolić nam również pozyskać nową grupę fanów dla naszego fanpage. Interesujący pomysł sprawia, że użytkownicy Facebooka polecają sobie daną grę (konkurs) nawzajem. Efekty udanej realizacji konkursu za pomocą aplikacji Facebookowej zobaczymy również w statystykach samej aplikacji (liczba osób, które wzięły udział w grze itp.) oraz udostępnianych przez serwis Facebook funkcjonalnościach tj. Rekomendacje, czy „Liczba osób, które o tym mówią”. Interesującą aplikację fani docenią również bezpośrednio w komentarzach na tablicy.
Autor: Dagmara Szkudlarek -Nowatkowska
Go! Social
Silence!