Dobroczyńcy z sieci
Współcześni młodzi ludzie o swoich rówieśnikach, telefonach komórkowych, emocjach, ekstremalnych sportach, seksie czy przepisie na koktajl mleczny dowiadują się z sieci.
Ufają tylko sobie, tworzą własne hierarchie wartości i nie chcą patrzeć na świat z perspektywy innych. Jednak mimo, iż więcej czasu spędzają przed komputerem niż angażując się w życie społeczne, to jak wynika z badania ECCO dotyczącego charytatywności, pomoc innym traktują bardzo poważnie.
Pokolenie polaków urodzonych po 1982 roku, nazywane pokoleniem Y, YouTube lub e-generacją, świat poznaje głównie w sieci. Młody człowiek przed 25. rokiem życia na surfowanie po Internecie, zabawę i-Podem, wysyłanie sms’ów czy rozmawianie przez komórkę poświęca wiele godzin dziennie. Wierzy, że wszystko jest możliwe, że istnieją świat realny i wirtualny. W globalnej sieci każdy z jej uczestników jest już nie tylko biernym konsumentem informacji, ale przede wszystkim jej aktywnym twórcą. Youtubowcy nie chcą już tylko kupować. Chcą być aktywni, w czymś współuczestniczyć. Jak pokazuje historia jednostkowe działania wielu osób potrafią przeistoczyć się w społeczne inicjatywy, bo siłą internetowego pokolenia jest umiejętność współdziałania. Projekt zainicjowany w sieci, dzięki determinacji młodzieży zostaje wykonany w Realu.
Młody dobroczyńca
Ta umiejętność współdziałania szczególnie dobrze prezentuje się wśród Polaków, którzy w ostatnim roku udzielili innym charytatywnego wsparcia. To właśnie młodzi ludzie chętniej realizują się jako wolontariusze oraz zachęcają bliskich do aktywnej charytatywności. Wśród młodych w wieku 15-19 lat aż 77%, a wieku 20-29 lat blisko 80% to dobroczyńcy, którzy minimum raz w ciągu ostatniego roku angażowali się w działania charytatywne. Młodych do wspierania potrzebujących popycha nie tylko potrzeba samorealizacji i chęć zrobienia czegoś dobrego dla innych, ale przede wszystkim możliwość jednoczenia się i wspólnego działania. Tak twierdzi 64% młodzieży w wieku od 15-19 lat oraz 51% respondentów w wieku 20-29 lat.
Raport ECCO – Charytatywność Polaków 2010 pokazuje również, że młodzi szukają niestandardowych przedsięwzięć. Mimo, że 70% z nich wybiera przekazywanie pieniędzy a 64 % wsparcie rzeczowe, to około 95% chciałoby uczestniczyć w takich akcjach charytatywnych jak ECCO Walkathon. Spacer organizowany przez ECCO przyciąga młodych od 6 lat głównie dlatego, że wymaga osobistego zaangażowania i daje możliwość samodzielnego wyboru celu, który można wesprzeć (wybór konkretnego projektu realizowanego przed jedną z trzech organizacji charytatywnych). Ponadto uczestniczą w działaniach, które pozwalają wytworzyć poczucie wspólnoty z innymi uczestnikami akcji przy jednoczesnym zachowaniu jakże cennej niezależności.
Pokolenie YouTube
Siłą współczesnego młodego pokolenia jest umiejętność współdziałania. Młodzież doskonale wie jak działać oraz co najważniejsze pomagać innym. Pokolenie YouTube chce zmieniać świat, a dzięki globalnej sieci ma większe szanse zaangażować w konkretne inicjatywy coraz liczniejsze rzesze młodych ludzi.
O ECCO Walkathonie
ECCO Walkathon to niepowtarzalne przedsięwzięcie, łączące aktywność fizyczną z działalnością charytatywną. Impreza opiera się na prostym pomyśle. Uczestnicy spacerują po jednej z wybranych przez siebie tras (6 lub 10 kilometrowa), a organizator, duński producent obuwia - firma ECCO, za każdy przebyty kilometr wpłaca 4 złote na konto wybranej organizacji charytatywnej. Fundusze zebrane podczas polskiej edycji akcji zostaną przekazane na społecznie ważne projekty realizowane trzy organizacje charytatywne: przez Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce (wsparcie rodzinnego domu czasowego pobytu „Puchatek” w Biłgoraju), Fundację TVN „nie jesteś sam” (wsparcie projektu budowy Centrum Profilaktyki Nowotworów przy Instytucie Onkologii w Warszawie) oraz organizacji ekologicznej WWF (ochrona naturalnych siedlisk niedźwiedzi polarnych w Arktyce).
O badaniu
Badanie zrealizowane przez TNS Obop na zlecenie ECCO w maju 2010 roku na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej próbie 1000 osób w wieku 15 i więcej lat za pomocą techniki CAPI, czyli wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo w domach respondentów. Badanie jest reprezentatywne i uzyskane wyniki można uogólniać na całą populację osób w wieku 15 i więcej lat. Ankiety zostały przeprowadzone przez ankieterów TNS OBOP w domach wylosowanych do badania respondentów.