Dobry rok bankowości detalicznej Banku Pocztowego


Dobry rok bankowości detalicznej Banku Pocztowego
2010-01-19
Bank Pocztowy, bezpieczny polski bank, mimo spowolnienia gospodarczego w 2009 roku dynamicznie rozwijał się w segmencie bankowości detalicznej.

Bankowość detaliczna w liczbach

Na koniec 2009 r. Bank Pocztowy obsługiwał już ponad 490 tys. osób. W ostatnim dniu minionego roku w Banku otwartych było blisko 240 tys. rachunków (osobistych oraz dla mikroprzedsiębiorstw), z których korzystało ponad 310 tys. Klientów. Wśród kont Banku Pocztowego 54% stanowiły Pocztowe Konta Standard, a 44% Pocztowe Konta Nestor.

Niezmiennie dużym zainteresowaniem cieszyło się też Nowe Konto Oszczędnościowe - 110 tys. Klientów korzystało z tej formy pomnażania środków. Na koniec roku otwartych było blisko 93 tys. takich kont, co oznacza 232% dynamikę w porównaniu do 2008 r.

Saldo depozytów detalicznych ogółem na koniec 2009 r. wyniosło 1,3 mld, co oznacza wzrost w porównaniu do 2008 r. o ponad 300 mln zł. W uzyskanym saldzie 433 mln stanowią depozyty terminowe, a saldo środków zgromadzonych na NKO wyniosło w grudniu prawie 490 mln zł.

Bardzo dynamicznie rozwijała się akcja kredytowa Banku Pocztowego. Gdy inne banki ograniczały lub limitowały działalność kredytową Bank rozwijał się w tempie znacznie wyższym niż sektor bankowy. Dynamika przyrostu salda kredytów detalicznych w 2009 r. w stosunku do 2008 r. ukształtowała się na poziomie 201%. Ich saldo na koniec roku przekroczyło 1 mld zł, co oznacza przyrost w porównaniu do 2008 r. o ponad 520 mln zł.

Rekordy popularności biły kredyty hipoteczne, których saldo na dzień 31 grudnia 2009 r. wynosiło blisko 479 mln zł. Oznacza to niespotykany dotychczas przyrost salda o prawie 313 mln zł, przy blisko 290% dynamice. Duży udział miał tu kredyt z dopłatami w ramach rządowego programu „Rodzina na swoim", który za sprawą niskiej marży w Banku Pocztowym był najatrakcyjniejszy na rynku. Jego saldo na koniec roku wynosiło   ponad 255 mln zł.

Dużym powodzeniem cieszyły się również kredyty gotówkowe, szczególnie szybki kredyt Raz Dwa. Saldo kredytów gotówkowych na koniec 2009 r. wynosiło prawie 563 mln zł. Jest to wzrost w porównaniu do 2008 r. o 217 mln zł i 163 % dynamika przyrostu salda. 

W osiąganych przez Bank wynikach sprzedażowych duży udział mają pracownicy Poczty Polskiej, gdzie świetnie sprzedają się kredyty gotówkowe. Aż 92% wartości kredytów Raz Dwa zostało udzielone w tym roku właśnie za pośrednictwem Urzędów Pocztowych - mówi Szymon Midera, Wiceprezes Zarządu Banku Pocztowego. W ostatnich latach Bank Pocztowy zdecydowanie zmienił strukturę przychodów, co spowodowane jest przemianą banku z depozytowo-rozliczeniowego w bank uniwersalny z kompetencją rozliczeniową. Udział bankowości detalicznej w strukturze wyniku na działalności bankowej wyniósł w 2009 roku ok. 50%, podczas gdy rok wcześniej było to 38% - dodaje Midera.

Sieć sprzedaży

Dobiega końca zapoczątkowany w 2006 r. przez Bank Pocztowy i jego głównego akcjonariusza Pocztę Polską proces budowania Pocztowych Stanowisk Finansowych, szerokiej sieci sprzedaży produktów bankowych w oparciu o strukturę Urzędów Pocztowych. Pod koniec roku funkcjonowało już 2,1 tys. PSF z dostępem on-line do systemu bankowego, zapewniających Klientom wygodny i szybki dostęp do produktów Banku nawet w małych miejscowościach.

Projekt ten wiąże się również z przeszkoleniem pracowników Poczty Polskiej, którzy zajmują się obsługą Klientów na Pocztowych Stanowiskach Finansowych. Aktualna liczba certyfikowanych przez Bank pracowników Poczty wynosi przeszło 8,3 tys. 

Jednocześnie jeszcze w grudniu 2009 r. rozpoczął się pilotaż nowego projektu związanego z siecią sprzedaży Banku - mikroodziałów. Celem przedsięwzięcia jest wzrost efektywności sprzedaży oraz podniesienie jakości obsługi Klienta. Jest to krok w kierunku wystandaryzowania i scentralizowania sieci Banku Pocztowego pod względem zarządzania gotówką i wizualizacji. Bank Pocztowy i Poczta zakłada zbudowanie do końca 2011 r. ok. 200 mikrooddziałów w Urzędach Pocztowych. Będą one ulokowane przede wszystkim w centrach miast i dużych osiedli mieszkaniowych.

Klienci mają dostęp do usług Banku Pocztowego za pośrednictwem blisko 5500 Urzędów Poczty Polskiej, w tym 2,1 tys. Urzędów z Pocztowymi Stanowiskami Finansowymi, 57 placówek Banku, a także zdalnych kanałów obsługi - bankowości elektronicznej oraz infolinii.

Zmiany w ofercie

W 2009 r. Bank Pocztowy korzystał z unikalnej szansy rynkowej wynikającej z dobrej pozycji Banku w warunkach kryzysu oraz wizerunku bezpiecznego, polskiego banku. Dlatego oferował Klientom konkurencyjne w stosunku do rynku produkty depozytowe. Szczególnie atrakcyjnie przedstawiała się 10- dniowa Killer Lokata, na której zarobić można było nawet 10% w skali roku, półroczna Lokata na 6-tkę z oprocentowaniem 6% w skali roku, czy lokata 3- miesięczna pozwalająca na zysk 4,8 % w skali roku.

Bank Pocztowy wdrożył  nowe  funkcjonalności do produktów. W listopadzie wprowadzono innowacyjny proces udzielania kredytów gotówkowych, który umożliwia otrzymanie decyzji kredytowej - pozytywnej, negatywnej lub warunkowej podczas pierwszej wizyty na Poczcie lub oddziale Banku. Nowe rozwiązanie jest przyjazne nie tylko dla Klientów, ale także dla pracowników Poczty i Banku.

Uzupełniono także funkcjonalność profilu Klienta na stronie www.lokaty-online.pl. Można na bieżąco sprawdzać wysokość naliczonych odsetek na posiadanych lokatach, wprowadzono pola Saldo lokaty oraz Aktualny okres lokaty. Klient ma również wgląd w datę księgowania środków na lokatach. W ramach profilu można aktywnie zarządzać swoimi lokatami np. zerwać lokatę on-line, bez konieczności wizyty na Poczcie lub w oddziale Banku.

Klienci korzystający z bankowości elektronicznej Pocztowy24 mogą od stycznia 2009 roku za jej pośrednictwem inwestować swoje środki w jednostki funduszy inwestycyjnych. Wydłużono także okres kredytowania dla kredytów mieszkaniowych i kredytów w ramach rządowego programu „Rodzina na swoim" z 35 lat do 40 lat.

Zakończyliśmy w minionym roku proces segmentacji Klientów detalicznych oraz związany z tym proces pozycjonowania na rynku - naszym dążeniem jest oferowanie prostych produktów, tak aby przyciągnąć osoby dotychczas nie korzystające z produktów bankowych - mówi Szymon Midera, Wiceprezes Zarządu Banku Pocztowego.

Kampanie reklamowe

W minionym roku Bank zastąpił dotychczasowe hasło „każdemu po drodze" nowym - „bezpieczny polski bank", eksponując w ten sposób swoją stabilność i bezpieczeństwo. Odświeżony został system identyfikacji wizualnej. W swojej komunikacji Bank zaczął posługiwać się barwami narodowymi - bielą i czerwienią, których uzupełnieniem jest dominujący do tej pory granat.

W logo Banku wprowadzono równowagę pomiędzy elementami „Bank" i „Pocztowy". Pozwoliło to na podkreślenia finansowego profilu działalności instytucji, przy zachowaniu dotychczasowego atutu, jakim jest szeroki dostęp do usług  dzięki sieci Poczty Polskiej.

Bank Pocztowy przeprowadził w 2009 r. dwie kampanie reklamowe. Pierwsza, promująca Nowe Konto Oszczędnościowe, wystartowała wraz z początkiem stycznia 2009 r. Spoty z udziałem pracowników Poczty Polskiej oglądać można było w największych stacjach telewizyjnych - TVP, Polsat, TVN, TVN24, TVN7 i TV4. Kampanii towarzyszyły działania ATL-owe w Gazecie Wyborczej, Rzeczpospolitej, Dzienniku i Super Expressie oraz kampania outdoorowa na billboardach w największych polskich miastach.

Drugą kampanię radiowo-telewizyjną, reklamującą szybki kredyt gotówkowy Raz Dwa, Bank przeprowadził w okresie od 15 lutego do 8 kwietnia 2009 r. Wszystko w rytmie muzycznego hitu Reni Jusis - „Zakręcona". Spot był kontynuacją kampanii rozpoczętej w styczniu. Jego produkcją, jak wcześniej, zajął się Opus Film, a za doborem mediów Mediaedge:cia.

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl