Dolina Krzemowa w Tatrach
100 lat temu w zakopiańskich Kalatówkach spotkali się prekursorzy narciarstwa, tworząc pierwszą szkołę alpejską w Polsce. W dniach 13-15 stycznia 2012 w tym samym miejscu odbyło się Ericpol Innovation Pathway – pierwsze warsztaty dla innowacyjnych firm ICT.
Kilkadziesiąt polskich firm wraz z zaproszonymi specjalistami z wiodących, globalnych firm takich jak: Ericsson, UPC, Deutsche Telekom, IDEO dyskutowało na tematy określone hasłem 8P.
Czy da się połączyć miliony kupujących i sprzedających na całym świecie? Czy ktoś potrafi odpowiedzieć na 3 miliardy pytań dziennie? Przed Ebay i Google nikomu wcześniej się to nie udało. Nowe technologie odpowiadają na potrzeby społeczne. Kiedy się pojawią, szybko zapuszczają korzenie tak, że nikt już nie wyobraża sobie bez nich pracy i życia. W dniach 13-15.01.2012 odbyły się warsztaty Ericpol Innovation Pathway. Spotkanie miało na celu skonsolidowanie innowacyjnych, polskich firm ze światem nauki i instytucjami społecznymi. Wydarzeniu patronowało Ministerstwo Gospodarki.
Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem
Na liście najbardziej innowacyjnych firm stworzonej przez Thomson Reutersa nie ma ani jednego polskiego przedsiębiorstwa. Jest za to aż 6 szwedzkich i 41 amerykańskich. Nie bez powodu więc na warsztaty, które odbyły się w miniony weekend w Zakopanem, zaproszono ekspertów ze Stanów Zjednoczonych (Doug Solomon) i Szwecji (Tomas Qvist). Spotkanie to było pierwszym z cyklu warsztatów pod hasłem Jak z pomysłu stworzyć biznes swoją wiedzą i doświadczeniem dzielili się goście z innowacyjnych koncernów i firm niemieckich, szwedzkich, holenderskich oraz amerykańskich. Wykładów wysłuchało i w warsztatach udział wzięło ponad pięćdziesiąt polskich managerów, którzy na międzynarodowym rynku chcą konkurować nowymi i ciekawymi rozwiązaniami i produktami. W spotkaniu udział wzięli także przedstawiciele instytucji naukowych, władz samorządowych i parków technologicznych. By dogonić, a nawet wyprzedzić świat nie możemy koncentrować się na tym, co robią inni i jak to robią - musimy stworzyć naszą własną wartość, żeby stać się atrakcyjnym produktem na globalnym rynku. Jedyny sposób osiągnięcia tego celu to zachęcanie do innowacyjności mówił Jan Smela, prezes zarządu Ericpol Telecom, witając przybyłych gości na Ericpol Innovation Pathway.
8P pomysł nie wystarczy
Technologia dla technologii nie ma sensu i siły przebicia. Może być pasją, ale nie dochodowym przedsięwzięciem. Kluczem jest pomysł, który usprawni prace i życie. Jednak nawet pomysł bez odpowiedniego kierunku, wsparcia, wizji może polec. Jak stworzyć produkt, który będzie innowacyjny? Jak zrobić by pomysł stał się biznesem? O tym, w ramach warsztatów biznesu Ericpol Innovation Pathway, mówili uczestnicy spotkania. Warsztaty poświęcone były takim zagadnieniom jak: pomysł, pieniądze, promocja, patenty, problemy, prace R&D, praca zespołowa, proces czy przypadek.
P jak pieniądze czyli jak finansować innowacje?
Z którego źródła finansowania korzystać i jak zdobyć kapitał? Gdzie i jak szukać inwestora? Dla wielu atrakcyjnym rozwiązaniem jest stworzenie konsorcjum, czyli grupy podmiotów zrzeszonych na pewien czas, w określonym celu: My zdecydowaliśmy o stworzeniu konsorcjum, w umowie określone jest revenue share: co kto wnosi i co wyjmuje Sebastian Magda z QASpark. Są też tacy, którzy skorzystali z funduszy venture capital. Co dla jednych było zbawieniem, dla innych drogą na zatracenie. Niebezpieczeństwem może być sterowanie przez inwestora z tylnego fotela. Nie zawsze znają oni biznes, w który inwestują mówi Maciej Hapke z NaviExpert. Krzysztof Wnęk z Miasteczka Multimedialnego dodaje: Kluczem jest dobra umowa. Przepychanie przez inwestora zapisu o pierwokupie, daje sygnał, że wspólne działania traktuje krótkoterminowo. Niezależnie od tego jakie źródło finansowania wybiera pomysłodawca, powinien zawsze mieć wpływ na spółkę. Trzeba determinacji w szukaniu kapitału: nie można porywać się na pierwszą lepszą możliwość, ta czasem jest pozornie atrakcyjna dodaje jeden z uczestników.
P jak patenty czyli jak opatentować innowację
Tematyka pieniędzy zelektryzowała wszystkich uczestników warsztatów. Równie żywa dyskusja dotyczyła patentowania. Jakub Sielewiesiuk rzecznik patentowy przypominał o różnicach w patentowaniu na rynku polskim, europejskim i amerykańskim. Istnieje powszechny wymóg, by wynalazek był nowy, nikt wcześniej nie podał go do publicznej wiadomości. Czyli musi być nieoczywisty dla osoby biegłej w danej dziedzinie. Co istotne: w Unii Europejskiej musi dawać techniczny skutek, w USA musi być po prostu użyteczny - mówił rzecznik. Wielu uczestników drogę patentów międzynarodowych miało już za sobą: Patent na polskim rynku to koszt: 10-20 tysięcy złotych. Analogiczny w 38 krajach europejskich to 60-70 tysięcy złotych mówił jeden z uczestników. Niektórzy świadomie zrezygnowali z tej drogi: Staraliśmy się o patent przez 9 lat. W tym czasie skopiowała nas inna firma, wzięła dotacje. Dziś już jej nie ma - nie mamy przed kim dochodzić swoich prawmówił Henryk Kułakowski z MASSPAY. Patentowanie jest ujawnianiem. Nie zawsze więc się opłaca puentował Marek Stawiński z UPC.
Wyjdź i obserwuj - Doug Solomon, IDEO, Stany Zjednoczone
GOLCORP zajmuje się poszukiwaniem złota. Pewnego dnia postanowili zrobić coś radykalnego. Wzięli wszystkie swoje dane geologiczne, wsadzili w Internet i zachęcili do szukania złota, oferując nagrody. Zainwestowali 500 000 $ - zwróciło się dużo więcej - Doug Solomon, ekspert z USA uważa, że w kontakcie z ludźmi należy szukać innowacji. Wyjdź i obserwuj ludzi. Ci którzy kreują produkty nigdy nie wychodzą do klientów, robią to handlowcy. Dlatego projektanci nie mają pojęcia, dla kogo projektują.Kończą projektując dla siebie. Musimy wyjść na zewnątrz. Nasze problemy nie muszą być problemami końcowych użytkownikówzapewniał. Według niego ludzie sami wiedzą czego najbardziej potrzebują, trzeba ich tylko wysłuchać i poobserwować. Solomon zachęcał uczestników sesji do łączenia dziedziny nauki i biznesu, jak ma to miejsce w Stanach Zjednoczonych: Wiele profesorów zaczyna tam swój biznes, ale i studentom daje się przyzwolenie na bycie przedsiębiorczym. Nie struktura jest ważna, ale pozwolenie by brać pomysły z uczelni na rynekprzekonywał podczas swojego wystąpienia.
Innowacyjni by przeżyć - Tomas Qvist, Ericsson, Szwecja
Edukacja techniczna w Szwecji nie jest popularna. Mimo to, we wspomnianej liście Reutersa znajduje się aż 6 szwedzkich przedsiębiorstw. Musimy być innowacyjni pewnie po to by przeżyć powiedział Tomas Qvist, gość Ericpol innovation Pathway. Podczas swojego wystąpienia opowiadał o doświadczeniach Ericssona w tworzeniu podejścia do innowacji. Innowacja zawsze powinna dostarczać jakąś wartość. Nie musi być nowym produktem, może być nowym procesem, usprawnieniem mówił do słuchaczy. Według Qvista czterema najistotniejszymi elementami klimatu kreatywnego są:
- Wpływ pojedynczego pracownika na sytuację w firmie
- Wolność w podejmowaniu decyzji
- Znalezienie odpowiedniej waluty motywującej pracownika
- Realizowanie pomysłów, które wychodzą od zespołu
Niech innowacja będzie z wami!
Warsztaty biznesu Ericpol Innovation Pathway były pierwszymi z cyklu planowanymi przez firmę Ericpol. Jan Smela, organizator wydarzenia, zapytany o cel spotkania odpowiedział: Chcę widzieć, że nasza branża się rozwija, że Polska się rozwija wszyscy na tym skorzystamy. Chcę byście integrowali się, działali wspólnie.Niech innowacja będzie z wami! - dodał żartem.
Nadesłał:
wojcik_karolina@interia.eu
|