Dostępny i ekologiczny miejski samochód marki Nissan
Wobec słabnącego zaufania klientów do światowej gospodarki oraz konieczności obniżenia emisji gazów cieplarnianych nabywcy poszukują niedrogich i zużywających niewiele paliwa samochodów, o niewielkiej emisji CO2. Nie muszą już dłużej szukać.
Wymagania te spełnia nowy Nissan PIXO - czteromiejscowe auto emitujące CO2 w ilości 103 g/km. To prawdziwy ekosamochód w przystępnej cenie.
„Kierowcy z całej Europy poszukują samochodu zużywającego niewiele paliwa i emitującego równie niewielkie ilości spalin, ale uważają też, że cena takiego pojazdu nie może być wygórowana. PIXO spełnia wszystkie te wymagania. To samochód dla osób o silnie rozwiniętej świadomości potrzeby oszczędzania i ochrony środowiska". - Carlos Tavares, Wiceprezes Zarządu Nissan Motor Limited
W skrócie
- Pięć drzwi, cztery miejsca
- Długość: 3,56 m, rozstaw osi: 2,36 m
- Trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1 litra: 68 KM, Emisja CO2: 103 g/km, 4,4 l/100 km
- Automatyczna lub ręczna skrzynia biegów
- Pełne wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa
- Produkowany w Indiach dla Nissana przez Suzuki
- Sprzedaż w Europie od czerwca
Informacje ogólne
Przy gwałtownym spowolnieniu gospodarczym we wszystkich regionach świata, połączonym z planowanym zaostrzeniem norm w zakresie emisji spalin, wprowadzenie PIXO zdecydowanie podkreśla zaangażowanie formy Nissan w ideę zapewnienia przystępnego miejskiego środka lokomocji, charakteryzującego się niskim zużyciem paliwa i niewielką emisją spalin. Wraz z modelami Micra i Note nowy samochód tworzy bogatą i zróżnicowaną ofertę kompaktowych, przestronnych i oszczędnych samochodów, doskonale przygotowanych do eksploatacji w warunkach współczesnego miasta. Na rynku europejskim PIXO będzie oznaczony wprowadzonym niedawno emblematem Pure Drive, pomagającym nabywcom w rozpoznaniu najbardziej efektywnych modeli w ofercie marki Nissan.
Największym atutem PIXO jest wyjątkowo niskie zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2 należący do najniższych wśród konkurencyjnych modeli.
Jeżeli dodać do tego cenę samochodu, staje się on bardzo atrakcyjną propozycją. PIXO będzie konkurował z popularnymi małymi samochodami miejskimi, ale dzięki przystępnej cenie upowszechni ekologiczną motoryzację w znacznie szerszych kręgach.
Dla swoich właścicieli Pixo będzie atrakcyjny nie tylko ze względu na kompaktowe wymiary, niskie koszty eksploatacji i minimalne oddziaływanie na środowisko, ale także ze względu na spokój i brak jakichkolwiek problemów związanych z posiadaniem samochodu.
Podstawą koncepcji modelu Pixo będzie prostota i wygoda. Zasady te dotyczą także nieskomplikowanej struktury oferty, precyzyjnie określonych opcji i maksymalnie przejrzystej procedury zamawiania.
PIXO jest pięciodrzwiowym czteromiejscowym autem o przestronnym przedziale pasażerskim i konkurencyjnej pojemności bagażnika, uzyskanej dzięki przemyślanej konstrukcji i aranżacji wnętrza.
Nabywcy powinni być także zadowoleni z wyposażenia standardowego. PIXO będzie oferowany w dwóch wersjach: Visia i Acenta. W każdej z nich wyposażenie standardowe obejmuje układ kierowniczy ze wspomaganiem, hamulce z układem zapobiegającym zablokowaniu kół oraz dwie czołowe poduszki powietrzne. Acenta wzbogacona jest dodatkowo o elektrycznie sterowane szyby boczne, radioodtwarzacz CD, dzieloną tylną kanapę, boczne poduszki powietrzne oraz przednie lampy przeciwmgielne.
Na liście wyposażenia opcjonalnego znajdują się takie pozycje, jak ręcznie sterowana klimatyzacja, elektroniczny układ stabilizacji, poduszki kurtynowe i czterobiegowa przekładnia automatyczna. Potwierdzeniem jakości PIXO jest nie tylko znaczek renomowanej marki Nissan na masce, ale także kompleksowa trzyletnia gwarancja.
Oprócz powyższych atrybutów zupełnie „dorosłego" pojazdu PIXO ma też zalety małego auta. Dzięki dynamicznemu trzycylindrowemu silnikowi o pojemności 1 litra i lekkiej konstrukcji samochód emituje zaledwie 103 g CO2 na kilometr i zużywa średnio 4,4 l paliwa na 100 kilometrów. PIXO okazuje się więc ekologicznym autem, którego koszty eksploatacji należą do najniższych w kategorii małych samochodów miejskich.
„Nie ma chyba wątpliwości, że zmienia się nasze podejście do samochodu. To oczywiste, że w obecnym klimacie klienci poszukują aut w przystępnej cenie, wygodnych i prostych w obsłudze oraz zużywających jak najmniej paliwa. Zależy im także na jak najniższej emisji spalin. Kupujący nie chcą jednak rezygnować z przestronnego wnętrza, komfortu ani bezpieczeństwa, ani z zaufania, jakie mają do takiej marki, jak Nissan" - powiedział Pierre Loing, Wiceprezes ds. Planowania Produktów w europejskim oddziale firmy Nissan.
„PIXO nie wymaga takich poświęceń. Mimo wielu atrybutów większego samochodu, emituje niewiele spalin, zużywa niewiele paliwa i jest dostępny w bardzo konkurencyjnej cenie".
PIXO - informacje szczegółowe
PIXO to owoc współpracy z Suzuki Motor Corporation, dzięki której mały model Nissana będzie mógł jak najszybciej trafić na rynek.
Wprowadzeniu PIXO towarzyszy rosnące zapotrzebowanie na bardziej ekologiczne samochody, podyktowane zmiennością cen ropy naftowej oraz niepewną sytuacją w gospodarce światowej.
PIXO produkowany w supernowoczesnej fabryce w Delhi (Indie) jest całkowicie nowym czteromiejscowym modelem w szybko rozwijającym się segmencie A. W przeciwieństwie do bezpośrednich rywali PIXO nie jest jednak typowym mikrosamochodem. Pięciodrzwiowe nadwozie ułatwia wsiadanie i wysiadanie zwłaszcza pasażerom podróżującym na tylnych siedzeniach, a dzięki kompaktowym wymiarom samochód jest zwrotny i doskonale radzi sobie na zatłoczonych miejskich ulicach.
PIXO ma 3565 mm długości, 1470 mm wysokości i 1630 mm szerokości. Rozstaw osi wynosi 2360 mm. Samochód waży 855 kg (w zależności od wersji i wyposażenia), co oznacza, że jest jednym z najlżejszych samochodów w swoim segmencie. Mała masa przekłada się bezpośrednio na dobre osiągi oraz niewielkie zużycie paliwa i niską emisję spalin.
We wnętrzu mogą wygodnie podróżować cztery dorosłe osoby z bagażem. Przy rozłożonych tylnych siedzeniach pojemność bagażnika wynosi 129 litrów (VDA).
Wzornictwo
Charakterystycznym elementem sylwetki PIXO jest między innymi przód z dwupoziomowym grillem z sześcioma szczelinami po każdej stronie centralnej sekcji w kształcie litery U, na której umieszczony jest emblemat marki Nissan. Mocno wyeksponowane są też duże reflektory.
Podobnie jak w modelach Micra i NOTE, górna część wydłużonych trójkątnych kloszy reflektorów jest nieco uniesiona, aby kierowcy parkującemu pojazd łatwiej było zobaczyć kontury nadwozia. Reflektory umieszczone są nad czarnym pasem zderzaka, kontrastującym z kolorem nadwozia. Sam zderzak zintegrowany jest z głębokim przednim spojlerem, w którym znajdują się wloty powietrza.
Dynamiczna sylwetka PIXO to zasługa linii dolnej krawędzi okien, unoszącej się w kierunku tylnej części nadwozia początkowo łagodnie, a następnie bardziej zdecydowanie wokół szyby w tylnych drzwiach. Sylwetkę, a zwłaszcza szeroki rozstaw kół i osi, podkreśla też przetłoczenie w dolnej części nadwozia.
Linia dachu PIXO wyraźnie opada w dół od najwyższego punktu, znajdującego się tuż za środkowym słupkiem. Duże powierzchnie szyb zapewniają dobrą widoczność, a także poczucie przestronności wnętrza.
Z tyłu, podobnie jak z przodu, na tle nadwozia wyróżnia się czarna listwa zderzaka, chroniąca przed drobnymi stłuczkami i zarysowaniami. Także tylne lampy zespolone stanowią wyraźny element nadwozia, podkreślający sylwetkę PIXO. Takie wzornictwo całego zderzaka i dolnego pasa zarezerwowane jest dla wersji pojazdu oferowanej pod marką Nissan.
Profil samochodu uzupełniają kołpaki 14-calowych obręczy kół, których wzór z dzielonymi ramionami ma przypominać obręcze aluminiowe, dostępne zresztą jako opcja.
Wnętrze
Wnętrze PIXO jest przestronne, praktyczne i wygodne. Prosty układ zestawu wskaźników oraz dwa odcienie i nowoczesna stylistyka deski rozdzielczej harmonizują z charakterem samochodu.
Panel instrumentów zawiera tylko jedną tarczę, stanowiącą czytelny okrągły prędkościomierz, na którym umieszczono także cyfrowy wskaźnik poziomu paliwa oraz ogólny i dzienny licznik kilometrów. Pośrodku deski umieszczono radioodtwarzacz o formacie DIN oraz przyrządy do regulacji systemu ogrzewania i przewietrzania (oraz klimatyzacji). Kratki wentylacyjne znajdują się w środkowej części deski rozdzielczej oraz przy jej krańcach. Samochody wyposażone w klimatyzację mają także filtr przeciwpyłowy.
W kabinie nie brakuje przydatnych schowków. Największą pojemność ma schowek w desce rozdzielczej przed fotelem pasażera. Kolejny schowek oraz uchwyt na kubek znajduje się w konsoli centralnej przed dźwignią zmiany biegów. Praktyczną podświetlaną przegródkę wygospodarowano także nad przyrządami regulacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
Wiele uwagi poświęcono wygodzie pasażerów. Tapicerowane fotele są szersze niż zazwyczaj w pojazdach z tego segmentu, a siedziska są grubiej wyściełane. Długi zakres regulacji wzdłużnej przednich foteli pozwala na ich wygodne ustawienie, a subtelnie kontrastujący pasiasty wzór tapicerki w środkowej części podnosi estetykę wnętrza.
Wersje i wyposażenie
Z chwilą rozpoczęcia sprzedaży PIXO w drugim kwartale 2009 roku dostępne będą dwie wersje wyposażenia: Visia i Acenta. Wyposażenie wersji podstawowej Visia obejmuje układ kierowniczy ze wspomaganiem, hamulce z układem zapobiegającym blokowaniu kół, dwie czołowe poduszki powietrzne, zaczepy ISOFIX do fotelika dziecięcego oraz wycieraczkę tylnej szyby. Komfort użytkowania podnosi także tylna półka, regulacja kolumny kierownicy w pionie oraz cztery uchwyty na kubki - po dwa z przodu i z tyłu.
Nabywca wersji Acenta otrzymuje dodatkowo bezkluczykowy system otwierania drzwi z centralnym zamkiem, radioodtwarzacz CD/MP3, elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu, dzielone siedzenia z tyłu, przednie lampy przeciwmgielne oraz lakierowane klamki i lusterka boczne w kolorze nadwozia. Wyższy poziom bezpieczeństwa gwarantują montowane standardowo boczne poduszki powietrzne.
Do najważniejszych opcji należy elektroniczny układ stabilizacji (ESP), klimatyzacja ze sterowanie ręcznym, poduszki kurtynowe, aluminiowe obręcze kół oraz metalizowany lub perłowy lakier.
Zespół napędowy
PIXO będzie oferowane tylko w jednej wersji silnikowej - z trzycylindrową, zbudowaną w całości z aluminium, dwunastozaworową jednostką benzynową o pojemności 1 litra, rozwijającą moc 68 KM (50 kW) przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 90 Nm przy 3400 obr/min.
Największym atutem tego silnika jest wyjątkowo niskie zużycie paliwa i minimalna emisja spalin. Zużycie paliwa w samochodzie z pięciobiegową skrzynią manualną wynosi 4,4 l/100 km (64,2 mpg) w cyklu mieszanym, 3,8 l/100 km (74,3 mpg) w cyklu pozamiejskim i tylko 5,5 l/100 km (51,3 mpg) w mieście. Emisja CO2 to zaledwie 103 g/km.
W przeciwieństwie do większości samochodów z tego segmentu PIXO dostępny jest także z czterobiegową przekładnią automatyczną, polecaną zwłaszcza do jazdy miejskiej, ale sprawdzającą się też doskonale w dalszych podróżach.
Podwozie oparte jest na wypróbowanych i niezawodnych rozwiązaniach, które zapewniają stabilne prowadzenie i dobry komfort jazdy, zwłaszcza w połączeniu ze stosunkowo dużym rozstawem osi i 14-calowymi kołami. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, a w tylnym - wahacze wleczone.
Układ kierowniczy z przekładnią zębatkową wyposażony jest standardowo we wspomaganie, a układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi z przodu i bębnowymi z tyłu działa pod kontrolą najnowocześniejszego systemu ABS. Elektroniczny układ stabilizacji (ESP) dostępny jest jako opcja.
Rynek
Ponad połowa samochodów sprzedawanych w tym segmencie to auta o mocy od 60 do 70 KM. PIXO rozwija 68 KM, a zatem także mieści się w tym przedziale. Fakt, że ogromna większość konkurencyjnych modeli sprzedawana jest z manualnymi skrzyniami biegów wynika nie tyle z braku zapotrzebowania na przekładnie automatyczne, co z ich niedostępności. Dzięki opcjonalnemu w pełni automatycznemu przetwornikowi momentu obrotowego PIXO ma ogromną szansę na zdominowanie tej lukratywnej niszy w sektorze. Z chwilą wprowadzenia na rynek PIXO powinien być jednym z najtańszych samochodów z automatyczną skrzynią biegów w Europie.
Jeszcze większym atutem PIXO jest niska emisja CO2. Z wynikiem zaledwie 103 g/km PIXO należy obecnie do najbardziej wydajnych samochodów z silnikami benzynowymi w tym segmencie.
„PIXO to nie tylko samochód bardzo ekologiczny, ale przede wszystkim niedrogie auto miejskie. Model ten odegra zasadniczą rolę w szerszej strategii firmy Nissan polegającej na oferowaniu szerokiej gamy pojazdów zużywających niewiele paliwa i emitujących minimalne ilości spalin. PIXO to odpowiedni samochód na obecne czasy i... klimat" - mówi Simon Thomas, Wiceprezes ds. Sprzedaży i Marketingu w europejskim oddziale firmy Nissan.
Nadesłał:
ap
|