Drogerie coraz popularniejsze
Na zlecenie Rossmanna firma ACNielsen przygotowała i zrealizowała badanie trendów rynkowych dotyczących zakupów kosmetycznych i chemicznych w polskich gospodarstwach domowych. Badanie odbyło się w kwietniu i maju 2009 roku.
Były to wywiady face-to-face przeprowadzone w domach respondentów przy użyciu CAPI (tj. Computer Assisted Personal Interviewing). Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie dla populacji osób kupujących artykuły chemiczno-kosmetyczne w Polsce.
Wyniki badań pokazały, że przeciętny Kowalski coraz chętniej chodzi na zakupy właśnie do drogerii. Sklepy drogeryjne są coraz chętniej wybierane w przypadku zakupów produktów kosmetycznych. Co 10 konsument regularnie korzysta z tego kanału sprzedaży, a dla ponad 1/3 konsumentów jest to główne miejsce zakupu tych produktów. W przypadku zakupu produktów chemicznych nadal najchętniej wybieranymi kanałami sprzedaży są hipermarkety i supermarkety, jednak w stosunku do 2007 r. można zaobserwować wzrost znaczenia sklepów drogeryjnych oraz dyskontowych.
Jak mówi Marek Maruszak, Prezes Zarządu Sieci Supermarketów Drogeryjnych Rossmann: „Zdajemy sobie sprawę , że w najbliższym czasie niskie ceny w naszej sieci to będzie bardzo ważny atut dla kupujących. Nie zmieni to jednak w żaden sposób dobrych relacji z producentami kosmetyków i chemii, dla których jesteśmy bardzo dobrym partnerem, przede wszystkim ze względu na skalę działalności. Do końca 2009 roku będziemy mieli aż 400 sklepów. Dodatkowo, zapewniamy też dyscyplinę promocyjną tj. kilka milionów gazetek promocyjnych miesięcznie".
Zwiększenie znaczenia sklepów drogeryjnych i dyskontowych, jako miejsca zakupu produktów chemicznych i kosmetycznych odbywa się głównie kosztem hipermarketów i supermarketów
Dodatkowe Informacje o Firmie
Rossmann jest największą siecią drogeryjną w Polsce. W 1993 roku Rossmann był pierwszą samoobsługową drogerią w naszym kraju. Rossmann Polska działa już 16 lat. Jest liderem w branży kosmetycznej z 12 % udziałem w rynku dystrybucji kosmetyków. Rossmann ma 380 sklepów samoobsługowych na terenie całego kraju, zatrudnia 6000 pracowników.
Logo Rossmann
To wpisany w literę „O" Centaur - grecka postać mityczna - półkoń - pół mężczyzna. Znak ten jest również wizualizacją nazwiska założyciela i właściciela firmy (Ross - rumak, Mann mężczyzna).
Rossmann na Świecie
Rossmann Polska jest członkiem grupy kapitałowo - zakupowej tworzonej rzez Rossmann GmbH i A.S. Watson Group. Pod marką Rossmann firma działa w Polsce, Czechach, Węgrzech i Niemczech. W skład Grupy Watson wchodzi ponad 8000 tys drogerii . Firma funkcjonuje w 36 krajach Europy i Azji i zatrudnia 98 tys pracowników.
Asortyment
Obejmuje około 10 000 produktów. Są to zarówno produkty renomowanych firm zagranicznych (m.in. Beiersdorf, Henkel, L'Oreal, Johnson&Johnson, Procter&Gamble czy Unilever), jak i polskich (m.in. AA Oceanic Cosmetic, Dr Irena Eris, Ziaja). Co trzecia ciężarówka wyjeżdżająca z fabryk Nivea i L'Oreal trafia do sklepów Rossmanna. Produkty marki własnej stanowią już 10%. oferty typowego sklepu, a w ujęciu ilościowym 20%. To wyroby wysokiej jakości, produkowane głównie w Niemczech. Ponad 100 z nich (m.in. Isana, Rival de Loop czy Sun Ozon, Baby Dream) osiągnęło wysokie oceny w testach niezależnego niemieckiego instytutu badającego jakość produktów - Stiftung Warentest. Pielęgnacja włosów i ciała to dwie dziedziny, w których oferta jest szczególnie bogata. Oprócz towarów typowo drogeryjnych, Rossmann sprzedaje m.in.: podstawowe napoje, impulsowe słodycze, herbaty, leki OTC czy suplementy diety. Ostatnio w 20 większych sklepach pojawiły się książki oraz wina.
Odpowiedzialność Społeczna
Pomoc i wsparcie udzielane różnego rodzaju akcjom społecznym jest elementem realizowanej przez Rossmann polityki społecznej odpowiedzialności biznesu. Rossmann od początku działalności w Polsce lat finansuje działalność charytatywną. Szczególnie duże wsparcie otrzymują inicjatywy przeprowadzane w Łodzi, gdzie Rossmann ma swoją centralę. We wrześniu 2008 1,4 mln zł trafiło do Fundacji TVN, sieć jest także partnerem akcji „Powiedz »tak« transplantologii", sprzedaje w swoich sklepach specjalne bransoletki ze zgodą na pobranie po śmierci narządów.
Nowatorskie Rozwiązania Marketingowe
„Skarb"
„Skarb" to pismo o charakterze „life - stylowo" poradnikowym . Ukazuje się 9 razy w roku w nakładzie 400 000 egzemplarzy. Docelowo już w 2010 będzie to miesięcznik.
„Rossnet"
Rossnet.pl to portal doradczy i platforma komunikacyjna z konsumentkami. Działa już rok i szybko się rozwija. Ma wiele milionów wejść i dziesiątki tysięcy stałych użytkowniczek.
„Karta Visa"
Razem z systemem Visa i mBankiem, wydana została karta kredytowa Rossmann. Jej użytkownik otrzymuje 5-proc. rabat na wszystkie produkty oferowane przez nasze drogerie, również te sprzedawane w promocji.
Rossmann w liczbach
Od 16 lat w Polsce
Lider, z 12-proc. udziałem w rynku dystrybucji kosmetyków
380 sklepy samoobsługowych w ponad 170 miastach
50-60 nowych drogerii rocznie
6000 pracowników
Sklepy o powierzchni sprzedaży 140-400 mkw.
Około 10 000 SKU w ofercie
Ponad 360 000 klientów codziennie
Magazyn centralny o powierzchni 35 000 mkw.
187 mln zł na inwestycje w 2009 roku
Rozwój sieci Rossmann w Polsce
| 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009* |
Liczba sklepów | 61 | 75 | 92 | 118 | 153 | 184 | 230 | 278 | 339 | 409 |
Obroty sklepów (w mln zł) | 234 | 309 | 412 | 533 | 710 | 913 | 1250 | 1750 | 2380 | 2930 |
Źródło: Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska
* prognoza