Działania BTL istotne dla telefonii i branży IT
Zgodnie z upowszechniającym się trendem stosowania akcji wsparcia sprzedaży B2B, już połowa firm z sektora IT i telekomunikacji korzysta z programów lojalnościowych skierowanych do kontrahentów.
Jednak w odróżnieniu do innych branż, budżet wydawany przez IT i telefonię na ten cel w 2013 roku osiągnął poziom o 20% wyższy niż średnia rynkowa. To efekt rosnącej świadomości przedsiębiorców na temat korzyści wynikających ze stosowania akcji wsparcia sprzedaży, poprawy koniunktury oraz większego dostępu do zaawansowanej technologii pozwalającej nie tylko przygotować profesjonalny program lojalnościowy, ale i nim zarządzać.
Średni poziom przywiązania klientów do firm z branży IT i telekomunikacji jest znacznie niższy niż lojalność kupujących w innych sektorach. Podmiotom tym łatwo zdobyć nabywców, kusząc ich promocjami lub najnowocześniejszymi telefonami w ofercie, jednak zdecydowanie trudniejszym zadaniem jest ich zatrzymanie. Tym bardziej, że rynek w tych sektorach jest bardzo wymagający i konkurencyjny.
Skupienie na kontrahentach
Podmioty z sektora IT i telekomunikacji zdecydowanie bardziej angażują się w walkę o lojalność swoich partnerów biznesowych. Według badania przeprowadzonego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services przez ARC Rynek i Opinia, w 2013 roku programy lojalnościowe i motywacyjne B2B stosowała połowa przedsiębiorstw z tych branż. Firmy przeciętnie przeznaczały na ten cel o 20% większe budżety niż średnia rynkowa, która wyniosła 480 000 zł. Skąd może wynikać taka różnica?
„Są branże, w których w czasach zaciskania pasa na pierwszy ogień idą wydatki na marketing, w tym na działania ATL, a w następnej kolejności też i BTL. Jednak obserwowana poprawa koniunktury sprawiła, że zarówno rynek, a tym bardziej podmioty z sektora IT i telekomunikacji inwestują w relacje i lojalność swoich partnerów. Firmy zdają sobie sprawę, że to się opłaca - zwłaszcza w dłuższej perspektywie. Ponadto w ostatnim czasie na rynku pojawiło się wiele nowoczesnych rozwiązań, takich jak platformy dostępne online, które spełniają oczekiwania wielu organizatorów akcji wsparcia sprzedaży, a branże IT i telekomunikacyjna są pod tym względem bardzo wymagające” – powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo.
Karta przedpłacona w katalogu
Jednym z najważniejszych czynników decydujących o udziale klienta w akcji wsparcia sprzedaży jest atrakcyjny katalog nagród. Nie liczy się jednak tylko prezent, jaki można zdobyć, ale także swoboda jego wyboru. Właśnie dlatego tak popularną nagrodą są kupony i karty przedpłacone. W 2013 roku stosowało je odpowiednio 30% i 23% firm z sektora IT i telekomunikacji. Poza tym są to rozwiązania, które głębiej, niż np. rabaty i upusty, zapadają w pamięć uczestników. Ale ich atuty, takie jak: możliwości wielokrotnego wykorzystania, szeroka sieć akceptantów, możliwość personalizacji i customizacji czy łatwa logistyka doceniają także sami organizatorzy akcji wsparcia sprzedaży. Dlatego też wielu z nich zdecydowało się na stałe wprowadzić karty pre-paid jako alternatywy w ramach szerokich katalogów nagród. W 2013 r. z kart przedpłaconych co najmniej od dwóch lat korzystało aż 88% podmiotów reprezentujących branże IT i telekomunikacyjną.
„Firmy z sektora IT i telekomunikacji są na bieżąco z nowinkami technologicznymi i szybko przyswajają nowoczesne oraz wygodne rozwiązania, czego dowodem jest choćby popularność platform on-line czy też kart przedpłaconych jako nagród w ich programach lojalnościowych B2B. Także ich kontrahenci pozytywnie reagują na proste, intuicyjne rozwiązania, zwłaszcza, kiedy przynoszą im korzyści.” – podsumował Dariusz Deszczka.