E-learning: kontrowersyjny, skomplikowany i nie do końca ujarzmiony


E-learning: kontrowersyjny, skomplikowany i nie do końca ujarzmiony
2009-11-03
Ukazała się trzecia edycja „Przewodnika po e-learningu” autorstwa Marka Hyli.

Książka Marka Hyli jest jedną z niewielu pozycji na rynku wydawniczym, która kompletuje i porządkuje ogół zagadnień związanych z e-learningiem. Autor systematyzuje kwestię dotyczącą definicji pojęcia, proponując taką charakterystykę: „E-learning to wszelkie działania wspierające proces szkolenia, wykorzystujące technologie teleinformatyczne”. Przewodnik dotyka trzech głównych obszarów: technologii, treści szkoleniowej oraz usług wsparcia procesu nauczania. Dzięki temu czytelnik może się przyjrzeć powstawaniu i przebiegowi całego procesu e-learningu.

 

„Niewątpliwym walorem książki jest przystępny język oraz ujęcie praktyczne. Wiele trudnych zagadnień zostało  zilustrowanych ciekawymi przykładami - mówi dr Jacek Urbaniec, pełnomocnik rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. e-nauczania, a także członek zarządu Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego.  „Książka - powiedziałbym więcej, podręcznik Marka Hyli - uświadamia nam, że  różnice pomiędzy e-learningiem korporacyjnym a akademickim nie są zbyt duże. Nie dziwi więc, że studenci chętnie sięgają do "Przewodnika po e-learningu". Zapotrzebowanie na wiedzę dotyczącą e-learningu istnieje, na co wskazuje trzecie już wydanie przewodnika. Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Wolters Kluwer, natomiast patronat nad książką objęła firma szkoleniowo - doradcza House of Skills.

Temat e-learningu wywołuje w Polsce wiele dyskusji, nawet jego definicja sprawia trudność. Co więcej, nasz kraj nie jest jeszcze przygotowany, by w pełni korzystać z jego możliwości. W tegorocznym zestawieniu na temat gotowości krajów do wyzwań e-gospodarki, przygotowywanym przez tygodnik The Economist, Polska zajmuje odległe 41. miejsce. Wyżej na liście znalazły się takie kraje jak Chile, Czechy, Węgry czy Malezja. Chociaż pozycja w zestawieniu nie napawa optymizmem, to z każdym rokiem zainteresowanie szkoleniami e-learningowymi w Polsce rośnie. „Dziś w większości organizacji znajdują się osoby, które orientują się w zagadnieniach zdalnego nauczania.” – opowiada o swoich doświadczeniach Marek Hyla. „Przedsiębiorstwa wykazują coraz większą aktywność, samodzielnie podejmując działania związane z e-learningiem. Z kolei firmy dostarczające rozwiązania e-learnigowe formują lub powiększają zespoły reagując w ten sposób na zapotrzebowania produktów i usług. Pojawia się wiele inicjatyw dotyczących organizacji seminariów i konferencji poświęconych zdalnemu nauczaniu.”

Marek Hyla pytany o adresatów swojej ksiązki odpowiada: „E-learning jest zagadnieniem z pogranicza wielu dyscyplin. Starałem się, by książka była zrozumiała i ciekawa zarówno dla kadrowca, jak i informatyka, zarówno dla osoby chcącej zastosować e-learning w szkoleniu pracowników, jak i dla menedżerów kontaktujących się z klientami docelowymi. Jest swego rodzaju fenomenem, że osoby zajmujące tak różne stanowiska dostrzegają korzyści z zastosowania jednego rozwiązania w dziedzinach, za które są odpowiedzialne”.

Marek Hyla jest specjalistą w zakresie e-learningu, zajmuje się również informatyką, zarządzaniem i marketingiem. Obecnie pełni funkcję Dyrektora Zarządzającego Centrum technologii i innowacji w House of Skills. Na rynku e-learningu działa od 2000 roku. Certyfikowany OnLine Learning Manager. Projektant systemów do szkoleń internetowych oraz mobilnych supermemo.net. Prelegent na wielu konferencjach m.in. Techno Business Forum (Tokio/Fukuoka 2001) i Kongresie HR (Warszawa 2004). Autor tekstów o e-learningu w prasie specjalistycznej.  

Nadesłał:

House of Skills
http://www.weknowhow.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl