Ekologia znakiem rozpoznawczym Boscha
Koncern, który przed blisko 125 laty rozpoczął działalność od sprzedaży rozruszników i świec zapłonowych, dziś obiera coraz wyraźniejszy kurs na ekologię. Wyrazem tego jest nagroda przyznana w styczniu prezesowi Boscha przez niemiecki automobilklub ADAC.
15 stycznia ADAC nadał prezesowi firmy Bosch, Franzowi Fehrenbachowi, tytuł „Osobowość Roku 2009", wręczając mu prestiżową nagrodę „Żółty anioł" („Gelber Engel").
Swoją decyzją prezydium największego w Europie automobilklubu uhonorowało zasługi Franza Fehrenbacha „w dziedzinie innowacyjności koncernu, którego szczególnym znakiem rozpoznawczym stała się ekologia". Prezes Boscha przyczynił się do przemiany przedsiębiorstwa, którym zarządza - z producenta części i akcesoriów samochodowych, Bosch staje się firmą dostarczającą ekologiczne technologie.
Według Fehrenbacha nagroda „honoruje nie tylko te tematy i obszary, które są ważne z jego punktu widzenia, ale i te, które w trudnych czasach jeszcze bardziej zyskują na aktualności i znaczeniu". Zdaniem laureata należy do nich zaliczyć „długofalowe zarządzanie, wiarygodną i budzącą zaufanie strategię oraz niełatwe, ale bardzo ważne zadanie utrzymania równowagi pomiędzy długofalowym zabezpieczeniem interesów przedsiębiorstwa, a kwestiami społecznymi i ekologicznymi".
Od techniki przemysłowej, przez elektronarzędzia i sprzęt gospodarstwa domowego, techniczne wyposażenie budynków, technikę grzewczą, aż po ekologiczne technologie w branży motoryzacyjnej - koncern stawia na ochronę środowiska i efektywne wykorzystanie energii. Niedawno, wspólnie z firmą Samsung SDI Bosch utworzył spółkę, której celem będzie rozwój, produkcja i dystrybucja akumulatorów litowo-jonowych spełniających wymagania branży motoryzacyjnej. Ta technologia stanowi podstawę do zastosowania silników elektrycznych do napędu pojazdów, co pozwala na znaczną redukcję emisji dwutlenku węgla. Także w ubiegłym roku koncern przeznaczył miliard euro na zakup producenta ogniw solarnych, firmy ersol Solar Energy z Erfurtu, specjalizującej się w produkcji nowoczesnych ogniw słonecznych bazujących na technologii półprzewodników krzemowych. Dzięki temu Bosch umocni swoją pozycję w segmencie energii odnawialnych. Grupa Bosch jest wiodącym w świecie producentem techniki motoryzacyjnej i przemysłowej, dóbr użytkowych oraz technicznego wyposażenia budynków.Obroty przedsiębiorstwa, zatrudniającego 271 tys. pracowników, wyniosły w 2007 roku 46,3 mld euro. Na grupę Bosch składa się spółka Robert Bosch GmbH oraz około 300 spółek zależnych i regionalnych w ponad 50 krajach świata. Ta światowa sieć rozwojowa, produkcyjna i dystrybucyjna jest podstawą do dalszego rozwoju. Każdego roku Bosch przeznacza ponad 3 miliardy euro na działalność badawczo-rozwojową i zgłasza do patentu ponad 3 tys. innowacji. Przedsiębiorstwo zostało założone w Stuttgarcie w 1886 roku jako "Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki" przez Roberta Boscha (1861-1942).
Społeczno-prawna struktura grupy Bosch zapewnia jej finansową niezależność i rynkową samodzielność. Umożliwia to przedsiębiorstwu inwestowanie w znaczące projekty, które zagwarantują mu przyszłość, a jednocześnie pozwala spełniać misję społeczną zgodną z przekonaniami założyciela firmy. 92% udziałów w spółce Robert Bosch GmbH należy do Fundacji im. Roberta Boscha. Funkcje rynkowe udziałowca wypełnia instytucja powiernicza Bosch Industrietreuhand KG. Pozostałe udziały należą do rodziny Bosch i firmy Robert Bosch GmbH.
Działalność grupy Bosch w Polsce obejmuje sprzedaż części samochodowych i urządzeń diagnostycznych, sprzętu car multimedia Blaupunkt, elektronarzędzi Bosch, Skil i Dremel, urządzeń grzewczych oferowanych pod markami Junkers i Buderus, systemów zabezpieczeń i sprzętu z zakresu napędów i sterowań (Bosch-Rexroth). Ponadto w Polsce odbywa się produkcja systemów hamulcowych Bosch (w Mirkowie koło Wrocławia), a także sprzedaż i produkcja (w Łodzi) sprzętu AGD w ramach spółki Bosch-Siemens Sprzęt Gospodarstwa Domowego (udział Boscha 50%).
Więcej informacji: www.bosch.com, www.bosch.pl
Nadesłał:
ap
|