Ekologiczna kampania Staropolanki w podsumowaniu roku FOB


Ekologiczna kampania Staropolanki w podsumowaniu roku FOB
2011-02-22
Światowe dane statystyczne wskazują, że w ostatnich latach produkcja tworzyw sztucznych wykazuje tendencję wzrostową, a więc coraz poważniejszy staje się problem zagospodarowania odpadów polimerowych.

Po raz pierwszy PET został opracowany do użycia w produkcji włókien syntetycznych przez British Calico Printers w 1941 roku. Pierwsza polska butelka PET została wyprodukowana w 1992 roku. Dziś butelki reprezentują największy obszar zużycia tworzywa PET (w Polsce ok. 180 tys. ton rocznie). PET jest używany do produkcji opakowań (butelek, słoików, puszek) do wody, napojów gazowanych, soków, drinków alkoholowych, olei jadalnych, środków czyszczących dla gospodarstw domowych oraz innych opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością i nie tylko.

Niespełna rok temu powstała inicjatywa pod nazwą „Odkręć-Zduś-Segreguj" oraz jej młodzieżowe wydanie, czyli „Dobij PETa". Organizatorzy kampanii, producent wody mineralnej Staropolanka oraz agencja reklamowa adStone, zwracają uwagę na ogromne znaczenie prozaicznej czynności, która powinna poprzedzać wyrzucenie plastikowej butelki, a mianowicie należy pamiętać, aby butelkę tą odkręcić i zgnieść.

Zakręcone butelki podczas prasowania gromadzą sprężone powietrze. Ich większa ilość powoduje, że podczas wyciągania ze zgniatarki, pod wpływem rozprężenia, rozrywane są taśmy wiążące. Sytuacja ta jest dość częsta i powoduje przestoje w pracy, zmniejszając znacznie wydajność pracy. Poza tym nakrętki to inny od PET rodzaj tworzywa i przetwarzane są oddzielnie. Nakrętkę wyrzucajmy więc osobno lub rozejrzyjmy się, czy ktoś nie organizuje akurat w naszej okolicy akcji zbierania nakrętek na jakiś szczytny cel.

Drugi błąd, jaki często popełniamy, to wyrzucanie butelek w ich naturalnym kształcie. Powoduje to, że pojemniki bardzo szybko się wypełniają. Zgniatajmy wyrzucane PETy. Ograniczenie objętości odpadów ma zarówno aspekt ekologiczny jak i ekonomiczny. Działanie niekosztujące nas zbyt wiele wysiłku w istotny sposób przyczyni się do ochrony środowiska.

Kampania „Odkręć-Zduś-Segreguj" spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem, zwłaszcza ze strony uczniów i nauczycieli. Jednym z najciekawszych wydarzeń, obok licznych konkursów i zabaw organizowanych dla szkół, przedszkoli i internautów skupionych wokół akcji na portalach społecznościowych, było zorganizowanie ponad 40 manifestacji w różnych miastach Polski.

Patronami kampanii zostali m.in. Prezydent Miasta Poznania, Prezydent Miasta Olsztyna, Towarzystwo na Rzecz Ziemi, liczne portale ekologiczne, Radio Merkury i Radio Kolor, a także portal NaszeMiasto.pl. Wśród firm, które poparły akcję znajdziemy np. IKEA, Scheraton, MPO, czy Centrum Nauki i Biznesu „Żak".

Kampania Staropolanki została także doceniona przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i znajdzie się w corocznym podsumowaniu i przeglądu inicjatyw związanym z CSR, pt. „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki 2010". Pierwszy Raport FOB opublikowany został w 2002 roku, obecnie przygotowywana jest jego dziewiąta edycja. Główny trzon Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce" stanowią dobre praktyki biznesowe, jak również artykuły ekspertów, komentujące ważne wydarzenia i CSR-owe trendy w podsumowywanym roku. Spośród dobrych praktyk i akcji przeprowadzonych przez firmy w całej Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu wybiera najlepsze i najciekawsze, które następnie publikuje w swoim raporcie.

Organizatorzy kampanii nie zamierzają zaprzestawać działań na rzecz ekologii i planują kolejne działania na 2011 rok.

Nadesłał:

adStone sp. z o.o.
http://www.adstone.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl