Ekonomia zwycięża
Opony tańsze mogą być równie dobre – co skutecznie udowadniają nowości indonezyjskiej marki Achilles.
Analitycy szacują polski rynek opon do samochodów osobowych, vanów i SUV-ów na poziomie około 10 mln sztuk[i]. Tyle nowych opon kupili polscy kierowcy w 2014 r. W sprzedaży dominuje tani segment ekonomiczny, do którego zalicza się 40 proc. sprzedanych w minionym roku opon letnich. Myliłby się jednak ten, kto uważa, że najważniejszym kryterium zakupu nowej opony jest wyłącznie jej cena. Jak deklarują kierowcy to bardzo ważny parametr, który zwykle oceniany jest jednak w połączeniu z jakością. W ramach najniższej ceny Polacy szukają najlepszych jakościowo opon. Lubimy wiedzieć, co kupujemy, zbierać opinie w Internecie lub w prasie motoryzacyjnej. Zwłaszcza, że jak pokazują wyniki testów opony ekonomiczne często niewiele odstają od swoich znacznie droższych konkurentów.
Jakość dla mniej wymagających
Opony z klasy ekonomicznej są tańsze, co nie znaczy, że są złej jakości. Nie mogą być, gdyż nie zostałyby dopuszczone do użytkowania. Wytwarzane z wykorzystaniem starszych, ale sprawdzonych, rozwiązań technologicznych porównywane są często z najlepszymi oponami, debiutującymi na rynku kilka lat temu. „Warto pamiętać, że niemal w całej Europie obowiązuje ograniczenie maksymalnej prędkości do 120 - 140 km/h. Wielu kierowców nie ma potrzeby kupowania opon najdroższych, konstruowanych z myślą o pojazdach mogących rozwijać niedostępne dla większości użytkowników prędkości" - mówi Artur Posłuszny z firmy ITR CEE, dystrybuującej opony. W segmencie ekonomicznym otrzymujemy produkt, przeznaczony dla mniej wymagających kierowców, właścicieli samochodów klasy średniej lub niższej, o niezbyt dużych mocach silników.
Indonezja, Korea czy Chiny
Od kilku lat coraz większą popularność w wielu krajach Unii Europejskiej zdobywają opony pochodzące spoza Europy, np. z Indonezji lub Korei. Polacy również doceniają ich właściwości. W ostatnich latach przekonali się, że opony azjatyckie, podobnie jak samochody produkowane w tym regionie świata, oferują coraz wyższą jakość.
W Polsce przykładem coraz popularniejszej marki indonezyjskiej jest Achilles - opony z segmentu ekonomicznego, oferowane dla wszystkich typów pojazdów: osobowych, SUV-ów oraz dostawczych. Produkowane są przez firmę Multistrada, która w latach 90. otrzymywała wsparcie technologiczne od czołowych światowych producentów opon. Obecnie opony Achilles są eksportowane do ponad 70 krajów Europy, Środkowego Wschodu, Azji, Afryki, Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii.
W sezonie letnim 2015 na polski rynek wejdą dwie nowe opony Achilles przeznaczone do samochodów osobowych: 2233 oraz ATR Sport 2 - zaprojektowana do samochodów o sportowej charakterystyce. W ofercie marki znajdują się także dwie nowości przeznaczone do samochodów typu SUV: Desert Hawk A/T - uniwersalna opona do samochodów użytkowych, terenowych i pojazdów typu van oraz Desert Hawk X-M/T (Mud Terrain) - nowa opona do pojazdów typu SUV i 4x4 przeznaczona do jazdy terenowej, charakteryzująca się wysoką wytrzymałością i dobrą przyczepnością na suchej i mokrej nawierzchni. Ceny nowych opon osobowych rozpoczynają się od 160 zł za szt. Oponę do SUV-ów i 4x4 kupimy już za 250 zł.
„Indonezyjski Achilles to przykład opon ekonomicznych, które zdobyły uznanie na zachodzie, a obecnie cieszą się rosnącą popularnością wśród polskich kierowców. Dobre osiągi, trwałość i przystępna cena to najważniejsze kryteria dla wielu osób, optymalizujących domowy budżet i niezbędne wydatki na samochód" - podsumowuje Artur Posłuszny.
Więcej informacji na http://www.achillestires.pl/
[i] dane wg raportów Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego www.pzpo.org.pl