Eksperci programu „Doceń polskie” po raz trzydziesty sprawdzili jakość żywności
Niemal 160 produktów ocenili członkowie Loży Ekspertów podczas minionej certyfikacji żywności programu „Doceń polskie”. Każda propozycja została sprawdzona indywidualnie, a następnie przyznano jej noty za smak, wygląd oraz stosunek jakości do ceny.
To była czwarta w tym roku ocena żywności, a jednocześnie - trzydziesta w całej historii Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”.
Specjaliści z branży spożywczej zasiadający w Loży Ekspertów obradowali 24 października br. To była ostatnia z tegorocznych atestacji, a przy tym trzydziesta certyfikacja żywności organizowana w ramach Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. Obie okoliczności skłaniają do nakreślenia podsumowań zwłaszcza, że z biegiem czasu inicjatywa propagująca rodzime artykuły spożywcze coraz bardziej się rozwija, a laureaci programu zyskują kolejne cenne instrumenty wspierające promowanie ich produktów.
Niezmienne, przejrzyste zasady
1. Pierwsza atestacja żywności miała miejsce ponad siedem lat temu - w kwietniu 2011 roku.
2. Każda kolejna ocena odbywa się co kwartał: jury programu (Loża Ekspertów) obraduje w styczniu, kwietniu, lipcu oraz październiku.
3. Od samego początku funkcjonowania programu, wszystkie audyty rządzą się tymi samymi prawami. Do certyfikacji kwalifikowane są wyroby z tzw. polskim akcentem (wyrażającym związek żywności z naszym krajem). Wszystkie produkty są sprawdzane z osobna przez każdego członka komisji, czyli Loży Ekspertów.
4. Jurorzy dysponują skalą ocen od 1 do 10: przyznają noty za smak, wygląd i stosunek jakości do ceny. Godłem „Doceń polskie” premiowane są wyroby, które uzyskają minimum 7,5 pkt. TOP PRODUKT to z kolei tytuł przynależny tylko żywności z maksymalnymi notami.
5. Certyfikaty są przyznawane na 2 lata, ale po tym czasie producent może ponownie zgłosić żywność do oceny; podlega ona wówczas takim samym kryteriom, co produkty które są sprawdzane po raz pierwszy.
6. Atestacje odbyły się dotychczas w 3 miastach: Krakowie, Czeladzi oraz Sosnowcu. Każdorazowo producenci otrzymują klarowne instrukcje na temat sposobu przygotowania próbek do wysyłki.
7. Udział w certyfikacji jest bezpłatny, każdy wytwórca który spełni wymogi regulaminu może zgłosić do oceny dowolną liczbę produktów.
8. Program jest otwarty dla wszystkich producentów: znaczenia nie ma siedziba, zasięg, czy historia działalności. Certyfikaty są przyznawane za konkretny artykuł spożywczy, a nie całokształt produkcji. Do oceny można zgłosić propozycje z szerokiego wachlarza artykułów żywnościowych, także marek własnych, a nawet suplementów.
9. Począwszy od pierwszej atestacji, patronat honorowy nad audytem sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
10. Od samego początku przewodniczącym Loży Ekspertów jest Mirek Drewniak, współzałożyciel Klubu Szefów Kuchni. Poza nim, w jury zasiadają osoby zawodowo związane z branżą spożywczą.
11. Program „Doceń polskie” nie jest konkursem, plebiscytem na najlepsza propozycję w danej kategorii. Nie ma przeszkód formalnych, by każdy ze zgłoszonych wyrobów został nagrodzony certyfikatem (warunkiem jest zdobycie wymaganej liczby punktów).
… i coraz bogatszy pakiet narzędzi dla laureatów
12. Nazwa programu jest (jako znak towarowy) chroniona i zastrzeżona w Urzędzie Patentowym RP.
13. Laureat programu może posługiwać się znakiem „Doceń polskie” we wszystkich działaniach związanych z nagrodzonym produktem i na wszystkich możliwych polach eksploatacji: począwszy od strony internetowej i mediów społecznościowych, przez opakowanie i materiały graficzne, na reklamach telewizyjnych kończąc. W tym kontekście trzeba podkreślić, że poza znakiem w wersji elektronicznej, producent otrzymuje także certyfikat w ozdobnej ramie, odpowiedni do wyeksponowania na targach branżowych, czy w sklepie.
14. Producenci nagrodzonych artykułów spożywczych otrzymują pakiet materiałów wspierających ich działania promocyjne i marketingowe. Znajdziemy w nim m.in. zdjęcia wyróżnionych artykułów spożywczych. Profesjonalne fotografie wysokiej jakości (tzw. „packshoty”) mogą być dowolnie wykorzystywane: np. publikowane na stronie internetowej, przesyłane mediom, czy zamieszczane w katalogach i folderach.
15. Dodatkową korzyścią wynikającą z posiadania znaku jakości jest bon na bezpłatne konsultacje ze specjalistą Centrum Znakowania Żywności. Jeśli etykieta produktu nie spełnia wymogów prawa, producent otrzymuje konkretną informację zwrotną co należy poprawić, by zapis był poprawny.
16. Poza fotografiami, wytwórcy otrzymują także gotowe materiały prasowe pomocne w kontakcie z mediami lokalnymi i/lub branżowymi.
17. Do dyspozycji nagrodzonych firm jest także blog programu oraz jego Fanpage, na których publikowane są różnorodne informacje dot. laureatów programu. To kolejne kanały, przy pomocy których można dotrzeć do nowych grup odbiorców. Na blogu dostępne jest m.in. zestawienie wszystkich wyróżnionych produktów (z odnośnikami do stron internetowych firm), jak również logotypy uhonorowanych wytwórców.
18. Informacji o wyróżnionych artykułach spożywczych dostarcza także Mapa Dobrego Smaku, która porządkuje wyróżnioną żywność wg kategorii oraz siedziby producenta.
19. Co kwartał ukazuje się magazyn „Doceń Dobre Wiadomości”. Publikacja (dostępna m.in. w hurtowniach spożywczych) zawiera najważniejsze informacje na temat programu, prezentuje wyróżnione artykuły spożywcze, dostarcza inspiracji kulinarnych i ciekawostek branżowych. Magazyn ukazuje się regularnie od lipca 2015 roku.
20. Jak to już zostało odnotowane, certyfikaty jakości są przyznawane zawsze na 2 lata. Uzyskanie godła promocyjnego to zaledwie pierwszy krok współpracy producenta z organizatorami programu. Przez cały ten czas firma może korzystać z pakietu dostępnych narzędzi.
21. Twórcy programu „Doceń polskie” są inicjatorami Dnia polskiej żywności; nietypowego „święta”, które obchodzimy 25 sierpnia. W tym roku obchodziliśmy je już po raz szósty. Jego celem jest przypomnienie o walorach rodzimych artykułów spożywczych i podkreślenie
22. Nagrodzone firmy mogą ponadto wziąć udział w wydarzeniach branżowych, w które angażują się twórcy programu. Przykładem takiej inicjatywy są SweetTARGI. Program „Doceń polskie” jest partnerem Stowarzyszenia „Dom Aniołów Stróżów”, producenci żywności mogą więc również włączyć się w działania charytatywne.
Jubileuszowy audyt w liczbach
23. Do atestacji przystąpiło 68 producentów. Reprezentowali oni niemal całą Polskę, ich siedziby mieszczą się w 14 województwach.
24. Jeden z produktów zgłoszonych do oceny przebył niemal 640 km, by dotrzeć do Sosnowca.
25. Najliczniej reprezentowane było Mazowsze (z woj. mazowieckiego zgłosiło się 15 firm) oraz Śląsk (11 producentów).
26. Tym razem najliczniej reprezentowaną branżą był przemysł mięsny: eksperci ocenili wyroby z wołowiny, drobiu oraz dziczyzny. Do atestacji przystąpili rzecz jasna także producenci oferujący inne artykuły spożywcze, takie jak: dania gotowe, napoje, słodycze, przekąski, miody, produkty zbożowe, alkohole, czy sosy.
27. Pierwszy produkt do oceny został zgłoszony już na 2 miesiące przed audytem (21 sierpnia).
28. W gronie wyrobów znalazły się propozycje, które zostały sprawdzone po raz czwarty (wcześniej nagrodzono je podczas VII, XIV i XXI atestacji.
29. Ponad połowa firm, które przystąpiły do atestacji posiada już znak jakości (producenci ubiegali się o wyróżnienie kolejnych artykułów spożywczych lub recertyfikację nagrodzonych).
30. Eksperci ocenili blisko 160 artykułów spożywczych. Ze statystycznego punktu widzenia, każdy producent zgłosił średnio 2, 6 wyrobu, ale wśród uczestników audytu są także firmy, które wystawiły do oceny 11, 7 , czy 6 propozycji.
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych.
* * *
KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
Kontakt dla mediów:
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 780 115 953
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70
Nadesłał:
Adventure Media
|