Eksperci w internecie – jak ich postrzegamy?
Według badania „Mądry Internet”, przeprowadzonego na zlecenie Netii, większość polskich internautów korzysta z porad eksperckich, zamieszczanych w sieci. Co więcej, podszywanie się pod specjalistów w internecie jest przez nich negatywnie oceniane.
57 proc. respondentów badania potwierdziło, że korzysta z bezpłatnych porad specjalistów, zamieszczanych w internecie. Dotyczy to m.in. porad medycznych, prawnych i finansowych.
Częściej wykorzystują je kobiety (61 proc. wobec niecałych 54 proc. mężczyzn). Ekspertów w internecie najczęściej szukają osoby w wieku 35-44 lat (66 proc.) oraz 25-34 lat (64 proc.), najrzadziej korzystają z ich porad młodzi internauci w wieku 18-24 lat - niecałe 40 proc. respondentów w tym przedziale wiekowym potwierdziło taką aktywność. Wśród korzystających z porad specjalistów przeważają internauci z wyższym wykształceniem (61 proc. wobec 53 proc. ze średnim i 53 proc. z podstawowym lub zawodowym).
O silnej pozycji internetowych ekspertów może świadczyć fakt, iż nieodpowiedzialne przypisywanie sobie takiej roli jest zdecydowanie negatywnie oceniane przez 62 proc. respondentów. Z wystąpieniem takiej sytuacji spotkało się 32 proc. respondentów, co stawia ją w rzędzie względnie uciążliwych zjawisk.
Warto przy tym wspomnieć, że polscy internauci są wrażliwi na jakość informacji, czy porad zamieszczanych w internecie. Zdecydowana większość z nich negatywnie ocenia również publikowanie lub rozsyłanie niesprawdzonych, mogących wprowadzić w błąd informacji dotyczących: leków lub innych porad medycznych (86 proc.), produktów lub usług (75 proc.) oraz informacji innego typu, jak informacje słownikowe, encyklopedyczne (66 proc.).
O badaniu „Mądry Internet"
Badanie „Mądry Internet" zostało przeprowadzone na zlecenie Netii przez MillwardBrown SMG/KRC w maju 2009 r., metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). W badaniu wzięło udział 1004 respondentów, stanowiących reprezentatywną grupę polskich internautów. Celem badania było stworzenie obrazu aktywności online polskich internautów oraz zbadanie ich opinii, dotyczącej różnych zachowań w sieci.
Netia jest wiodącym alternatywnym operatorem telekomunikacyjnym, świadczącym m.in. usługi głosowe oraz szerokopasmowego Internetu klientom indywidualnym i biznesowym. Działa na bazie własnej infrastruktury oraz sieci TP.
Nadesłał:
ap
|