Epoka miasteczek medycznych


2015-03-23
Ludność świata w ciągu naszego życia będzie zwiększać się i zmieniać pod względem demograficznym w tempie dotychczas niespotykanym.

Powoduje to ogromną presję na wszystkie branże, a w szczególności na służbę zdrowia — szpitale już teraz pracują na pełnych obrotach, borykając się z niedoborem środków i wiedzy specjalistycznej. Mogą one jednak dostosować się do tych zmian i radzić sobie z nimi w sposób zrównoważony oraz bez nadmiernych kosztów.

 

Dbałość o stan zdrowia obywateli cel, w osiąganiu którego ogromną rolę odgrywają technologie medyczne oraz model biznesowy Business-to-Society (B2S). Analitycy z Frost & Sullivan spodziewają się wzrostu globalnych wydatków na służbę zdrowia do 12,7 biliona USD w 2020 r., podczas gdy nakłady na profilaktykę, diagnostykę i monitorowanie stanu zdrowia mają wzrosnąć z poziomu 30% łącznych wydatków w 2014 r. do niemal 45%
w 2020 r. Sygnalizuje to zmianę podejścia i większą koncentrację nie na samym leczeniu, ale na profilaktyce oraz diagnostyce.

 

Można się spodziewać, że innowacje w sektorze medycznym zrewolucjonizują służbę zdrowia: wydatki na takie segmenty jak obrazowanie medyczne, farmacja, urządzenia medyczne i nauki przyrodnicze mają rosnąć na poziomie 6,4% i osiągnąć 2,10 biliona USD w 2020 r. Jednocześnie nanoroboty, implanty dozujące leki, elektroceutyki i sekwencjonowanie genomów zmienią sferę opieki nad pacjentami na całym świecie, umożliwiając realizację złożonych zadań w skali mikroskopowej oraz zaspokajanie indywidualnych potrzeb pacjentów.

 

Rozwój miasteczek medycznych

Inteligentne leki, wirtualne szpitale i dokumentacja elektroniczna mogą przyczynić się do radykalnych zmian w sektorze służby zdrowia. Pacjenci w krajach rozwiniętych skarżą się na powolne działanie instytucji regulacyjnych i placówek służby zdrowia. Regiony rozwijające się sprzyjają jednak nowym modelom biznesowym, które zaspokajają indywidualne potrzeby pacjentów w sposób nowatorski i ekonomiczny. Zmiany takie zachodzą na całym świecie — na przykład w Danii powstają „superszpitale” w celu zwiększenia skuteczności leczenia oraz promowania systemów e-zdrowia we współpracy z takimi firmami jak Hitachi.

 

W krajach rozwijających się, na przykład na Bliskim Wschodzie, w Indiach oraz wielu innych regionach Azji powstają „medyczne miasteczka”, w których placówki medyczne są skoncentrowane na obszarach miejskich i oferują światowej klasy usługi opieki zdrowotnej. W kilku krajach, takich jak Polska i Brazylia, w związku z turystyką medyczną powstają specjalistyczne placówki. Dla pacjentów, którzy cenią wygodę i czas oraz dysponują środkami własnymi, przygotowuje się także usługi luksusowe. Placówki takie powinny wykorzystywać innowacyjne technologie do wspierania rozwoju tych trendów, aby świadczyć usługi efektywne i przystępne cenowo dla wszystkich pacjentów.

 

Już sama możliwość istnienia turystyki medycznej zaczyna zmieniać służbę zdrowia w nieoczekiwany sposób. Największe korzyści odnoszą z tego nie pacjenci, ubezpieczyciele czy władze, ale szpitale, które zaczynają zdobywać coraz więcej pacjentów za granicą. Na przykład amerykańska Cleveland Clinic otworzy w przyszłym roku placówkę w Abu Zabi. Już teraz zarządza miasteczkiem medycznym Sheikh Khalifa Medical City — 750-łóżkowym szpitalem w Abu Zabi. Parkway Health z Singapuru ma szpitale w całych Indiach. Indyjska sieć prywatnych szpitali Apollo Hospitals ma swój oddział na Mauritiusie.

 

Problemy zdrowotne obywateli mogą znacznie się różnić w poszczególnych regionach i krajach, dlatego potrzebne są innowacyjne technologie diagnostyczne dostosowane do lokalnych warunków, zapewniające wygodne, szybkie, odpowiednio dobrane, łatwe w obsłudze i ekonomiczne rozwiązania.

 

Perspektywy biznesowe

W raporcie przygotowanym we współpracy z firmą Hitachi zdefiniowaliśmy innowacyjność społeczną jako zastosowanie technologii i nowych modeli biznesowych w celu wprowadzenia rzeczywistych, pozytywnych zmian w życiu jednostek oraz społeczeństw z korzyścią dla wszystkich stron. Sektory niegdyś odrębne obecnie integrują się, tworząc nowe produkty i usługi, których innowacyjność przyniesie rewolucyjne zmiany — korzystne dla społeczeństwa i podnoszące jakość życia. Tendencje te mogą wywrzeć największy wpływ właśnie na służbę zdrowia. Jeżeli chodzi o innowacyjność w medycynie, Hitachi sprzyja zdrowiu i bezpieczeństwu ludności, oferując liczne technologie, systemy i rozwiązania do zarządzania danymi. Innowacyjność widać zarówno w rozwiązaniach do leczenia nowotworów wiązką protonową, jak i automatycznych systemach analitycznych i rozwiązaniach biznesowych dla podmiotów oferujących opiekę pielęgniarską. Dostrzec ją również można w systemach obrazowania diagnostycznego w Brazylii i Egipcie, wspieraniu edukacji w dziedzinie nauk ścisłych i technicznych w USA oraz rozwiązaniach informatycznych zwiększających skuteczność szpitali w Danii.

 

Wskutek gwałtownego wzrostu liczby ludności oraz zmian demograficznych nasze społeczeństwo mierzy się z ogromnymi wyzwaniami w dziedzinie służby zdrowia. Rozwiązanie tych problemów nie zależy już wyłącznie od innowacyjności władz oraz ekspertów medycznych. Stawi im czoła społeczna innowacyjność — firmy będą oferować swoją wiedzę specjalistyczną i współpracować z sektorem publicznym. Tylko dzięki takim nowym modelom biznesowym i sposobom myślenia można wykorzystać ogromne możliwości, jakie niesie ze sobą innowacyjność w służbie zdrowia.

Nadesłał:

jan_hk

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl