EURO? Damy radę!
Inwestycje w transport drogowy i komunikacje miejską oraz budowa nowego stadionu to najważniejsze z zadań, z którymi Wrocław musiał się zmierzyć jako jeden z gospodarzy EURO 2012. Czy kluczem do sukcesu będzie wykorzystanie usług dolnośląskich firm, takich jak LEGI POLSKA?
Jednym z najbardziej pomocnych i klarownych narzędzi, które może pomóc w zorientowaniu się, jak poszczególne miasta radzą sobie z zaplanowanymi inwestycjami jest Master Plan przygotowywany co kwartał przez spółkę PL.2012.
W tworzonym we współpracy z właścicielami projektów raporcie, opublikowanym pod koniec października 2009, mogliśmy przeczytać, że Wrocław jest liderem inwestycji – na tle pozostałych miast wypadł najlepiej. Jak wygląda sytuacja po dwóch kolejnych kwartałach?
Rozkopany zgodnie z planem
Plany rozwoju transportu drogowego obejmowały przede wszystkim trzy elementy: przebudowę ulic wokół mającego powstać na Euro stadionu na wrocławskich Maślicach, budowę północnej obwodnicy śródmiejskiej oraz stworzenie połączenia drogowego port lotniczy -droga krajowa nr 94 - stadion. W grudniu zostanie oddany do użytku pierwszy fragment autostradowej obwodnicy Wrocławia. Do końca września zakończy się też 16 remontów ulic, zaplanowanych na wakacje (między innymi Armii Krajowej, Sienkiewicza, Drobnera, Czekoladowej, Menniczej czy Placu Wróblewskiego). Wiosną 2011 rozpoczną się remonty śródmiejskiej trasy południowej. Jest niemal pewne, że przed czerwcem 2012 ta inwestycja zostanie zakończona. Ostatnią inwestycją drogową związaną z EURO, będzie przebudowa alei Stabłowickiej, na którą przetarg zostanie ogłoszony na początku września. Będzie to trasa łącząca Port Lotniczy ze stadionem. Jest to o tyle istotne, że większość kibiców z zagranicy będzie korzystała z transportu lotniczego – a w chwili obecnej dojazd z lotniska na Maślice zajmuje 30 minut. Realizacja tej inwestycji może ten czas skrócić aż trzykrotnie. Chociaż w dalszym ciągu popularna jest opinia, że Wrocław jest jednym z najbardziej rozkopanych w Polsce miast, tempo realizacji inwestycji daje nadzieję, że wizyta ponad 50 tysięcy turystów i kibiców z zagranicy w czerwcu i lipcu 2012 wcale nie sparaliżuje ruchu drogowego.
Rygle z Niemiec, ogrodzenia z Wałbrzycha
Zapewne najbardziej emocjonującą wszystkich inwestycją jest budowa stadionu. Na nazywanym roboczo Stadionem Miejskim obiekcie będą miały miejsce mecze fazy grupowej EURO. 20 sierpnia miała miejsce wizyta zespołów UEFA Venue Management Working Group oraz UEFA Safety and Security. Wizytatorzy Europejskiej Federacji byli pod wrażeniem tempa przeprowadzanych prac. Wrocław, oraz Generalny Wykonawca – firma Max-Boegl – dostały sowite pochwały, między innymi za wybór materiałów wysokiej jakości. Całkiem możliwe, że oprócz produkowanych w niemieckich fabrykach prefabrykatów, niektóre elementy pochodzić będą z dolnośląskich fabryk. LEGI Polska, dystrybutor tworzonych w Wałbrzychu ogrodzeń systemowych, jest przekonany, że podobnie jak na Stadionie Miejskim w Poznaniu, jego produkty zostaną wybrane przy tej realizacji. – Cieszymy się wszyscy, że prace przebiegają zgodnie z planem – mówi Tomasz Fidura z LEGI POLSKA – Chcielibyśmy wziąć czynny udział w tej inwestycji tak, aby to wrocławska arena była nie tylko najpiękniejszym, ale także i najbezpieczniejszym stadionem. Obiekt mający pomieścić 42 tysiące kibiców musi przecież zostać odpowiednio zabezpieczony.
Hotele jak grzyby po deszczu
W dokumencie Wymogi UEFA dotyczące centrów pobytowych obowiązujące podczas EURO 2012 możemy przeczytać o standardach miejsc zakwaterowania reprezentacji piłkarskich w trakcie imprezy. Pięciogwiazdkowe hotele z pięćdziesięcioma pokojami i minimum 5 apartamentami o podwyższonym standardzie, sale konferencyjne, strefa fizjoterapii, odpowiednia odległość od bazy treningowej – to jedno z poważniejszych wyzwań, ale i szansa, by w mieście pojawili się zagraniczni inwestorzy. Znana na całym świecie marka Hilton już rozpoczęła na terenie miasta budowę dwóch obiektów. Hotel o standardzie 5 gwiazdek będzie wchodził w skład futurystycznego Wrocławskiego Kompleksu OVO zaplanowanego na Podwalu, pomiędzy budynkami Galerii Dominikańskiej i Poczty Głównej. Kolejny, czterogwiazdkowy, znajdziemy w Centrum Metropol u zbiegu ulic Piłsudskiego i Komandorskiej. W pobliżu Katedry na Ostrowie Tumskim stanie Hotel Rialto. Przy ulicy Heleny Modrzejewskiej turyści już mogą się zatrzymać w Monopolu – pięciogwiazdkowym obiekcie o odpowiadającym wymogom UEFA. Do wyboru jest również mieszczący się przy ulicy Menniczej hotel The Granary.
Nagroda za cierpliwość
Pełną parą idzie też rozbudowa Portu Lotniczego, gdzie tworzy się nowy terminal, a także dworca kolejowego. Chociaż ten ostatni dziś bardziej straszy dezorganizacją i chaosem na nim panującym – trzeba mieć nadzieję, że już po oddaniu do użytku przysłuży się miastu na lata. Podobnie jak wyremontowane ulice i nowy obiekt sportowy. Z całą pewnością tymczasową irytację korkami i objazdami zrekompensuje profesjonalnie zorganizowane EURO 2012 we Wrocławiu. Mieście, które na dwa lata przed rozpoczęciem Mistrzostw, nadal pozostaje liderem w przygotowaniach.
Nadesłał:
Juicy Marketing
|