Eurolotnisko 2012


Eurolotnisko 2012
2012-06-08
Nowy terminal, specjalny zespół odpowiedzialny za obsługę turnieju, rękawy, nowy radar, supernowoczesne wozy strażackie – to tylko część przygotowań wrocławskiego lotniska do UEFA EURO 2012™. Na każdym polu – infrastruktury, bezpieczeństwa i obsługi pasażerskiej – port jest do turnieju gotowy.

Piłkarskie mistrzostwa Europy będą tylko epizodem w życiu lotniska. Ale za to niezwykle istotnym, zwłaszcza, że na każdym kroku podkreślano, że porty w miastach-gospodarzach muszą spełniać najwyższe europejskie standardy. Wrocławskie lotnisko ze zobowiązań wywiązało się modelowo i jest w pełni gotowe na przyjęcie w czerwcu tysięcy kibiców. Lista zrealizowanych w ostatnich miesiącach inwestycji przedstawia się imponująco.

 

1. Nowoczesny terminal

Najważniejszym elementem przygotowań do mistrzostw było uruchomienie nowego terminalu, którego budowę rozpoczęto w 2009 roku. Pierwszych pasażerów odprawiono 11 marca 2012 roku. Obiekt uznawany jest za jeden z najładniejszych terminali lotniczych w Polsce. Jest to szklano-stalowa konstrukcja, o imponującej kubaturze 330 tysięcy m³, która w środku mieści 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa, 12 gate'ów do odpraw i aż 4 tys. m² powierzchni komercyjnej. Rozwiązania w zakresie komfortu podróżnych i bezpieczeństwa spełniają najwyższe międzynarodowe standardy. Są identyczne, jak w największych portach lotniczych w Europie - w Londynie, Barcelonie, Paryżu, Zurychu, czy Kopenhadze. - Chcieliśmy, by terminal był jedną z wizytówek miasta i już na wejściu robił znakomite wrażenie na kibicach, którzy przylecą dopingować swoje drużyny narodowe - mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

2. Większa przepustowość

Nowy terminal jest w stanie obsłużyć ponad 3,5 miliona osób rocznie. Natomiast dzięki dodatkowym inwestycjom zrealizowanym przez lotnisko i Polską Agencję Żeglugi Powietrznej wrocławski port jest przygotowany na wariant maksymalny. - Możemy obsłużyć aż cztery tysiące podróżnych w ciągu godziny. To możliwe, bo dzięki budowie nowego radaru przepustowość pasa startowego wzrosła dwukrotnie - mówi Dariusz Kuś.

3. Dodatkowy terminal

Sporym atutem wrocławskiego lotniska są dwa osobne terminale z niezależnymi drogami dojazdowymi - takiej infrastruktury nie posiada żaden regionalny port w Polsce. Po otwarciu nowego terminalu stary obiekt nie przestał działać, a jedynie zmienił swoją funkcję i pełni obecnie rolę terminalu general aviation, czyli obsługuje pasażerów prywatnych samolotów. W trakcie mistrzostw Europy pewna grupa kibiców, która przyleci własnymi maszynami będzie obsługiwana właśnie na tym obiekcie, gdzie starą strefę VIP zamieniono na małą halę odlotów i przylotów. To pozwoli upłynnić ruch podróżnych, dzięki czemu pasażerowie w nowym terminalu nie odczują dyskomfortu.

4. Rękawy na miarę

W Polsce korzystało z nich przez lata jedynie warszawskie Okęcie. Wrocławskie lotnisko zostało pierwszym regionalnym portem, w którym zamontowano i uruchomiono specjalne rękawy. - Może się wydawać, że to drobiazg, ale to także świadczy o klasie lotniska i podnosi komfort podróży. Dzięki rękawom pasażerowie mogą bezpośrednio przemieszczać się pomiędzy terminalem i pokładem samolotu - mówi Dariusz Kuś. Wrocławski port korzysta z dwóch rękawów, które zostały sprowadzone i zamontowane specjalnie przed UEFA EURO 2012TM.

5. Komfort dla wszystkich

Nowy terminal wrocławskiego lotniska spełnia wszystkie wymogi dotyczące udogodnień dla osób niepełnosprawnych, które mają do dyspozycji dedykowany personel, punkt informacyjny i stanowisko odprawy z obniżonym blatem, czy specjalne panele, umożliwiające wezwanie pomocy. Najnowszym wyposażeniem portu, sprowadzonym specjalnie przed UEFA EURO 2012TM, jest ambulift. - Urządzenie łączy funkcje dźwigu i windy, a służy do wprowadzenia osoby niepełnosprawnej bezpośrednio na pokład samolotu - mówi Daniel Frejek, wiceprezes Wrolot Usługi Lotniskowe Sp. z o.o. Ambulift może przewieźć osobę niepełnosprawną spod terminala pod samolot, a następnie za pomocą hydraulicznego wysięgnika „wjechać" z pasażerem na wysokość nawet 6 metrów, co umożliwia mu obsługę wszystkich maszyn lądujących we Wrocławiu. - Niepełnosprawni wjeżdżają do specjalnej kabiny, która jest klimatyzowana latem i ogrzewana zimą. Taka podróż od płyty na pokład samolotu trwa około 2 minut - opowiada Daniel Frejek. Ambulift to ostatni akord przygotowań WroLotu do UEFA EURO 2012TM.

6. Bezpieczeństwo

Specjalnie przed UEFA EURO 2012TM wrocławskie lotnisko zakupiło nowe wozy strażackie. - To było konieczne. Dzięki temu spełniamy teraz najwyższe standardy w kwestiach bezpieczeństwa przeciwpożarowego i możemy w pełni korzystać z przepustowości portu, gwarantując podróżnym maksymalne bezpieczeństwo - mówi wiceprezes lotniska, Jarosław Wróblewski. Lotniskowa straż pożarna dysponuje teraz dwoma supernowoczesnymi wozami. - To unikatowe pojazdy, które mimo 50-tonowej wagi rozpędzają się do 80 km/h poniżej 20 sekund i mogą pędzić z prędkością 135 km/h. Mają dwa niezależne silniki o mocy 700 koni mechanicznych każdy, co gwarantuje dynamikę i napęd 8x8 z dwiema osiami skrętnymi, co zapewnia zwrotność. Wozy zostały dodatkowo wyposażone w specjalne przebijaki kadłubów, co umożliwia rozpylanie środka gaśniczego bezpośrednio do wnętrza płonącej maszyny - wylicza Jarosław Wróblewski.

7. Zgrany i doświadczony zespół

By lepiej koordynować działania logistyczne w trakcie piłkarskich mistrzostw Europy lotnisko powołało specjalny zespół ds. Euro. - To grupa 10 osób reprezentujących służby lotniskowe. Zespół składa się m.in. z pracowników obsługi pasażerskiej portu, a także przedstawicieli urzędu celnego, policji, straży granicznej, pracowników pionu bezpieczeństwa oraz działu obsługi samolotów. Ich zadaniem było opracowanie scenariuszy operacyjnych, a następnie koordynacja działań podczas turnieju - mówi Tomasz Lenart, kierownik obsługi pasażerskiej w Porcie Lotniczym Wrocław i szef zespołu ds. Euro. Lotniskowa drużyna wykorzystuje doświadczenia zdobyte we wrześniu ubiegłego roku podczas obsługi  polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. - Dodatkowo zatrudniliśmy około 30 osób, które będą obsługiwały zorganizowane grupy kibiców reprezentacji grających swoje mecze we Wrocławiu. To ludzie, którzy mówią nie tylko po angielsku, ale również w językach drużyn rozgrywających mecze we Wrocławiu, m.i.n po grecku i rosyjsku. Chcemy, by fani od momentu przylotu poczuli się komfortowo - przyznaje Tomasz Lenart.

8. Ekspresowy transport

Wrocławskie lotnisko, dzięki znakomitemu położeniu, oferuje szybki transport zarówno do centrum miasta, jak i na stadion. Szeroka dwupasmowa droga dojazdowa i bliskość Autostradowej Obwodnicy Wrocławia sprawiają, że to jeden z najlepiej położonych portów w względem miasta w całym kraju. Z lotniska do miasta kursuje autobus MPK linii 406, a specjalnie na UEFA EURO 2012TM zostaną uruchomione dwie dodatkowe linie - S1 i F1. Pierwsza będzie kursować na Stadion Miejski, a druga do strefy kibica, która znajduje się  w Rynku. Autobusy będą dowozić kibiców w dniu meczowym (8,12 i 16 czerwca) oraz jeden dzień przed i jeden dzień po piłkarskim pojedynku na Stadionie Miejskim.

Nadesłał:

Port Lotniczy Wrocław
http://www.airport.wroclaw.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl