Facebook usuwa 200 podejrzanych aplikacji
Po aferze Cambridge Analytica, prezes Facebooka Mark Zuckerberg ogłosił 21 marca, że firma przeprowadzi audyt w celu zidentyfikowania podejrzanych aplikacji, które mogły wykorzystywać dane użytkowników w niewłaściwy sposób.
Do tej pory wykryto i usunięto 200 aplikacji, ale ich nazwy nie zostały jeszcze upublicznione. Użytkownicy, których dane zostały niewłaściwie wykorzystane, zostaną natychmiast powiadomieni przez zespół Facebooka. Wątpliwe jest jednak, czy firma jest w stanie odpowiednio zabezpieczyć informacje użytkowników oraz ich prawo do prywatności.
"Dotychczas zbadano tysiące aplikacji, a około 200 zostało zawieszonych - w oczekiwaniu na dokładne zbadanie, czy faktycznie doszło do niewłaściwego wykorzystywania jakiekolwiek danych" - czytamy w aktualizacji napisanej przez Ime Archibong, wiceprezesa ds. Partnerstw Produktowych. "W przypadku znalezienia dowodów, że te lub inne aplikacje przetwarzały dane w niewłaściwy sposób, zablokujemy możliwość z ich korzystania i powiadomimy osoby za pośrednictwem naszej witryny. To pokaże użytkownikom, czy oni lub ich znajomi zainstalowali niebezpieczną aplikację, która nadużyła wykorzystanie danych przed 2015 r. - tak jak zrobiliśmy to dla Cambridge Analytica. "
„Głównym problemem jest to, że model biznesowy Facebooka zawsze opierał się na udostępnianiu danych użytkowników aplikacjom, a nagła zmiana postawy niekoniecznie musi wiele naprawić, ponieważ gdy informacje opuszczą ich serwery, tracą nad nimi kontrolę”, komentuje Mariusz Politowicz inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken.
"Proces dochodzenia przebiega pełną parą i ma dwie fazy" - dodał Archibong. "Najpierw kompleksowa analiza, która pozwoli zidentyfikować każdą aplikację pod kątem dostępu do znacznej ilości danych z Facebooka. Po drugie, gdy mamy wątpliwości, przeprowadzamy wywiady, przesyłamy prośby o informacje (RFI) - które zadają serię szczegółowych pytań na temat aplikacji i danych, do których mają dostęp - i przeprowadzajmy audyty, które mogą obejmować inspekcje fizyczną na miejscu."
Niedługo po tym, jak Facebook ogłosił częściowe wyniki audytu aplikacji, New Scientist poinformował, że dane osobowe ponad 3 milionów użytkowników Facebooka zebrane za pomocą testu osobowości Cambridge Analytica, faktycznie były dostępne dla każdego przez ostatnie cztery lata.
Informację można dowolnie wykorzystać podając markę Marken jako źródło. Marken Systemy Antywirusowe – oficjalny przedstawiciel marki Bitdefender w Polsce.