2018-01-30
Wzrost sprzedaży krajowej o ponad 50 proc., dobrze przyjęte przez branżę nowe produkty, umocnienie współpracy z GE Healthcare w zakresie dystrybucji ramion C i debiut na wymagającym rynku północnoamerykańskim – tak Famed Żywiec świętował jubileusz 70-lecia.
Plany spółki obejmują kolejne premiery sprzętowe oraz dalszą ekspansję na kluczowych rynkach.
Famed umocnił pozycję czołowego polskiego producenta sprzętu medycznego. Liczona rok do roku krajowa sprzedaż zwiększyła się w 2017 roku o ponad 50 proc., osiągając wartość ponad 16 mln złotych. Spółka z Żywca zanotowała również 20 proc. wzrost stałej organicznej sprzedaży realizowanej przez działających w kilkudziesięciu państwach krajowych i światowych dystrybutorów marki.
– Lepsze niż przyjęte w założeniach przychody i skokowy wzrost sprzedaży krajowej, podobnie jak wyniki finansowe uzyskane w latach ubiegłych, są potwierdzeniem stabilizacji pozycji Famedu i harmonijnego rozwoju spółki. Konsekwentnie umacniamy zaufanie do naszej marki, czego potwierdzeniem jest współpraca z uznanymi w branży partnerami – mówi Marek Suczyk, wiceprezes Famedu Żywiec.
Do osiągnięcia wyników przyczyniła się m.in. dostawa 1500 łóżek rehabilitacyjnych dla Caritas Polska. Żywiecki producent wyposażył również Vratislavia Medica - otwarty w listopadzie nowy szpital należący do Grupy Hasco. Pracę lekarzy wrocławskiej placówki wspomaga ponad 150 zestawów wyposażenia oddziałów szpitalnych, obejmujących dopasowane do potrzeb poszczególnych oddziałów tj. sal rehabilitacyjnych, pobytowych oraz OIT łóżka Famed Nano wraz z materacami oraz szafki przyłóżkowe. Kolejnym ośrodkiem, która będzie korzystać z powstającego w Żywcu sprzętu jest Szpital Specjalistyczny im. Stefana Żeromskiego w Krakowie, gdzie również trafiły zaawansowane łóżka na oddziały intensywnej terapii - Nano, a także łóżka szpitalne LE-13.
W 2017 roku Famed zintensyfikował również współpracę z GE Healthcare, globalnym liderem w segmencie nowoczesnego sprzętu diagnostycznego, stając się wyłącznym dystrybutorem ramion C (mobilnych aparatów RTG) amerykańskiego producenta w Polsce.
– Efektem jest około 10 procentowy udział w rynku krajowym, w segmencie ramion C. Do osiągnięcia w krótkim czasie satysfakcjonującego wyniku niewątpliwie przyczyniła się komplementarność oferty obu firm. Dzięki współpracy z GE możemy dostarczyć szpitalom optymalnie dopasowane zestawy wyposażenia sal operacyjnych i oddziałów intensywnej terapii, obejmujące stoły operacyjne i łóżka, idealnie kompatybilne z urządzeniami do prześwietleń – mówi Roman Rynkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej Famed Żywiec.
Międzynarodowa społeczność medyczna pozytywnie przyjęła ubiegłoroczne premiery spółki. Famed Hyperion - stół operacyjny o udźwigu 500kg oraz niskim minimalnym ułożeniu blatu i szerokim zakres regulacji ułożenia pacjenta umożliwia lekarzom wykonywanie praktycznie zabiegów z każdej dyscypliny chirurgicznej. Stół zaprojektowano z myślą o wyzwaniach, wobec których staje sektor ochrony zdrowia w związku z pandemią otyłości. Famed Prodigy - łóżko szpitalne na OIT, wyposażone w szereg rozwiązań wspomagających prace personelu oddziałów intensywnej terapii i zwiększających bezpieczeństwo pacjenta m.in. dzięki antyseptycznej nanotechnologii srebra. Ich funkcjonalność oraz technologię wykonania doceniono podczas najważniejszych ubiegłorocznych branżowych targów - Arab Health w Dubaju, CMEF w Szanghaju, czy Medica w Dusseldorfie. Egzemplarze nowego stołu trafiły już do szpitali w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, Dalekiego i Bliskiego Wschodu, jak również do polskich placówek medycznych.
Famed zadebiutował również na niezwykle restrykcyjnych, pod względem norm dla sprzętu medycznego, rynkach w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Swoje produkty oferuje tam pod marką iMS - inspirit Medical Solutions, stworzoną wraz z amerykańskim partnerem - Oakworks Medical. W ramach linii produktowej iMS oferowane są m.in. stoły operacyjne, fotele ginekologiczne i zabiegowe, łóżka szpitalne, wózki do przewożenia chorych oraz łóżka porodowe.
Na realizację zakładanego na początku roku wolumenu sprzedaży nie wpłynęła negatywnie konieczność rezygnacji z dużego kontraktu na dostawę stołów operacyjnych do Egiptu. Tym razem tamtejsze ministerstwo zdrowia wyłoniło Famed Żywiec jako dostawcę jedynie pakietu bariatrycznych stołów operacyjnych, a nie jak w ubiegłym roku na pakiet całościowy.
– Realizacja jednego z zamówień na rynek egipski, od którego ostatecznie odstąpiliśmy, wiązałaby się z koniecznością dostarczania sprzętu poniżej kosztów produkcji. Wiemy do czego mogą prowadzić podobne praktyki, stosowane przez niektóre z polskich firm działające w branży. W dbałości o rozwój naszej działalności, stabilność finansową, jak również uczciwą konkurencję, zdecydowaliśmy o wycofaniu się z kontraktu – komentuje Marek Suczyk.
Plany spółki na 2018 rok obejmują premiery sprzętowe – w segmencie łóżek szpitalnych i stołów operacyjnych, a także dalszą ekspansję na kluczowych rynkach, potwierdzoną obecnością na najważniejszych wydarzeniach branżowych. Famed zaprezentuje się m.in. na trwających od 29 stycznia targach Arab Health 2018, podczas których odbędzie się premiera, przygotowanego głównie z myślą o odbiorcach w krajach arabskich łóżka Nexo, a także podczas jesiennej edycji CMEF (Szanghaj/Chiny), czy Medica (Dusseldorf).
Obok Europy, Azji i Bliskiego Wschodu, które w minionych latach wygenerowały 42 proc. przychodu, łącznie sprzedaż na rynkach zagranicznych przyniosła ok. 60 proc. wpływów, Famed planuje zwiększanie zaangażowania w Ameryce Łacińskiej i Afryce. Swoją obecność zaznaczy udziałem w wydarzeniach branżowych w Algierii, Kenii i Meksyku, a także w tegorocznej edycji poznańskich targów Salmed.
Kolejną nowością będzie zastosowanie nowej, wysokiej jakości stali używanej do produkcji stołów operacyjnych powstających w żywieckim zakładzie.
– To zupełne novum w branży, dzięki któremu wchodzimy na wyższy poziom. Żaden z obecnych na rynku producentów nie będzie mógł pochwalić się wykorzystaniem materiałów o podobnych parametrach. Zastosowanie nowego materiału pozwoli nam osiągnąć jeszcze lepszą jakość naszych produktów, które już teraz cieszą pozytywnymi opiniami użytkowników – mówi Paweł Gowin, dyrektor działu badań i rozwoju Famed Żywiec.
Famed przedłuża również gwarancję 70 miesięcy na oferowany sprzęt, którą wprowadzono z okazji obchodzonego w 2017 roku jubileuszu 70-lecia marki.