Fiat 500 z technologią Start-Stop firmy Bosch


Fiat 500 z technologią Start-Stop firmy Bosch
2009-03-23
Boschowska technologia Start-Stop stosowana jest w coraz większej liczbie samochodów osobowych. W marcu 2009 zadebiutował Fiat 500 wyposażony w to obniżające zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla rozwiązanie.

Bosch produkuje komponenty systemu Start-Stop od roku 2007 i do tej pory dostarczył ich już przeszło 500 tys. do samochodów BMW, Mini i KIA cee'd ISG. Bosch dostarcza do Fiata 500 sterownik silnika wraz z oprogramowaniem, które analizuje wszystkie dane z czujników oraz steruje procesem włączania i wyłączania silnika. W trakcie prac konstrukcyjnych przystosowano żywotność silnika do wyraźnie większej liczby uruchomień.

Mocny napęd elektryczny oraz cicha, ulepszona mechanika jednotorowa gwarantują niezawodny i szybki start silnika w każdych warunkach. Firma produkuje także czujnik akumulatora, który oblicza aktualny stan naładowania i udostępnia tę informację systemowi dystrybucji energii.

System Start-Stop jest dostępny w wersji Fiata 500 z automatyczną skrzynią biegów Dualogic oraz silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 litra. Wprowadzenie technologii do innych wersji modelu planowane jest jeszcze na ten rok.

Technologia Start-Stop pozwala w niedrogi sposób obniżyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. W samochodzie zatrzymującym się, np. na czerwonym świetle system automatycznie wyłącza silnik, a następnie uruchamia go, gdy tylko kierowca będzie chciał ruszyć i naciśnie pedał sprzęgła. Jazdy porównawcze przeprowadzone przez konstruktorów Boscha pokazują, że w cyklu jazdy NEFZ (Nowy Europejski Cykl Jazdy) zużycie paliwa, a w związku z tym także emisja dwutlenku węgla, w samochodach wyposażonych w systemy Start-Stop spada nawet o 5 proc. W fazie miejskiej cyklu, oszczędność ta wynosi nawet 8 proc.

W systemach Start-Stop produkcji Bosch kryją się kompetencje z zakresu techniki rozruchowej, układów napędowych oraz dystrybucji energii. Oprócz rozrusznika, oprogramowania sterującego oraz czujnika akumulatora w skład systemu wchodzi także czujnik położenia wału korbowego oraz odpowiednie czujniki w pedałach. Bardziej wydajny alternator w połączeniu z wyjątkowo trwałym i odpornym na dużą liczbę cykli ładowania i rozładowania akumulatorem umożliwia dłuższe postoje z wyłączonym silnikiem. Systemy Bosch - w przeciwieństwie o innych technologii -są przystosowane także do rozruchu zimnego silnika Diesla w warunkach zimowych.

W roku 2008 około 5 proc. wszystkich nowych samochodów w Europie było wyposażonych w technologię Start-Stop. Zgodnie z prognozami specjalistów firmy Bosch, w 2012 co drugi samochód będzie fabrycznie wyposażony w tę technologię.
Grupa Bosch jest wiodącym w świecie producentem techniki motoryzacyjnej i przemysłowej, dóbr użytkowych oraz technicznego wyposażenia budynków.Obroty przedsiębiorstwa, zatrudniającego 271 tys. pracowników, wyniosły w 2007 roku 46,3 mld euro. Na grupę Bosch składa się spółka Robert Bosch GmbH oraz około 300 spółek zależnych i regionalnych w ponad 50 krajach świata. Ta światowa sieć rozwojowa, produkcyjna i dystrybucyjna jest podstawą do dalszego rozwoju. Każdego roku Bosch przeznacza ponad 3 miliardy euro na działalność badawczo-rozwojową i zgłasza do patentu ponad 3 tys. innowacji. Przedsiębiorstwo zostało założone w Stuttgarcie w 1886 roku jako "Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki" przez Roberta Boscha (1861-1942).

Społeczno-prawna struktura grupy Bosch zapewnia jej finansową niezależność i rynkową samodzielność. Umożliwia to przedsiębiorstwu inwestowanie w znaczące projekty, które zagwarantują mu przyszłość, a jednocześnie pozwala spełniać misję społeczną zgodną z przekonaniami założyciela firmy. 92% udziałów w spółce Robert Bosch GmbH należy do Fundacji im. Roberta Boscha. Funkcje rynkowe udziałowca wypełnia instytucja powiernicza Bosch Industrietreuhand KG. Pozostałe udziały należą do rodziny Bosch i firmy Robert Bosch GmbH.

Działalność grupy Bosch w Polsce obejmuje sprzedaż części samochodowych i urządzeń diagnostycznych, sprzętu car multimedia Blaupunkt, elektronarzędzi Bosch, Skil i Dremel, urządzeń grzewczych oferowanych pod markami Junkers i Buderus, systemów zabezpieczeń i sprzętu z zakresu napędów i sterowań (Bosch-Rexroth). Ponadto w Polsce odbywa się produkcja systemów hamulcowych Bosch (w Mirkowie koło Wrocławia), a także sprzedaż i produkcja (w Łodzi) sprzętu AGD w ramach spółki Bosch-Siemens Sprzęt Gospodarstwa Domowego (udział Boscha 50%).

Więcej informacji: www.bosch.com, www.bosch.pl

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl