Fonoholizm. Fakty i Mity.


Fonoholizm. Fakty i Mity.
2011-12-30
Telefon komórkowy przestał służyć młodym ludziom wyłącznie do dzwonienia, a stał się „centrum dowodzenia” ich życiem. Eksperci kampanii „Uwaga! Fonoholizm” obalają mity i wyjaśniają fakty dotyczące nadmiernego używania telefonu komórkowego przez młodzież. Telefon komórkowy ważnym elementem codziennego życia młodzieży w Polsce
FAKT. Komórka towarzyszy młodym ludziom w Polsce niemal non stop - aż 36% badanych nie wyobraża sobie bez niego nawet jednego dnia . Więcej niż co czwarty (27%) nastolatek na pewno wróciłby się po telefon, gdyby zapomniał go z domu. 28% respondentów co prawda nie wróciłoby po komórkę, ale czułoby w związku z tym niepokój.

Komórka służy młodym ludziom tylko do kontaktowania się z bliskimi, inne funkcje nie mają aż takiego znaczenia
MIT. Ponad dwie trzecie (68%) nastolatków traktuje telefon komórkowy jako niezbędne narzędzie, aby być na bieżąco ze wszystkimi informacjami, a także uważa komórkę za bardzo ważne źródło rozrywki i utrzymywania kontaktów towarzyskich. Ponad połowa (56%) badanej młodzieży preferuje kontakt telefoniczny od spotkania z ludźmi i osobistej rozmowy. Ważną funkcją telefonu jest możliwość słuchania muzyki - codziennie korzysta
z niej 65% młodzieży. 92% badanych zdarza się robić przy pomocy komórki zdjęcia i filmy, a 45% używa mobilnego Internetu. Z gier w telefonie korzysta dwie trzecie (66%) nastolatków. Komórka stała się także podręcznym kalendarzem - 64% badanych robi w telefonie notatki, a 70% zapisuje od czasu do czasu ważne wydarzenia.

Polskiej młodzieży nie grozi fonoholizm
MIT. Aż 60% badanych nastolatków zdarzyło się korzystać z telefonu komórkowego podczas lekcji w szkole, a prawie co piąty (18%) robił to w czasie sprawdzianu czy klasówki. Co więcej, 44% badanych zakłóca rodzinny posiłek korzystaniem z komórki. Nastolatki korzystają z telefonu także podczas filmu w kinie czy przedstawienia w teatrze (28%), a nawet w trakcie mszy w kościele (8%). Takie nadużywanie telefonu komórkowego może prowadzić do fonoholizmu.

Telefon komórkowy nigdy nie zastąpi bezpośredniego kontaktu między ludźmi
FAKT. Badanie zrealizowane w ramach kampanii pokazuje, że aż 56% młodych ludzi woli skontaktować się z rówieśnikami przez telefon niż spotkać osobiście. Nie jest to złe, dopóki dbamy o równowagę i poza telefonem do znajomych, także „na żywo" spędzamy z nimi czas. Nauczmy młodzież, w jaki sposób telefon może organizować życie, nie dominując go.

Jeśli dziecko nadużywa telefonu, należy ograniczyć mu możliwość korzystania z niego.
MIT. W dzisiejszych czasach telefon komórkowy spełnia tak wiele funkcji, że życie bez niego byłoby bardzo trudne. Możliwość wysłania wiadomości SMS czy wykonania połączenia telefonicznego z niemal każdego miejsca bardzo przyspiesza i ułatwia kontakt. Oprócz swojej podstawowej roli, dzięki dużej ilości różnorodnych aplikacji, telefon pomaga także zorganizować życie. Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko nadużywa telefonu komórkowego, przeprowadź z nim rozmowę. Pozwól mu zrozumieć zagadnienie. Zamiast zakazywać korzystania z niego, stwórzcie, najlepiej wspólnie, zasady korzystania z telefonu. Taki mini-kodeks, wypracowany wspólnie sprawi, że dziecko łatwiej go zaakceptuje. Ważne jest też,
że zarówno w szkole jak i w domu to dorośli powinni być wzorem do naśladowania dla młodzieży. Dlatego też nie przerywajmy rodzinnego obiadu odbierając komórkę i nie podrywajmy się nagle przy każdym dźwięku dzwoniącego telefonu. Niech dobry przykład idzie z góry.


Kampania „Uwaga! Fonoholizm"

Prowadzona od kilku miesięcy kampania „Uwaga! Fonoholizm", której inicjatorem jest firma InternetQ Poland, zwraca uwagę na problem nadmiernego korzystania z telefonów komórkowych przez młodzież. Do działań włączyli się nauczyciele, uczniowie i rodzice. Niemal 3000 szkół z całej Polski otrzymało materiały edukacyjne zawierające informacje
na temat zjawiska fonoholizmu, jego skali, zagrożeń, a także scenariusze lekcji dla wychowawców.

Nauczyciele w szkołach, które zdecydowały się na przeprowadzenie lekcji na temat nadmiernego korzystania z telefonu komórkowego, widzą jej efekty wśród młodzieży. Nasi uczniowie bardzo chętnie zaangażowali się w działania - mówi Agnieszka Kwiatkowska, nauczyciel i koordynator akcji „Uwaga! Fonoholizm" z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich w Łodzi. Wspólnie przeprowadziliśmy akcję informacyjną „Co to jest fonoholizm?", zorganizowaliśmy „Dzień bez telefonu komórkowego" oraz konkurs na klasę wolną od telefonów. Jako podsumowanie działań, młodzież przygotowała happening. Zaangażowanie uczniów w działania sprawiło, że to oni sami dostrzegli problem, a wspólne działania były najlepszą lekcją przeciwko nadużywaniu telefonów komórkowych.


Więcej informacji na www.uwagafonoholizm.pl


Kampania „Uwaga! Fonoholizm" jest ogólnopolską kampanią społeczną, która ma na celu podejmowanie działań na rzecz przeciwdziałania nadmiernemu używaniu telefonu komórkowego przez młodzież. Kampania adresowana jest do nauczycieli, uczniów i rodziców. Do działań w ramach kampanii zostali zaproszeni eksperci w dziedzinie psychologii oraz nowoczesnych form komunikacji. Inicjatorem kampanii jest firma InternetQ Poland sp. z o.o.

Dodatkowych informacji udzielają:

Małgorzata Siewierska, msiewierska@onboard.pl, 602 301 215
Magdalena Zagrajek, mzagrajek@onboard.pl , 602 272 859

Nadesłał:

On Board PR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl