Ford Kuga: stylowy, dynamiczny i oszczędny


Ford Kuga: stylowy, dynamiczny i oszczędny
2009-02-20
Podczas Salonu Samochodowego Genewa 2009 na stoisku Ford of Europe będzie można zobaczyć nową ofertę dla Forda Kuga, który reprezentuje Forda w segmencie samochodów typu crossover. Oferta obejmuje nowe jednostki napędowe, nową paletę wyposażenia oraz nowe pakiety wykończenia „Ford Individual”.

Nowo proponowane pakiety wykończenia „Ford Individual" pod wieloma względami nawiązują do elementów wykończenia wnętrza i zewnętrznych dodatków oferowanych pod tą samą marką w innych modelach Forda, takich jak: Mondeo, S-MAX, Galaxy, nowy Ford Fiesta, nowy Ford Ka i ostatnio także Ford Focus.

Zespół stylistów pracujący nad pakietami nadającymi samochodom bardziej indywidualny wygląd zaproponował specjalny pakiet wykończenia wnętrza dla Forda Kuga w topowej wersji Titanium. Styliści czerpali inspirację ze studium nadwoziowego Ford iosisX, prezentowanego podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2006 roku, a także z pomysłów wzorniczych pokazanych w prototypie Forda Kuga wystawianym podczas salonu we Frankfurcie w 2007 roku.

Laura Blossfeld-Smith, projektantka wnętrz, należąca do zespołu opracowującego pakiety personalizacji europejskich modeli Forda tak wyjaśnia przyjęte założenia:

- Program wyposażenia „Ford Individual" ma stanowić propozycję wysokiej jakości wykończenia samochodów dla tych klientów, którym zależy na tym, by własnemu pojazdowi nadać jeszcze bardziej indywidualne oblicze. Nabywcy, którzy decydują się na tak oryginalne modele jak Ford Kuga często chcą aby ich samochód prezentował się w sposób jeszcze bardziej ekskluzywny. Właśnie takie możliwości stwarzają im pakiety wyposażenia „Ford Individual".

Zainspirowani elementami konwencji stylistycznej Kinetic Design Forda Kuga styliści pracujący nad pakietami „Individual" opracowali zupełnie nowe wzory obić foteli i wewnętrznych wykończeń drzwi oraz zaproponowali nową kolorystykę wnętrza. Elementy te połączono z nowymi wysokiej jakości materiałami, proponując wzory w kontrastujących odcieniach oraz miłe w dotyku powierzchnie.

W tym celu opracowano dwa rodzaje wysokiej jakości obić skórzanych, które uzupełniają pomysłowo zaprojektowaną tapicerkę foteli. Skóra Nappa o bardzo gładkiej powierzchni posłużyła do pokrycia boków i oparć foteli, ze specjalnymi wypełnieniami w siedziskach i oparciach. W górnej części oparć widoczne jest charakterystyczne wytłaczane logo „Individual". Większa część tapicerki foteli jest pokryta skórą Bond, o podobnej kolorystyce, lecz mającej powierzchnię z fakturą o nieco grubszym ziarnie, które interesująco kontrastuje z innymi powierzchniami.

Obie powłoki skórzane kontrastują ze sobą także dzięki zastosowaniu drobnych żyłek, ułożonych w ekspresyjne wzory graficzne inspirowane założeniami konwencji Kinetic Design. Wszystkie wyraźnie widoczne elementy we wnętrzu, jak powierzchnie centralnej konsoli, powierzchnie centralnego panelu na desce rozdzielczej, czy mające kształt bumerangów wewnętrzne uchwyty drzwi, zostały wykończone na wysoki połysk (Piano). Wykończenia te doskonale podkreślają wyrafinowany styl i staranność wykonania elementów wnętrza.

Ford Kuga jest oferowany w trzech kombinacjach kolorystycznych wnętrza. Wysmakowane wykończenie w skórze koloru kości słoniowej Ivory kontrastuje z żyłkami na powierzchni foteli w kolorze ciemnopopielatym Dark Grey i innymi wykończonymi na wysoki połysk ciemnymi detalami wnętrza. Dwa pozostałe oryginalne pakiety wykończenia mają fotele całkowicie pokryte skórą w tonacji Ebony, z żyłkami na powierzchni w kolorze zbliżonym do bieli. Tapicerka świetnie kontrastuje z innymi detalami wykończenia wnętrza, które można zamówić w kolorze białym bądź w subtelnym odcieniu ciemnopopielatym.

Wszystkie trzy pakiety z serii „Individual" można uzupełnić wybierając jeszcze nakładki progowe z polerowanej stali nierdzewnej oraz wysokiej jakości dywaniki podłogowe z tkaniny welurowej - wszystkie mają laserowo wytłaczane logo z literami „Individual" o charakterystycznym kroju. Wersje z ręczną skrzynią biegów mogą dodatkowo otrzymać aluminiowe nakładki na pedały.

Nowy zestaw elementów do stylizacji nadwozia

Szukając dodatkowych możliwości zindywidualizowania wyglądu nowego Forda Kuga, styliści Forda opracowali specjalny pakiet dodatków stylizujących nadwozie.

- Możemy już chyba powiedzieć, że Ford Kuga ma wyrobioną pozycję w rodzinie modeli Forda jako znaczący przedstawiciel szkoły stylistycznej Kinetic Design. Tym bardziej szukaliśmy możliwości zaprojektowania pakietu dodatków, który można by zaproponować nabywcom tego modelu, którzy chcą nadać bardziej sportowy wygląd seryjnemu pojazdowi - wyjaśnia John McLeod, główny stylista w zespole projektującym pakiety personalizacji europejskich modeli Forda. - Sądzę, iż udało nam się uzyskać bardzo efektowny wygląd, a przy tym zaznaczyć pokrewieństwo z koncepcyjnym Fordem iosisX oraz pierwszym prototypem Forda Kuga.

Nawiązanie do obu tych modeli jest widoczne już na pierwszy rzut oka, przede wszystkim dzięki dzielonej pionowo kracie wlotu powietrza i silnie zaznaczonym chromowanym dodatkowym otworom nawiewu. Dolna krata wlotu powietrza jest obramowana dodatkowymi szerokimi otworami doprowadzającymi powietrze. Te dwa ostatnie otwory wyraźnie nawiązują do koncepcyjnego Forda iosisX i na pierwszy rzut oka odróżniają Forda Kuga z pakietem stylizacyjnym „Individual" od standardowego samochodu.

Dynamiczną, emanującą mocą sylwetkę Forda Kuga dodatkowo podkreślają poszerzone obrzeża nadkoli lakierowane w kolorze nadwozia, dolne osłony progowe oraz nowe zderzaki, które w tej wersji sięgają o około 50 mm niżej niż zderzaki w wykonaniu standardowym. Wszystkie te elementy są lakierowane w kolorze nadwozia, dzięki czemu Ford Kuga z pakietem „Individual" bardziej wyróżnia się na tle egzemplarzy z wykończeniem standardowym.

Harmonizujące stylistycznie dolne osłony podwozia również zostały obniżone o około 50 mm, przy czym osłona tylna tworzy obudowę końcówek rur wydechowych. Osłony te i nakładki ochronne drzwi są lakierowane w kontrastującym kolorze srebrnym co daje bardziej efektowny wygląd. Kolejnym elementem podkreślającym sportową linię Forda Kuga w wykonaniu „Individual" jest tylny spojler o zmienionym kształcie, który został dodatkowo wydłużony o około 100 mm.

W ofercie akcesoriów dostępne są niezwykle efektowne 20-calowe obręcze kół z oponami 255/35 ZR 20. Obręcze są lakierowane w błyszczącym kolorze srebra Molten, a czołowe powierzchnie ramion obręczy kół zostały specjalnie wykończone technologią obróbki maszynowej.

Ford Kuga FWD: niższa emisja CO2 i mniejsze zużycie paliwa

Wersja Forda Kuga 2.0 TDCi z napędem na przednie koła (FWD) obecnie charakteryzuje się jeszcze niższym wskaźnikiem emisji CO2. Dzięki zmniejszeniu emisji CO2 do 159 g/km i dzięki średniemu zużyciu paliwa na poziomie 6,1 l/100 km*, Ford Kuga FWD mieści się w kategorii pojazdów, której w niektórych krajach przysługują atrakcyjne ulgi podatkowe.

Forda Kuga z przednim napędem idzie w ślady wersji z inteligentnym napędem na wszystkie koła, która charakteryzuje się najniższymi w swojej klasie wskaźnikami zużycia paliwa i emisji CO2 wynoszącymi odpowiednio 6,4 l/100 km* i średnio 169 g/km CO2. W obu przypadkach źródłem napędu jest 2,0-litrowy silnik diesla Duratorq TDCi rozwijający maksymalną moc 136 KM i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm. Obie wersje mają standardowo montowany filtr cząstek stałych DPF.

Aby możliwe było uzyskanie tak niskich wskaźników zużycia paliwa i emisji CO2 w Fordzie Kuga FWD, konstruktorzy Forda wprowadzili szereg udoskonaleń. Ciekawostką jest np. tryb wstrzymania pracy lub „uśpienia" elektryczno-hydraulicznego układu wspomagania kierownicy EHPAS.

Gunnar Herrmann, dyrektor odpowiedzialny za pion samochodów kompaktowych Forda wyjaśnia: - Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że tak szczegółowe modyfikacje mają niewielkie znaczenie, ale autentycznie przynoszą one wymierne korzyści zarówno dla środowiska jak i dla portfeli użytkowników. Dalsze oszczędności z punktu widzenia nabywcy będą możliwe w tych krajach Europy, gdzie zakup Forda Kuga FWD będzie upoważniał do skorzystania z określonych ulg podatkowych.

Dodatkową pomocą dla użytkowników wszystkich wersji Forda Kuga z silnikami TDCi jest zintegrowana z obrotomierzem lampka sygnalizująca optymalny moment do zmiany biegu. Tym samym kierowca może tak dostosować swoją technikę jazdy by znacząco obniżyć zużycie paliwa, a zwiększyć płynność jazdy i zmniejszyć zużywanie się elementów silnika i układu napędowego. Także ta funkcja ma wymierny wpływ na obniżenie spalania i zmniejszenie emisji związków szkodliwych.

Nowa oferta silników

O ile Ford Kuga napędzany 136-konnym silnikiem Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów nie może narzekać na brak dynamiki, to poszerzenie oferty silników o 5-cylindrową jednostkę benzynową Duratec o mocy 200 KM daje możliwość radykalnej poprawy dynamiki i osiągów. Jazda staje się płynniejsza, a silnik zapewnia znacznie większą moc, lepsze przyspieszenie, jeszcze wyższą kulturę pracy. Uwagę zwraca także charakterystyczny odgłos pracy silnika.

Nowy silnik dla Forda Kuga jest rozwinięciem znanej i sprawdzonej 2,5-litrowej jednostki Ford Duratec dostępnej od pewnego czasu w najnowszej generacji Forda Mondeo i Forda S-MAX oraz w sportowym Fordzie Focus ST. Silnik otrzymał specjalnie skalibrowane ustawienia i charakterystyki pracy na potrzeby zastosowania w Fordzie Kuga, aby możliwe było uzyskanie osiągów i parametrów eksploatacyjnych, których oczekuje się od kompaktowego samochodu segmentu crossover z napędem na wszystkie koła.

Gunnar Herrmann wyjaśnia dalej: - Zawsze dążyliśmy do tego, by Ford Kuga był liderem w swojej klasie pod względem dynamiki. 2,5-litrowa jednostka Duratec nie tylko zapewnia bardzo dobre osiągi, ale także jest idealnie dostosowana do potrzeb właśnie takiego samochodu jak Ford Kuga. Większa moc, lepsze osiągi i wyższa kultura pracy zapewniają dodatkową dawkę wrażeń zarówno podczas jazdy na szosie jak i w trenie.

Ford Kuga 2.5 l jest standardowo wyposażony w ceniony przez ekspertów inteligentny napęd na cztery koła Haldex 4 generacji oraz 6-stopniową ręczną skrzynię biegów Durashift. Tak skonfigurowany układ napędowy zapewnia imponujące osiągi. Przy maksymalnej mocy 200 KM silnik ma dość płasko przebiegającą krzywą momentu obrotowego - maksymalna wartość momentu wynosząca 320 Nm jest dostępna w przedziale od 1600 aż do 4,000 obr/min. Prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Dla samochodu w tym segmencie i o takich osiągach homologowana wartość zużycia paliwa na poziomie 9,9 l/100 km* (przy średniej emisji CO2 234 g/km) jest wartością realistyczną i wynikiem bardzo dobrym.

Ale walory silnika nie ograniczają się jedynie do osiągów. Dzięki starannie zaprojektowanej charakterystyce układu wydechowego niepowtarzalny dźwięk wydechu 5-cylindrowego silnika turbo jest źródłem dodatkowej satysfakcji dla kierowcy. Zdradza bowiem moc i podkreśla rasowy charakter jednostki napędowej.

Gunnar Herrmann tłumaczy: - Spodziewamy się, że większość nabywców w Europie wybierze niskie zużycie paliwa i niskie wskaźniki emisji 2,0-litrowego silnika Duratorq TDCi, uznając moc 136 KM za wystarczającą. Chcieliśmy jednak także wyjść naprzeciw oczekiwaniom użytkowników w wielu krajach, którzy domagali się silnika benzynowego o wyższej mocy i lepszych osiągach, który w większym stopniu pomógłby wydobyć sportowe walory Forda Kuga. Napędzany 2,5-litrowym silnikiem Ford Kuga jest autentycznie samochodem stworzonym dla kierowcy!

Nowy Ford Kuga z 2,5-litrowym silnikiem Duratec jest już dostępny w salonach Forda w większości krajów Europy.

Automatyczny wybór

W ramach opcji Ford Kuga z 2,5-litrowym silnikiem będzie oferowany także z przekładnią automatyczną Durashift 5-tronic.

Takie połączenie nie tylko pozwala maksymalnie wykorzystać bardzo duże zapasy momentu obrotowego 5-cylindrowego silnika z turbodoładowaniem, ale także zdecydowanie poprawia jakość jazdy, zwiększa komfort prowadzenia i sprawia, że Ford Kuga staje się samochodem prawdziwie uniwersalnym.

Kluczem decydującym o uniwersalności nowej przekładni Durashift 5-tronic jest możliwość wyboru przez kierowcę trybu pracy odpowiedniego do warunków jazdy.

Tryb pracy z ręczną zmianą przełożeń pozwala kierowcy decydować o momencie zmiany biegów i w pełni kontrolować wszystkie pięć biegów do jazdy do przodu. Tryb ręczny zapewnia krótszy czas reakcji układu napędowego na delikatne operowanie pedałem przyspieszenia. Tym samym kierowca ma możliwość wyboru bardziej dynamicznego, sportowego trybu jazdy.

Podzespoły automatycznej skrzyni biegów zostały zaprojektowane i są produkowane dla Forda przez firmę Aisin AW, znaną na całym świecie z produkcji niezawodnych przekładni automatycznych, w których od lat wykorzystywane są nowatorskie rozwiązania. Inżynierowie Forda ściśle współpracowali z konstruktorami firmy Aisin AW przede wszystkim nad dostosowaniem oprogramowania elektronicznego modułu sterującego przekładnią (TCM) do wymogów zastosowania w Fordzie Kuga, aby maksymalnie wydobyć potencjał dynamiki i walorów jezdnych jakie daje przekładnia jak i konstrukcja samochodu.

W module TCM przewidziano zaawansowane procedury „uczenia się", w ramach których system ma szerokie możliwości adaptacji do zmieniających się warunków. Po określonym okresie docierania urządzenia przekładnia sama będzie wybierać optymalny moment zmiany przełożeń, zapewniając wysoką płynność jazdy w każdych warunkach. Przekładnia ma spore możliwości dostosowania swojej pracy w ramach optymalnego przedziału, co daje płynną zmianę biegów, bez względu na wybrany w danej chwili tryb pracy.

Nowa przekładnia automatyczna Durashift 5-tronic jest także bardzo efektywna. Przy homologowanej wartości średniego zużycia paliwa 10,3 l/100 km* (średnia emisja CO2 wynosi 244 g/km), Ford Kuga ze skrzynią automatyczną spala zaledwie o 0,4 litra paliwa na 100 km więcej niż wersja ze standardową 6 biegową skrzynią mechaniczną.

Nowy Ford Kuga z 2,5-litrowym silnikiem Duratec i przekładnią automatyczną już teraz jest dostępny w sprzedaży. *Uwaga: Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych częściach świata, gdzie pomiaru zużycia paliwa dokonuje się w nieco inaczej skonstruowanych cyklach

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl