FORD na śniegu i lodzie w Norwegii
W nadchodzący weekend zespół Forda wystąpi w drugiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA – zimowym Rajdzie Norwegii (12 – 15 lutego) z nadzieją na powtórkę sukcesu sprzed 2 lat, gdy załogi Fordów Focus RS WRC zajęły wszystkie stopnie podium.
Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, którzy będą bronić barw zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team doskonale czują się na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. W 2007 roku Hirvonen wygrał w Norwegii, a Latvala - w zeszłym roku w Szwecji, zostając najmłodszym w historii zwycięzcą rundy WRC.
W okolicach Kongsvinger i Lillehammer, gdzie odbędzie się impreza panują idealne zimowe warunki. Trasy drugiej rundy mistrzostw świata pokryte są grubą warstwą śniegu i lodu i otoczone wysokimi śnieżnymi bandami. Prognozy przewidują na rajdowy weekend spadek temperatury do -8ºC, co oznacza, że doskonałe warunki powinny się utrzymać.
Na zmrożonych, śliskich trasach kierowcy zespołu BP-Ford Abu Dhabi mogą liczyć na doskonałą przyczepność kolcowanych opon Pirelli. Metalowe kolce wbijają się w śnieg i lód, zapewniając przyczepność niemal taką, jak na nawierzchni szutrowej, a kierowcy „podpierają się" w zakrętach o śnieżne bandy, pokonując łuki z niewiarygodnymi szybkościami.
W ubiegłych latach samochody jeździły po śniegu i lodzie na bardzo wąskich oponach, zastąpionych obecnie znacznie szerszym ogumieniem. Kierowcy Forda testowali nowe opony w grudniu. 28-letni Mikko Hirvonen był zadowolony z przyczepności, jaką zapewniały one Fordowi Focus RS WRC.
„Opona trzyma bardzo stabilnie, a podczas hamowania nowe ogumienie spisywało się nawet lepiej, niż poprzednie" powiedział Hirvonen. „Myślę, że w typowo zimowych warunkach możemy jechać nawet szybciej, niż dawniej. Kolejność startu może mieć spory wpływ na wynik. Nowe opony powinny lepiej spisywać się na nieco oczyszczonej trasie, dlatego kierowcy startujący w dalszej kolejności będą mieli lepszą przyczepność. Można spodziewać się jazdy efektownymi poślizgami. Z pewnością tor jazdy nie musi być tak precyzyjny jak na innych nawierzchniach. To wielka frajda, gdy idziemy w zakręcie w głębokim poślizgu przy pełnej szybkości!
„W Irlandii udało mi się zdobyć sporo punktów, ale teraz chcę pokazać, na co naprawdę mnie stać w warunkach, które bardzo mi odpowiadają. W 2007 roku norweskie OS-y podobały mi się, chociaż były niezwykle trudne. Pamiętam, że jeden odcinek jechałem po raz pierwszy w karierze w zamieci śnieżnej. W Irlandii jazdę utrudniały ulewne deszcze. Jestem pewien, że w Norwegii będę czuł się pewniej - Focus świetnie się spisuje na śniegu" dodał Hirvonen.
23-letni Latvala również nie ukrywa, że lubi jeździć w zimie. „Zimowe rajdy dają wielką frajdę z jazdy" powiedział. „Nawierzchnia pozwala na bardzo agresywną jazdę. Na śniegu samochód większość czasu jedzie poślizgiem, zwłaszcza przed wejściem w zakręt. Jazda jak po sznurku czystą linią nie sprawdza się. Trzeba ufać oponom, które na szczęście zapewniają dobrą przyczepność i korzystać ze śnieżnych band, aby utrzymać prędkość i pokonywać zakręty."
Podczas rajdów zimowych Latvala używa żółtych okularów, które stały się już niemal jego znakiem rozpoznawczym. „Kiedy wszystko wokół jest białe, trudno czasem dostrzec, gdzie jest droga. Żółte okulary zapewniają większą wyrazistość obrazu. Pomagają rozróżnić szczegóły i dokładniej widzieć trasę. Naprawdę znacznie ułatwiają jazdę" wyjaśnił.
Najnowsze informacje
* Pirelli oddaje do dyspozycji kierowców nowe zimowe opony Sottozero, wyposażone w kolce o długości 7 mm, które przebijają warstwę śniegu i wbijają się w lód. Opony są szersze, niż te, których zazwyczaj używano podczas zimowych rajdów, co pozwoli zespołom na używanie takich samych 15-calowych felg, na jakie zakłada się opony szutrowe. W rezultacie odstępy pomiędzy klockami bieżnika są większe, niż dawniej. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.
* W rajdzie wystartuje sześć innych Fordów Focus RS WRC. Henning Solberg i Cato Menkerud oraz Urmo Aava i Kuldar Sikk będą zdobywać punkty dla zespołu Stobart VK M-Sport, w barwach którego pojadą również Matthew Wilson i Scott Martin. Peter Van Merksteijn i Erwin Mombaerts oraz Peter Van Merksteijn Jr i Eddy Chevaillier zgłosili Fordy Focus RS WRC odpowiednio w specyfikacjach 2007 i 2006, a Jouni Arolainen i Tapio Suominen wystartują Fordem w wersji z 2005 roku.
* We wszystkich dwunastu rundach tegorocznego serialu w Fordach Hirvonena i Latvali zamontowane będzie zabezpieczenie absorbujące siłę uderzenia w razie wypadku. Drzwi samochodów zostały wypełnione specjalną pianką, której zadaniem jest pochłonięcie energii w razie uderzenia bocznego. Pianka została umieszczona także pomiędzy drzwiami, a fotelami kierowcy i pilota, aby zwiększyć bezpieczeństwo.
Trasa rajdu
Podobnie, jak dwa lata temu, bazą rajdu będzie miasto Hamar, położone 125 km na północny-wschód od Oslo. Kryty stadion Viking Ship na 9 000 widzów, gdzie podczas zimowych igrzysk olimpijskich w 1994 roku rozgrywano zawody w łyżwiarstwie szybkim, będzie gościł park serwisowy. Trasa wytyczona jest w tym samym regionie, co w 2007 roku, jednak ponad 44 procent długości OS-ów liczących łącznie 360.90 km to drogi nieznane wcześniej kierowcom. Rajd rozpocznie się w czwartek wieczorem Super OS-em na torze wyścigów konnych w Oslo. W piątek kierowcy ścigać się będą na OS-ach prowadzących przez zalesione okolice Kongsvinger, na południowy-wschód od Hamar. Będą to próby znane z 2007 roku, jednak przejeżdżane przeważnie w przeciwnym kierunku. Podczas pierwszego dnia zaplanowano tylko 15-minutowy mini serwis w Kongsvinger.
W sobotę rywalizacja przeniesie się w górzyste okolice na północ od Lillehammer. Zaplanowano także krótki OS w Hamar. Ostatni dzień będzie najdłuższy, a ponad połowa odcinków specjalnych to próby nowe. Dotyczy to także ostatniego odcinka, którego trasa prowadzi wśród 3-metrowych śnieżnych band. Kierowcy pokonają 23 OS-y, a długość całej trasy rajdu wyniesie 1230.15km.
RAJD NORWEGII
RALLY NORWAY
2 RUNDA RAJDOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA FIA
12 - 15 lutego 2009
Czwartek, 12 lutego: Dzień 1 Oslo - Hamar
Start Oslo
OS1 Oslo 1.92km 20.04
Meta Hamar
Piątek, 13 lutego: Dzień 1 (C.D.) Hamar - Hamar
Start Hamar 07.00
Serv A Hamar Viking Ship (15 min) 07.10
- OS2 Opaker 1 14.62km 09.05
- OS3 Kirkenaer 1 8.00km 09.39
- OS4 Finnskogen 1 20.87km 10.19
- OS5 Kongsvinger 1 13.45km 11.13
RSZ B Kongsvinger (15 min) 12.00
- OS6 Opaker 2 14.62km 12.51
- OS7 Finnskogen 2 20.87km 13.51
- OS8 Kongsvinger 2 13.45km 14.45
- OS9 Kirkenaer 2 8.00km 15.46
Serv C Hamar Viking Ship (45 min) 17.52
Meta Hamar 18.47
Razem: 115.80km
Sobota, 14 lutego: Dzień 2 Hamar - Hamar
Start Hamar 06.20
Serv D Hamar Viking Ship (15 min) 06.30
- OS10 Mountain 1 24.36km 07.53
- OS11 Lillehammer 1 6.67km 08.58
- OS12 Ringsaker 1 27.29km 09.58
- OS13 Hamar 1 1.15km 11.04
Serv E Hamar Viking Ship (30 min) 11.37
- OS14 Mountain 2 24.36km 13.15
- OS15 Lillehammer 2 6.67km 14.20
- OS16 Ringsaker 2 27.29km 15.20
- OS17 Hamar 2 1.15km 16.26
Serv F Hamar Viking Ship (45 min) 16.49
Meta Hamar 17.44
Razem: 118.94km
Niedziela, 15 lutego: Dzień 3 Hamar - Hamar
Start Hamar 06.20
Serv G Hamar Viking Ship (15 min) 06.30
- OS18 Våler 1 30.03km 07.34
- OS19 Elverum 1 13.31km 08.35
- OS20 Budor 1 19.74km 09.23
Serv H Hamar Viking Ship (30 min) 10.40
- OS21 Våler 2 30.03km 11.59
- OS22 Elverum 2 13.31km 13.00
- OS23 Budor 2 19.74km 13.48
Serv I Hamar Viking Ship (10 min) 14.55
Meta Hamar Viking Ship 15.05
Razem: 126.16km
Całkowita długość OS-ów w rajdzie: 360.90km
Nadesłał:
ap
|