Gdzie Polacy kupują dania gotowe?


2018-08-20
Rosnąca konsumpcja dań gotowych sprawia, że producenci żywności konsekwentnie rozbudowują swoją ofertę, a na sklepowych półkach można już znaleźć niemal nieograniczony wybór produktów z segmentu convenience.

Rosnąca konsumpcja dań gotowych sprawia, że producenci żywności konsekwentnie rozbudowują swoją ofertę, a na sklepowych półkach można już znaleźć niemal nieograniczony wybór produktów z segmentu convenience. Dotyczy to zarówno dużych sieci, jak i mniejszych punktów sprzedaży, a także stacji benzynowych. Badanie nt. konsumpcji dań gotowych[1], zrealizowane na zlecenie marki Konspol, pokazało, gdzie Polacy kupują dania gotowe. Jaka jest odpowiedź na to pytanie?

Nie tylko duże sieci

Z raportu „Badanie nt. konsumpcji dań gotowych" przeprowadzonego na zlecenie marki Konspol wynika, że dania gotowe kupowane są we wszelkiego rodzaju punktach sprzedaży, takich jak między innymi: dyskonty, hipermarkety, supermarkety, małe sklepy lokalne i sieciowe. Preferencje dotyczące zakupu poszczególnych kategorii produktów różnią się w odniesieniu do każdego z nich. Przykładowo, w przypadku dyskontów kształtują się następująco: kotlety panierowane - 54%, gotowe przekąski na tackach lub w pudełkach - 52%, kiełbaski, hamburgery i hot-dogi w bułkach - 40%, pełne dania - 48%, dania garmażeryjne - 59%, gotowe kanapki - 34%, zapiekanki - 57%.

Głównie w porze obiadu

Na to co wkładamy do koszyka w punkcie sprzedaży mają wpływ nie tylko indywidualne preferencje i czynniki demograficzne, ale również pory dnia - samej transakcji i planowanej konsumpcji. Kanapki nabywamy najczęściej rano (49%), z przeznaczeniem zarówno na śniadanie (42%), jak i lunch w pracy (32%) lub przekąskę (28%). Pełne dania to przede wszystkim propozycja obiadowa (57% kupuje, a 52% konsumuje je w porze obiadu), podobnie jak dania garmażeryjne (zakup i spożywanie w porze obiadu - 56%). Przekąski kupowane są również głównie w porze obiadu (45%), ale z różnym przeznaczeniem - na obiad (38%), mniejszy posiłek (28%), kolację (27%) czy domówki (23%).

Stacje benzynowe, jako alternatywa

Coraz silniejszą konkurencję dla tradycyjnych sklepów stanowią bary na stacjach benzynowych. Trend przekąsek „na drogę", kupowanych także spontanicznie przy okazji tankowania samochodu, rośnie w siłę, a asortyment produktów stale się poszerza. Wśród dań gotowych dostępnych w barach na stacjach benzynowych największym zainteresowaniem cieszą się hot-dogi (67%), zapiekanki (47%) i kanapki (36%). Z tej formy zakupu dań gotowych korzystają najczęściej osoby młode, w wieku 20-39 lat, głównie mężczyźni (51%). Co piąty badany przyznał, że udaje się na stacje, gdy ma ochotę na ciepłe jedzenie, a sklepy są zamknięte. Według aż 60% respondentów zakaz handlu w niedzielę przyczynia się do częstszego kupowania dań gotowych na stacjach benzynowych - zarówno w części sklepowej, jak i barowej.


[1] Raport „Badanie nt. konsumpcji dań gotowych". Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na Panelu Internautów. Badanie zrealizowane przez agencję Zymetria  na osobach w wieku 20-55 lat, kupujących dania gotowe w sklepach lub w sekcjach cafe stacji benzynowych min. raz na 2-3 miesiące.
Realizacja badania: 19.04.2018 - 24.04.2018 r.

Nadesłał:

38PR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl