Ginaso rozwija kapitał ludzki
Jarocińska firma Ginaso jest pierwszym laureatem Programu Rozwoju Kapitału Ludzkiego. Rozwój Kapitału Ludzkiego to jeden z nowych programów Wielkopolskiego Instytutu Jakości.
Celem programu jest wypracowanie możliwie najlepszych relacji pracownik-pracodawca i wykorzystanie ich do poprawy atrakcyjności przedsiębiorstwa jako pracodawcy dla obecnych i potencjalnych pracowników.
Z Wielkopolskim Instytutem Jakości współpracujemy już wiele lat – mówi właściciel Ginaso Andrzej Gintrowicz – certyfikat potwierdza tylko, że jesteśmy na kolejnym etapie rozwoju zarządzania. – Bo nie o certyfikaty dla samych certyfikatów nam chodzi, ale o postęp w firmie – dodaje.
Zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, rozwój gospodarczy i otwarcie rynków pracy Zachodniej Europy powodują, że coraz trudniej pozyskać i utrzymać wykwalifikowanych pracowników. Program Zarządzania Relacjami z Pracownikami wdrażany przez Wielkopolski Instytut Jakości jest systemowo porządkuje relacje pracodawca-pracownik.
Wdrożenie programu sprawia, że poprawia się identyfikacja pracowników z pracodawcą oraz wydajność i jakość pracy. Inne efekty to: zwiększenie zadowolenia pracowników z wykonywanej pracy, poprawa stosunków wewnętrznych panujących w pracy i komunikacji wewnętrznej, zmniejszenie rotacji pracowników, oraz zwiększenie atrakcyjności pracodawcy dla potencjalnych pracowników.
Program jest realizowany według indywidualnie ustalanego projektu, którego elementami mogą być następujące moduły:
- polityka personalna – określenie obiektywnych kryteriów postępowania w zakresie zarządzania ludźmi jako deklaracji kierownictwa wobec pracowników,
- identyfikowanie i analiza motywacji pracowników – rozpoznanie znaczenia bodźców materialnych i pozamaterialnych w motywowaniu pracowników do pracy,
- nadzorowanie uprawnień – określenie czytelnej struktury organizacyjnej, zależności służbowych, zasad współpracy, uprawnień i odpowiedzialności,
- system wynagrodzeń – określenie celów pracy, zadań do realizacji, obiektywnych (ilościowych i jakościowych) kryteriów oceny, składników wynagrodzenia i ich proporcji,
- okresowa ocena pracownika – określenie częstotliwości i kryteriów oceny, planowanie rozwoju pracowniczego , w tym zakresu wymaganych szkoleń,
- komunikacja wewnętrzna – identyfikacja kanałów i kierunków przepływu informacji, analiza obiegu dokumentów, określenie skuteczności systemu przepływu informacji.
- szkolenia dla pracowników – planowanie szkoleń na podstawie wyników okresowej oceny,
- badanie satysfakcji pracowników – ocena stopnia spełnienia oczekiwań pracowników w stosunku do warunków pracy,
- wskaźniki satysfakcji pracowników – budowa systemu oceny zarządzania relacjami z pracownikami w oparciu o wyniki ankiet i wewnętrzne pomiary,
- wizerunek pracodawcy – wykorzystanie wyników analizy pomiarów satysfakcji w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej
Wielkopolski Instytut Jakości zajmuje się między innymi sprawdzaniem i potwierdzaniem osiągnięć jakościowych firm i instytucji w europejskim systemie wyróżnień i nagród jakości, projektowaniem, wdrażaniem i doskonaleniem systemów jakości i zarządzania zgodnych z obowiązującymi normami wdrażaniem TQM. Tworzy także nowoczesne modele zarządzania oraz narzędzia zapewniające rozwój i doskonalenie
WIJ świadczy także pomoc w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy Unii Europejskiej na rozwój i inwestycje.