Golf BlueMotion


Golf BlueMotion
2009-03-05
Volkswagen prezentuje seryjną wersję najbardziej oszczędnego samochodu na świecie w swojej klasie – nowego Golfa BlueMotion. Średnie zużycie paliwa to 3,8 litra na 100 kilometrów. Równie niska jest emisja CO2 – 99 g/km. Obie wartości są nowymi rekordami w tej klasie pojazdów.

Oznaczenie BlueMotion sygnalizuje także, że oszczędność w żadnym przypadku nie jest okupiona rezygnacją z przyjemności jazdy. Odnosi się to oczywiście także do Golfa BlueMotion, który z założenia miał być autem bezkompromisowym, jeżeli chodzi o jakość.

Studyjny model napędzany jest nowym, cichym silnikiem diesla z Common Rail o wysokim  momencie obrotowym i mocy 77 kW/105 KM. Innowacyjna konstrukcja tej czterocylindrowej jednostki napędowej o pojemności 1.598 cm3 stanowi podstawę, dzięki której udało się przełamać magiczną granicę 4 litrów na 100 km także w klasie Golfa. Ponadto zastosowano w tym modelu takie technologie, jak automatyczny system Start - Stop oraz system odzyskiwania energii przy hamowaniu i jeździe bez gazu, które w istotny sposób przyczyniają się do podniesienia efektywności Golfa BlueMotion. Volkswagen wprowadzi nowy model na wybrane rynki w Europie w czerwcu tego roku.

Nadrzędnym celem przyświecającym konstruktorom nowego silnika BlueMotion było
z jednej strony obniżenie spalania oraz emisji CO2, z drugiej - uzyskanie lepszych możliwości jezdnych i maksymalnego komfortu. Każdy, kto będzie jeździł nowym Golfem z tym silnikiem, szybko przekona się, że realizacja tych celów uwieńczona została sukcesem.

Nowy silnik 1.6 TDI charakteryzuje się doskonałym rozwojem mocy. Już od 1.500 obr./min dostępny jest maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Za dostarczanie paliwa odpowiedzialny jest wtrysk Common Rail. System pracuje z ciśnieniem wtrysku 1.600 bar i charakteryzuje się optymalnym stosunkiem mocy, komfortu jazdy, akustyki i emisji.

Przy całej swojej efektywności nowy silnik TDI w żadnym przypadku nie stracił dynamiczności. Golf BlueMotion z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 11,3 sekundy i pozwala na uzyskanie maksymalnej prędkości 190 km/h. Tak, jak wszystkie Golfy szóstej generacji, model BlueMotion spełnia wymagania nowej normy emisji spalin Euro5.

BlueMotion - przemyślane połączenie technologii

Wyjątkowa oszczędność najnowszej wersji Golfa została uzyskana nie tylko przez modyfikacje samego silnika, lecz również przez typowe dla wszystkich modeli BlueMotion udoskonalenia, takie jak: przełożenia przekładni obniżające prędkość obrotową (w tym przypadku jest to pięciobiegowa przekładnia manualna), opony o wyjątkowo niskich oporach toczenia oraz specjalne ulepszenia aerodynamiczne. Do tego dochodzi system Start - Stop oraz system odzyskiwania energii (rekuperacja).

System Start - Stop

Szczególnie interesujący jest sposób działania całkowicie intuicyjnie obsługiwanego systemu Start - Stop. Kierowca studyjnego Polo BlueMotion zbliża się do czerwonego światła, przyhamowuje i zatrzymuje Volkswagena, drążek zmiany biegów ustawia na luz (jak powinien robić w każdym innym samochodzie) i zdejmuje nogę ze sprzęgła. Powoduje to natychmiastowe wyłączenie silnika. Na wskaźniku wielofunkcyjnym pokazuje się symbol Start - Stop. Gdy tylko światła sygnalizacji zmienią się na żółte, kierowca wciska sprzęgło, silnik automatycznie uruchamia się, a symbol Start - Stop gaśnie. Teraz wybrać bieg jedynkę i ruszyć. Kierowca nie musi wykonywać żadnej dodatkowej czynności w porównaniu z tradycyjnym samochodem, a może zaoszczędzić w mieście nawet do 0,2 litra paliwa na 100 kilometrów.

Odzyskiwanie energii (rekuperacja)

Odzyskiwanie energii pozwala w możliwie najlepszy sposób wykorzystywać energię wytwarzaną podczas jazdy. Podczas fazy toczenia się lub hamowania, a więc zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu lub hamuje, napięcie prądnicy (alternatora) jest wykorzystywane do doładowywania akumulatora samochodu. Dzięki takiemu sterowaniu prądnicą w zależności od sprawności silnika i zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi napięcie prądnicy może być obniżone - na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości. Możliwe jest też całkowite wyłączenie prądnicy, a to odciąża silnik i obniża spalanie. Aby wykorzystać zjawisko odzyskiwania energii (rekuperacji), konieczne jest specjalne oprogramowanie układu zarządzania energią oraz modyfikacja oprogramowania modułu sterowania silnika.

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl