Goodyear dla ekologii: EfficientGrip zmniejsza zużycie paliwa


Goodyear dla ekologii: EfficientGrip zmniejsza zużycie paliwa
2009-04-07
Wywiad z Jean-Pierre’em Jeusette’em, dyrektorem ds. technologii opon do samochodów osobowych na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.

Goodyear przedstawił najnowszą letnią oponę typu high performance - EfficientGrip z technologią „FuelSaving". Jean-Pierre Jeusette, dyrektor ds. technologii opon do samochodów osobowych na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, pracujący w ośrodku technicznym Gooodyear Technical Center w Luksemburgu i odpowiedzialny za rozwój produktu, mówi o pasji Goodyeara do nowej opony oraz wyzwaniach podczas jej tworzenia.


Dlaczego prezentujecie oponę zmniejszająca zużycie paliwa oraz emisję CO2? Czy klienci naprawdę się tym przejmują?

W ostatnich kilku latach świadomość ekologiczna, związana także z emisją CO2, wzrosła we wszystkich kręgach - politycznych, przemysłowych i konsumenckich. Kierowcy i producenci samochodów w całej Europie stają przed coraz większą liczbą przepisów dotyczących emisji zanieczyszczeń. Na przykład, w wielu krajach wprowadzono lub planuje się wprowadzenie nowych reguł podatkowych opartych na zużyciu paliwa przez dane auto lub jego emisji CO2, a wjazd do centrów niektórych miast europejskich dozwolony jest wyłącznie dla pojazdów o niskiej emisji (i w określonych godzinach). Wiele rządów wspiera finansowo zakup takich aut. Poza tym, klientów dotknęły ostatnio wysokie ceny paliw. Z powodu tych wszystkich tendencji, zarówno producenci samochodów, jak i klienci coraz częściej domagają się opon, które mają pozytywny wpływ na zużycie paliwa oraz - ostatecznie - są bardziej przyjazne środowisku.

Wspomniał Pan, że producenci pojazdów wykazują zainteresowanie oponami o niskim oporze toczenia. Jaki wpływ ma opona na zużycie paliwa przez samochód? Czy opony naprawdę odgrywają jakąś rolę?

Wymagania producentów motoryzacyjnych były faktycznie jednym z najważniejszych powodów, dla których stworzyliśmy Goodyear EfficientGrip. Nowe przepisy europejskie w zakresie CO2 kładą duży nacisk na producentów samochodów, aby produkowali pojazdy zużywające mniej paliwa, o niższych poziomach emisji. A opony odgrywają kluczową rolę w zużyciu paliwa ogółem: odpowiadają nawet za 20% zużycia paliwa przez samochód. Goodyear EfficientGrip została stworzona w bliskiej współpracy z wiodącymi producentami samochodów. Przykładowo Mercedes E-Klasa i nowe Renault Megane 3 będą wyposażane w opony EfficientGrip od razu w fabryce. Takich aut mógłbym wymienić zdecydowanie więcej.

Co dokładnie obejmuje technologia „FuelSaving"?

Termin „technologia FuelSaving" obejmuje kilka osiągnięć technologicznych, które mają bezpośredni wpływ na opór toczenia opony, a są to: ulepszona konstrukcja opony ze specjalnych lekkich materiałów; zaawansowany proces produkcji oraz innowacyjna technologia przygotowywania mieszanki z formułą nowych materiałów, która przekłada się na wyniki w zakresie żywotności, hamowania na mokrej nawierzchni oraz oporu toczenia.

W jaki sposób opona wpływa na ogólne zużycie paliwa przez samochód?

Najważniejszym terminem używanym przez inżynierów w tym kontekście jest „opór toczenia". Proszę sobie wyobrazić dwie kulki, stalową i gumową, toczące się po gładkiej powierzchni. Obie kulki będą stopniowo zwalniać, aż w końcu się zatrzymają, jednak kulka stalowa potoczy się dalej z powodu mniejszego oporu toczenia.

Mniejszy opór toczenia opony zmniejsza utratę energii oraz ilość wytwarzanego ciepła w różnych składnikach mieszanki. Pozwala to skutecznie zmniejszać ilość energii silnika wymaganą do poruszania pojazdu, przez co poprawia ekonomikę zużycia paliwa. Zatem mniejszy opór toczenia to po prostu mniejsze zużycie paliwa. Na opór toczenia opony mają wpływ różne czynniki, podczas tworzenia opony analizujemy wiele parametrów.

Jak trudno jest poprawić, czyli zmniejszyć opór toczenia opony?

Wyzwaniem w trakcie tworzenia opony jest, aby nie poprawiać jednych parametrów jak np. opór toczenia, kosztem innych. Filozofia Goodyeara jest jasna: ekologia jest ważna, ale najmocniej koncentrujemy się na zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem, takich jak hamowanie czy pewność prowadzenia na mokrej nawierzchni. Naszym celem było stworzenie opony o niskim oporze toczenia przy jednoczesnym zachowaniu doskonałych parametrów podczas jazdy na mokrej drodze. W przypadku Goodyear EfficientGrip osiągnęliśmy oba cele: opona oferuje doskonałe osiągi, jeśli chodzi o hamowanie i pewność jazdy na mokrej nawierzchni w połączeniu ze znacznie mniejszym oporem toczenia dającym oszczędność paliwa. Klienci docenią również długą żywotność opony, przez co jest ona przyjazna zarówno dla portfela, jak i środowiska.

Na co dokładnie zwracacie uwagę, kiedy próbujecie zmniejszyć opór toczenia opony?

Przyjrzyjmy się przez chwilę fizyce opony: opór toczenia powodowany jest głównie utratą energii ze względu na deformację opony. Mniejsze odkształcenie oznacza mniejszą utratę energii i mniejszy opór toczenia. Do analizy potencjalnego odkształcenia opony podczas jazdy inżynierowie Goodyeara wykorzystali najnowocześniejsze technologie symulacji komputerowej. Aby zmniejszyć deformację opony, trzeba przyjrzeć się wszystkim elementom opony, nie skupiać się tylko na jednym. Dla EfficientGrip stworzyliśmy nowy kształt i strukturę oraz wykorzystaliśmy w niej bardzo mocne i lekkie materiały. Jeśli chodzi o pewność jazdy po mokrej nawierzchni, poprawiliśmy głównie konstrukcję bieżnika z jego rowkami i piórami oraz opracowaliśmy innowacyjny krzemionkowy składnik mieszanki.

Komu poleciłby Pan nową oponę EfficientGrip o niskim oporze toczenia?

Goodyear EfficientGrip to właściwy wybór dla kierowców samochodów rodzinnych oraz klasy high performance, którzy myślą o zużyciu paliwa i jednocześnie oczekują doskonałych parametrów w zakresie hamowania oraz pewności jazdy na mokrych nawierzchniach. Opona ta jest również odpowiednia dla osób przykładających dużą wagę do bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Tacy klienci są zwykle również bardziej świadomi wpływu ich stylu jazdy - np. niepotrzebnie agresywnego przyśpieszania - na zużycie paliwa przez samochód i istotności utrzymywania właściwego ciśnienia w oponach.

W jaki sposób kierowcy mogą się upewnić, że ich opony zachowują się odpowiednio jeśli chodzi o opory toczenia?

Kierowcy powinni zwrócić uwagę, aby ciśnienie powietrza w oponach było zgodne z zalecanym. Zbyt wysokie bądź za niskie ciśnienie może mieć wpływ na ogólne prowadzenie pojazdu, może wydłużyć drogę hamowania oraz wpłynąć negatywnie na żywotność opony.

Należy również unikać niedopompowania opon, ponieważ taka opona bardziej się odkształca, zwiększając przez to opór toczenia. A większy opór toczenia ma negatywny wpływ na zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla. Aby zmniejszyć zużycie paliwa przez samochód, należy utrzymywać zalecane ciśnienie powietrza w oponach.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 60 zakładach w 25 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 75.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl