2014-06-20
W ubiegłym roku wartość światowego rynku kamienia przekroczyła 22 mld euro. Od lat największe znaczenie odgrywa na nim granit (m.in. płyty, pomniki oraz elementy dla budownictwa), którego głównym producentem są Chiny.
Eksporterem tego typu kamienia jest również Polska, chociaż wielkość importu pozostaje wciąż wyraźnie wyższa.
Z najnowszego raportu włoskiego ośrodka badawczego IMM Carrara pn. „Stone Sector 2014” wynika, że w poprzednim roku globalny rynek kamienia był warty aż 22,3 mld euro (ogólna wartość handlu międzynarodowego), co oznacza wzrost o 4,3 proc. rok do roku. Kilkuprocentowy wzrost to głównie efekt zwiększenia cen wyrobów, które zdrożały z poziomu średnio 197 euro za tonę w 2011 r. do 264 euro za tonę w roku 2013.
Ponad jedna trzecia rynku (34,3 proc.) należy do Chin, dominujących w produkcji granitu. Na kolejnym miejscu znajduje się – mająca przewagę na rynku marmuru – Turcja. Ostatnie miejsce na podium zajmują Włochy.
„Światowy rynek wyraźnie się stabilizuje. Mamy jednak do czynienia także z ciekawymi trendami. Mowa przede wszystkim o osłabieniu pozycji Włoch i wzroście roli producentów z Turcji i Indii, którzy zdobywają przewagę dzięki zdecydowanie niższym kosztom pracy” – komentuje Damian Grzonka, właściciel zakładu kamieniarskiego Granitex z Wodzisławia Śląskiego, w którym korzysta się głównie z surowca polskiego oraz sprowadzanego z Indii, RPA i państw skandynawskich.
Polski granit
W przypadku Polski nadal więcej granitu jest importowanego niż eksportowanego. Jak wynika z danych statystycznych publikowanych cyklicznie przez Główny Urząd Statystyczny, nad Wisłę trafiają przede wszystkim materiały z Chin, Indii, RPA oraz krajów skandynawskich. Z kolei Polska eksportuje granity głównie do Szwajcarii oraz Niemiec.
„W ostatnim dziesięcioleciu widoczna jest tendencja wskazująca na możliwość wyrównania w ciągu następnej dekady wartości eksportu i importu” – ocenia Damian Grzonka.
Wielkość eksportu polskich kamieni utrzymywała się w ostatnich dwóch latach na poziomie ok. 240 tys. ton. Wysokość importu jest wyższa o ponad 150 tys. ton. W tym czasie odnotowano wzrost jego wartości – ze 143 mln zł w 2012 r. do ponad 160 mln zł w roku 2013.
Wzrost był możliwy dzięki granitowi, który odpowiada za ponad połowę (blisko 140 tys. ton o wartości ponad 90 mln zł) całości eksportu kamieni polskich. Pod względem wartości surowy granity i wyroby z granitu są sobie równe (po ok. 46 mln zł), chociaż pod względem wielkości liczonej w tonach przewaga granitów nieprzetworzonych jest bardzo duża (118 wobec 19 tys. ton).
Jak wskazuje Grzonka, to właśnie granit jest obecnie najbardziej perspektywicznym polskim kamieniem. Przy utrzymaniu aktualnego trendu wzrostowego w produkcji i przetwórstwie granitu możliwa jest znaczna poprawa w bilansie handlowym kraju.