H2O, czyli na czym polega zarządzanie łańcuchem dostaw?


H2O, czyli na czym polega zarządzanie łańcuchem dostaw?
2015-08-26
Prowadzisz firmę? Studiujesz logistykę? Słyszałeś o zarządzaniu łańcuchem dostaw i nie masz pojęcia o co chodzi? Większość trudnych pojęć najlepiej wyjaśniać za pomocą konkretnych przykładów. W tym artykule dowiesz się na konkretach o co chodzi z zarządzaniem łańcuchem dostaw!

Co do definicji, ta sucho stwierdza, że zarządzanie łańcuchem dostaw polega na "zarządzaniu przepływami między ogniwami łańcucha dostaw". Z pewnością nie ułatwia to wyobrażenia sobie konkretnej sytuacji, w której występuje owo zarządzanie, dlatego zwilżmy gardło szklanką wody i... właśnie. I zastanówmy się nad tym na przykładzie zdawałoby się zwyczajnej wody mineralnej.

Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się jasne i proste. Masz wodę i butelkę, w której Ci ją dostarczono, to wszystko. Jeśli zastanowisz się nad tym głębiej, z pewnością dojdziesz do wniosku, że istotna jest także etykietka z ciekawą grafiką i oczywiście nakrętka. Czy to wszystko? Ależ nie! W końcu trzeba to wszystko wyprodukować, przetestować, zebrać razem i dostarczyć.

Jako konsumenci rzadko zastanawiamy się nad tym jak to wszystko się dzieje. Magia: w sklepie pojawia się butelki wody, kupujemy, wychodzimy, voila! Tymczasem za kulisami tkwi złożona operacja. Mianowicie producent wody powinien kupić i przetransportować opakowania do miejsca, gdzie będzie do nich rozlana woda. Oznacza to koszta transportu, najpewniej ciężarówką - paliwo, pensja kierowcy, opłaty za autostrady i inne, np. OC i AC. Oczywiste więc, że producent chce zmieścić jak najwięcej opakowań w jednym transporcie, przez co musi wykorzystać pudła kartonowe bądź folię do pakowania.

Wtedy z kolei szkoda miejsca na przenoszenie każdego pudła z osobna, lepiej zrobić to masowo na paletach. Palety nie należą do najwygodniejszych rzeczy noszonych ręcznie, więc nieodzowny staje się wózek widłowy wraz z obsługującym go specjalistą. Transport do rozlewni oraz jej wykorzystanie kosztuje oraz wymaga koordynacji całego transportu - bez sensu opóźniać dostawę wody do sklepów, ponieważ np. kierowca przywiózł palety z opakowaniami za wcześnie, prawda?

Pomijając już powtarzające się elementy, już po zapakowaniu wody w rozlewni niezbędne okaże się wykorzystanie centrum dystrybucji, bo TIRy producenta nie będą transportować z rozlewni do każdego sklepiku z osobna, koszty wzrosłyby zbyt mocno. Od samego początku, od wyprodukowania opakowań, przez transport i rozlewanie, po dostarczenie wody do sklepów a nawet skoordynowanie akcji promocyjnych, wszystko musi być zgrane w czasie co do godziny. Zarządzanie łańcuchem dostaw pozwala zsynchronizować cały proces, który inaczej zamiast zysków, przynosiłby straty.

Teraz już wszystko jasne - SCM polega na takim zarządzaniu wszystkimi procesami i dostawami, aby sprzedaż wody przyniosła maksymalny możliwy zysk.

Oczywiście trzeba tu dodać, że, bardzo dużą część zadań z opisanych wyżej producent zleca na zewnątrz, ponieważ nie opłaca mu się utrzymywać bardzo złożonej infrastruktury. Jedna firma robi opakowania, druga design, trzecia zajmuje się transportem a czwarta koordynuje wszystkie działania logistycznie. Jeżeli zainteresowała Cię potrzebujesz usług profesjonalnej firmy logistycznej, dowiedz się więcej tutaj.

Nadesłał:

al99fred

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl