Historia Seat-a
Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo, S.A. w latach 50., a dziś młody członek Grupy Marek Audi o sportowym zacięciu. Oto najważniejsze etapy w historii firmy, która z dumą, charakterem i odwagą wytycza nowy szlak w dziejach motoryzacji.
2005-2000 - SPORT i DESIGN. Nowo zaprojektowana Altea oraz inne modele w agresywnych wersjach Cupra R zapewniają firmie SEAT należne jej miejsce w doborowym towarzystwie w Grupie Marek Audi.
2005 Ważnym wydarzeniem w 2005 r. była prezentacja nowego Leona, najbardziej sportowego modelu marki, który pokazano publiczności na Salonie Motoryzacyjnym w Barcelonie, wraz z wyczynową wersją Leon WTCC. W tym samym roku, na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie, miała też miejsce premiera modelu Altea FR Prototype - pierwszego pojazdu marki SEAT nowej generacji w cieszącej się wielkim powodzeniem wersji FR. Prototypowa Altea z dwulitrową jednostką TDI o mocy 170 KM stała się najmocniejszym samochodem z silnikiem Diesla w całej historii marki.
W sezonie 2005 SEAT Sport znakomicie radził sobie w WTCC (Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych), zdobywając pierwsze trofea WTCC za trzecie miejsce na podium i historyczne zwycięstwo w wyścigu w zaledwie dwa miesiące po debiucie Leona WTCC w mistrzostwach.
Czwarta edycja SEAT Leon Supercopa przyczyniła się do pełnej konsolidacji pozycji imprezy w kalendarzu sportowym dzięki pierwszym w historii zawodom Europejskich Mistrzów SEAT Leon Supercopa. Impreza ta zgromadziła najlepszych kierowców ze wszystkich edycji krajowych Superpucharu (Hiszpanii, Niemiec, Wielka Brytanii i Turcji).
2004 Konsolidacja firmy pod hasłem „nowy SEAT". Światowa premiera modelu SEAT Altea podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie oficjalnie rozpoczyna nową erę w historii marki.
W marcu firma zorganizowała pierwszy w historii Dzień Otwarty w zakładach w Martorell. Fabrykę odwiedziło wówczas ponad 41.000 gości - w większości pracowników z rodzinami.
W czerwcu, podczas Salonu Motoryzacyjnego w Paryżu, przedstawiono kolejną i nowatorską generację sedana Toledo, potwierdzając nowy trend we wzornictwie marki SEAT.
W tym roku przypadała także 20. rocznica modelu Ibiza, wyprodukowanego już w liczbie ponad 3,3 mln egzemplarzy. Ofertę modelu rozszerzono przy tej okazji o dwie kolejne sportowe wersje: FR, zaprezentowaną w styczniu oraz Cupra, zaprezentowaną w czerwcu i wyposażoną w najmocniejszy silnik Diesla w całej gamie modelu (160 KM).
Rok zakończono uroczystością wmurowania pierwszego kamienia pod fundamenty nowego budynku siedziby firmy, który zostanie wzniesiony na terenie zakładów w Martorell.
2003 W tym roku SEAT zaprezentował model Altea, rozpoczynając tym samym wprowadzanie szeregu zmian i innowacji w firmie. Prototyp Altei pokazano na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie. W opracowanie modelu, w tym w prace badawczo-rozwojowe i adaptację procesów produkcyjnych zainwestowano 582 mln euro. Jak powiedział dr Andreas Schleef, Altea wyznacza początek nowej ery w dziejach SEAT-a.
Przewidywania te zostały potwierdzone znacznym wzrostem sprzedaży - nawet na tradycyjnie trudnych rynkach, takich jak brytyjski czy niemiecki.
Umocniło to jeszcze bardziej integrację SEAT-a z Grupą Marek Audi. Nowa pozycja umożliwia wykorzystanie znacznych synergii w dziedzinie badań i rozwoju, projektowania oraz sprzedaży i dystrybucji.
2002 SEAT dołącza do Audi i Lamborghini w Grupie Marek Audi, w ramach zreorganizowanej Grupy Volkswagena.
Dr Andreas Schleef zostaje powołany na stanowisko Prezesa. Atrakcyjna Umowa Pracownicza zachęca młodych pracowników do podejmowania pracy w firmie SEAT i podnoszenia kwalifikacji.
Prezentacja nowej Cordoby - rodzinnego auta na bazie nowej Ibizy (Salon Motoryzacyjny w Paryżu).
Udany powrót marki SEAT na tory wyścigowe dzięki SEAT Leon Supercopa.
2001 Prezentacja nowej Ibizy na Salonie Motoryzacyjnym w Bolonii. Kolejna generacja najbardziej charakterystycznego modelu marki.
Prezentacja samochodu koncepcyjnego SEAT Tango.
Prezentacja nowego, wyczynowego Leona Cupra R prototipo, opracowanego przez SEAT Sport.
Toledo wraca na linię montażową w Martorell, po przeniesieniu produkcji z Brukseli.
Wprowadzenie euro jako oficjalnej wewnętrznej waluty w firmie.
2000 Prezentacja auta koncepcyjnego Salsa. Inauguracja nowego i nowatorskiego wzornictwa oraz nowego wizerunku produktów SEAT.
50. rocznica marki SEAT. Jego Wysokość Król Juan Carlos I przyjmuje zarząd firmy. Książe Asturii składa wizytę w zakładach w Martorell.
25. rocznica Centrum Technicznego.
1999-1990 - nowa twarz. Firma przygotowuje się do wkroczenia w nowe milenium: zmienia oficjalną nazwę na SEAT S.A., stając się w 99,99% własnością Volkswagena, wprowadza na rynek pięć nowych i nowoczesnych modeli oraz przyjmuje nową identyfikację korporacyjną.
1999 Prezentacja nowej identyfikacji korporacyjnej oraz nowego modelu Leon. Leon to powrót SEAT-a do najważniejszego segmentu europejskiego rynku.
1998 Prezentacja nowego Toledo na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu. Nowa i bardziej współczesna „twarz" produktów SEAT-a.
SEAT prezentuje Cordobę WRC, która debiutuje w prestiżowym rajdzie World Rally Championship.
SEAT utrzymuje prowadzenie w kategorii modeli z silnikami do 2 dm3 - Ibiza Kit Car po raz trzeci z rzędu zdobywa mistrzostwo.
1997 Ibiza Kit Car po raz drugi z rzędu wygrywa World Rally FIA 2L. Prezentacja modeli Arosa i Cordoba Vario.
1996 Ibiza Kit Car debiutuje w World Rally Championship FIA 2L... i wygrywa. Prezentacja rodzinnego vana Alhambra.
1995 26 września Jego Królewska Wysokość Książę Asturii wyjeżdża z linii montażowej zakładów Martorell dziesięciomilionowym autem marki SEAT (Toledo).
1993 22 lutego Jego Wysokość Król Juan Carlos I otwiera fabrykę w Martorell. Rozpoczyna się produkcja nowej Ibizy. Prezentacja modelu Cordoba.
1992 SEAT zostaje Partnerem i Sponsorem Programu Wolontariuszy Olimpijskich na XXV Igrzyskach Olimpijskich w Barcelonie.
1991 Prezentacja Toledo - pierwszego modelu SEAT-a opracowanego w ramach Grupy Volkswagena.
1990 Volkswagen przejmuje 99,99% kapitału akcyjnego w firmie SEAT. Firma zmienia nazwę z Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo, S.A. na SEAT, S.A.
1989-1980 - otwieranie drzwi do Europy. Rozwija się kooperacja z Volkswagenem, który obejmuje 75% udziałów w spółce; SEAT rozpoczyna sprzedaż aut Europie. Ibiza podbija ulice; rusza budowa zakładów w Martorell; na sportowe areny wkracza SEAT Sport.
1989 Rozpoczęcie budowy zakładu w Martorell.
1986 W czerwcu Volkswagen kupuje 51% akcji SEAT-a, a pod koniec roku zwiększa pakiet udziałów do 75%.
SEAT uruchamia eksport do Europy. Pierwsze sprzedane egzemplarze w Holandii.
Powołanie SEAT Sport - działu firmy zajmującego się sportem samochodowym.
1984 27 kwietnia z linii montażowej w Zona Franca zjeżdża pierwsza Ibiza.
1982 30 września podpisano umowę o współpracy przemysłowej i handlowej z Volkswagenem.
1979-1950 - budowa fundamentów pod przyszłe sukcesy. Z taśm montażowych zjeżdżają pierwsze samochody; rozpoczyna się eksport. Rusza Centrum Techniczne w Martorell, wprowadzając pierwsze „sportowe technologie".
1975 Centrum Techniczne w Martorell rozpoczyna działalność.
1974 Wyprodukowano dwumilionowy egzemplarz auta marki SEAT. Zakupiono zakłady Landaben (Pampeluna).
1973 Rozpoczyna się budowa Centrum Technicznego SEAT w Martorell.
1968 Wyprodukowano milionowy egzemplarz SEAT-a.
1965 Pierwsze egzemplarze na eksport - do Kolumbii.
1957 27 czerwca rozpoczyna się produkcja modelu SEAT 600, a tym samym era masowej motoryzacji w Hiszpanii.
1953 5 czerwca otwarto fabrykę w Zona Franca. 13 listopada wyprodukowano pierwsze auto - model SEAT 1400. 1950 9 maja utworzono przedsiębiorstwo Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo, S.A.
Nadesłał:
ap
|