IKEA i Habitat for Humanity na rzecz osób doświadczających bezdomności w kryzysie pandemii
W związku ze stanem epidemii koronawirusa IKEA i Fundacja Habitat for Humanity Poland wspierają osoby w kryzysie bezdomności. Dodatkowe wyposażenie otrzymały już schroniska i punkty pomocy, m.in. w Gdańsku, Poznaniu, Krakowie, Kielcach, Pabianicach i Warszawie. W planach są kolejne akcje pomocy.
Pandemia koronawirusa szczególnie zagraża osobom w kryzysie bezdomności i najuboższym, dla których niemożliwe albo bardzo utrudnione staje się zastosowanie obecnie przyjętych zasad ochrony. Osoby te często pozostają w przestrzeni publicznej, przebywają w wieloosobowych salach schroniskowych lub mieszkają w lokalach o bardzo obniżonych warunkach higieniczno-sanitarnych.
Dom to najważniejsze miejsce dla IKEA. Dzisiaj każdy z nas, dla bezpieczeństwa swojego i innych, powinien pozostać w domu. Niestety osoby bezdomne nie mają takiej możliwości. Dlatego tak ważne jest prawidłowe przygotowanie i funkcjonowanie ośrodków wspomagających osoby zagrożone bezdomnością. Jako IKEA przekazujemy produkty pomagające utrzymać odpowiednie warunki higieniczne i podnoszące komfort – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, Dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju, stojąca w IKEA na czele Krajowej Grupy ds. Wsparcia Społecznego na czas przeciwdziałania rozprzestrzenia się koronawirusa w Polsce.
W ramach wsparcia dla wybranych ośrodków przekazane zostaną m.in. materace, pościel, koce i ręczniki. Ponadto dodatkowe artykuły takie jak: dozowniki do środków myjących, spryskiwacze do środków dezynfekcyjnych, pojemniki na żywność oraz termosy. Produkty te pozwolą poprawić warunki w schroniskach. Doposażą punkty wydawania żywności oraz odzieży, umożliwią dezynfekcję rąk i zabezpieczenie żywności, a tym samym pomogą
w ochronie przed zachorowaniami na COVID-19.
Ogólnopolska akcja jest skoordynowana przez Fundację Habitat for Humanity Poland, która od lat zajmuje się wsparciem osób borykających się z wykluczeniem mieszkaniowym i przeciwdziałaniem bezdomności. W związku ze stanem epidemii organizacja od wielu dni apeluje o szczególne wsparcie dla dwóch grup – osób w kryzysie bezdomności oraz osób ubogich, które mogą być zagrożone eksmisjami.
Dobre standardy współpracy między Fundacją a partnerami biznesowymi pozwalają skutecznie rozpoznać potrzeby i zadziałać razem w większej skali – tłumaczy Magdalena Ruszkowska-Cieślak, Prezes Fundacji Habitat for Humanity Poland. My rozpoznajemy potrzebę i potrzebne środki,
a partnerzy biznesowi potrafią dopasować procesy i środki materialne. Co równie ważne, obie strony polegają na sobie jako specjalistach w swojej dziedzinie. Życzylibyśmy sobie, by nasza współpraca z IKEA Polska stała się zaczątkiem większej mobilizacji międzysektorowej na rzecz ochrony zdrowia
i bezpieczeństwa najsłabszych – dodaje.
Fundacja Habitat for Humanity Poland pośredniczyła w rozeznaniu potrzeb wśród organizacji działających na rzecz osób w kryzysie bezdomności i ubogich. Działania oparte zostały
o wypracowane wcześniej standardy współpracy oraz wzajemne zaufanie. IKEA współpracuje
z Fundacją, miedzy innymi w realizacji projektów z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego na rynku warszawskim, takimi jak naprawa i nadawanie drugiego życia sofom i fotelom odbieranym od klientów IKEA w ramach usług firmy czy też przekazanych z darowizn.
W tak trudnej sytuacji jak pandemia, organizacje społeczne pracujące na rzecz osób zagrożonych bezdomnością starają się podnosić kwestię pilnego przeorganizowania, zmodyfikowania procedur i konieczności doposażenia placówek na rzecz bezpieczeństwa osób przebywających
w tych instytucjach oraz ich personelu.
W Poznaniu pomoc trafi do ośrodka wsparcia Fundacji Pomocy Wzajemnej Barka, w Gdańsku do schroniska prowadzonego przez Stowarzyszenie Opiekuńczo-Resocjalizacyjne „Prometeusz”, w Krakowie i Pabianicach do schroniska i punktów wydawania pomocy Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta, do schronisk w Morawinach, Świniarach
i w Kidowie prowadzonych przez Caritas Diecezji Kieleckiej, a w Warszawie do Kamiliańskiej Misji Pomocy Społecznej, która prowadzi zarówno schronisko, jak i pomoc w przestrzeni publicznej.
Z pomocy skorzysta także Mobilny Punkt Poradnictwa prowadzony przez Stowarzyszenie Pomocy i Interwencji Społecznej (we współpracy z m.st. Warszawa, Mokotowskim Hospicjum św. Krzyża, Towarzystwem Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Warszawa-Praga i Fundacją Fortior), który specjalnym autobusem dystrybuuje paczki żywnościowe oraz prowadzi akcję informacyjną w związku z COVID-19.
Warto podkreślić, że pomoc dla osób ubogich, doświadczonych i zagrożonych bezdomnością, to pomoc adresowana do osób najsłabszych i jednocześnie najbardziej zagrożonych pandemią, ponieważ wiele z nich to osoby starsze i o osłabionej odporności.
IKEA wierzy, że dzięki oferowaniu pomocy oraz wspólnym działaniom możemy więcej. #PomagamyRazem i to właśnie sprawna współpraca z różnymi partnerami pozwala nam na dostarczenie wsparcia tam, gdzie jest ono najbardziej potrzebne w tym wyjątkowym okresie.
Kontakt do Habitat for Humanity:
WWW: http://habitat.pl/
FB: https://www.facebook.com/HabitatPL/
LinkedIn https://www.linkedin.com/company/habitat-for-humanity-poland1
Habitat for Humanity Poland, numer konta 07 2030 0045 1110 0000 0399 9580
Kontakt dla mediów: Katarzyna Jolanta Górska, kgorska@habitat.pl, tel. 697 979 900
Nadesłał:
a.wasilewska
|