Inicjatywa SPHINX: Największe porozumienie w Europie pod szyldem FM Logistic
Milion palet rocznie, wartość obrotów magazynowych wynosząca 1,4 mld EUR, powierzchnia 100 tys. m² i siedmiu producentów skupionych pod tym samym dachem –
oto skala przedsięwzięcia pod szyldem FM Logistic, które zorganizowane zostało na platformie Longueil-Sainte-Marie we współpracy z klientami takimi jak Maison du Café, Pastacorp Lustucru, Heinz, Intersnack, Nutrimaine Banania, Kimberly-Clark oraz Kellogg’s.
Producenci z branży przetwórstwa żywności działający w ramach porozumienia SPHINX są zgodni, co do tego, że „FM Logistic odegrało znaczącą rolę w umożliwieniu oraz przyspieszonym wdrożeniu tego wielkiego projektu, zwłaszcza poprzez zapewnienie platformy dla wielu klientów jednocześnie oraz dzielenie się swoją wiedzą specjalistyczną, a także dzięki wykorzystaniu strategii inżynieryjnej, która posłużyła do stworzenia zintegrowanego budynku”. Wystarczyło zaledwie 16 miesięcy, żeby platforma Longueil-Sainte Marie zwiększyła swoje rozmiary oraz, aby powstał kolejny budynek w odległości 25 km, który umożliwił dokończenie rozbiórek i przeróbek koniecznych do tego, żeby pod jednym dachem skupić 7 producentów, co było warunkiem wstępnym powodzenia idei współpracy.
Rozwiązanie zakłada zgromadzenie zamówień od producentów, które składałyby się z kompatybilnych wyrobów gotowych przeznaczonych do rozprowadzenia w ramach tej samej sieci dystrybucji, ze wspólnym punktem wyjazdu i odbioru, w celu optymalizacji transportu oraz umożliwienia zwiększenia częstotliwości dostaw do magazynów dystrybucji. Poprzez kursowanie z pełnym załadunkiem (38 palet) FM Logistic umożliwia również swoim klientom zmniejszenie oddziaływania na środowisko.
W sześć miesięcy po wystartowaniu inicjatywy SPHINX widać już pozytywne rezultaty. Laure DEZAUNAY, Kierownik Łańcucha Dostaw Intersnack wyjaśnia: „Zastosowanie tego rozwiązania dla pięciu dystrybutorów, którzy obecnie reprezentują 30 punktów dostaw, przy zwiększeniu częstotliwości dostaw 2,5 raza, pozwoliło na zmniejszenie zapasów o 20 do 30% u dystrybutora, a także zmniejszyło obszar konieczny do załadunku o ponad 30%”.
Porozumienie SPHINX kilku firm z branży przetwórstwa żywności jest wynikiem badań przeprowadzonych przez FM Logistic w 2001 r. Pomysł sprawdza się z powodzeniem dzięki temu, że „każda strona dzieli się swoimi umiejętnościami i doświadczeniem, a także pracą zespołów, nie wliczając w to zespołu, który czuwa nad przepływami logistycznymi” - zachwala Arnaud AUFFRET – Kierownik Łańcucha Dostaw Kellogg’s.
"Na podstawie doświadczeń z inicjatywą Sphinx przeprowadzane są badania, które pozwolą nam ocenić możliwość zaproszenia innych producentów do tej inicjatywy, aby usprawnić działanie modelu” – tłumaczy Dyrektor Generalny FM Logistic Yannick BUISSON.
FM Logistic France:
Ponad 40-letnie doświadczenie pozwala FM Logistic opracowywać najlepsze kompleksowe rozwiązania dla swoich klientów w dziedzinie magazynowania, transportu, pakowania i usług związanych z łańcuchem dostaw.
Obecnie FM France zatrudnia 3,5 tys. pracowników, a na ponad 20 platform przypada łącznie 1 mln m² powierzchni. Strategia firmy opiera się na opracowywaniu własnych narzędzi roboczych - są nimi platformy FM Logistic, które oferują szereg usług wielu klientom jednocześnie. Platformy są projektowane i dostosowywane do każdego klienta oferując bezpieczne i wysokiej jakości miejsca przechowywania.