Internet wypiera prasę z rynku ogłoszeń nieruchomości


Internet wypiera prasę z rynku ogłoszeń nieruchomości
2012-12-17
53% Polaków deklarujących chęć zakupu/sprzedaży działki lub gruntu uważa Internet za najlepszą metodę poszukiwania oferty na tym rynku. Jednocześnie blisko 40% z nich zamierza skorzystać zarówno z Internetu, jak i z usług pośrednika nieruchomości.
Jakie są zatem preferencje Polaków? Czego oczekują od serwisów zajmujących się promocją ogłoszeń dotyczących działek i gruntów? 

Według badania przeprowadzonego przez firmę doradczą UnitedCast Entertainment Ltd. (Spółka UCE) oraz serwis finansowy Portfel.pl ponad połowa Polaków, którzy w ciągu najbliższych 5 lat planują zakup/sprzedaż działki lub gruntu uważa Internet za najlepszy sposób na poszukiwanie właściwej oferty. 37% osób wskazało na wyspecjalizowane serwisy aukcyjne dedykowane wyłącznie dla rynku nieruchomości, 16% wskazało na serwisy wielobranżowe o największym zasięgu. Pod tym względem Internet zdeklasował tradycyjne formy obrotu na tym rynku – 21% badanych wybrało pośredników nieruchomości, a jedynie 15% prasę tradycyjną (7% prasa branżowa, 5% prasa lokalna oraz 3% prasa o zasięgu ogólnokrajowym). Co ważne, tylko 11% uczestników badania stwierdziło, że obecnie nie jest w stanie wskazać, jakie narzędzia wybierze, a 39% osób które wskazały na Internet, zadeklarowało, że zamierza jednocześnie korzystać z Internetu, jak i z usług pośrednika nieruchomości.

Polacy kierują się popularnością serwisu
Zdaniem respondentów najważniejszym elementem przy wyborze serwisu internetowego (przy zakupie) jest jego popularność – 29%. Na kolejnych miejscach badane osoby wskazywały: precyzyjną wyszukiwarkę ofert – 23%, szacunkową wycenę 19% oraz przejrzysty interfejs 17%.

Co zaskakuje, respondenci rzadko – 9% odpowiedzi – wskazywali na dostępność dużej ilości zdjęci i filmów jako najważniejszy czynnik przy wyborze serwisu internetowego. Tylko 3% ankietowanych wskazało na inne – niewymienione elementy, które wpływają na decyzję dotyczącą wyboru serwisu.

Najbardziej rozpoznawalne serwisy gwarantem udanego zakupu

Wśród respondentów, którzy deklarowali zakup działki lub gruntu, największą popularnością cieszą się serwisy: Allegro.pl – 31%, Gratka.pl – 24% i OtoDom.pl – 17%. Na kolejnych miejscach znalazły się: Domiporta.pl – 14%, AukcjeZiemi.pl - 10% i Nieruchomości-online.pl – 4%. Aż 5 serwisów nie uzyskało żadnego wskazania – były to: Gumtree.pl, Oferty.net, Sprzedajemy.pl, TabelaOfert.pl i Tablica.pl.

Dużą uwagę badanych zyskał wyspecjalizowany serwis – AukcjeZiemi.pl – 5 miejsce w rankingu. Jest to zasługa m.in. wykorzystania unikalnego na rynku narzędzia wyceny gruntów. Pozwala ono na dokonanie szacunkowej wyceny w wyniku analizy ofert o maksymalnie zbliżonych parametrach. Można zatem sprawdzić, czy oczekiwana cena będzie odpowiednio konkurencyjna.

Największe portale liderami zaufania wśród osób sprzedających

Podobne tendencje wystąpiły w przypadku sprzedaży. Polacy pytani o serwis, w którym zamieściliby swoje ogłoszenie o sprzedaży działki lub gruntu wskazali ponownie na najbardziej rozpoznawalne serwisy internetowe. Nastąpiła tu jednak zmiana lidera – Gratka.pl nieznacznie wyprzedziła Allegro.pl.

Wśród respondentów, którzy deklarowali sprzedaż działki lub gruntu, największą popularnością cieszą się serwisy: Gratka.pl (26%), Allegro.pl (24%), i OtoDom.pl (18%). Na kolejnych miejscach znalazły się: Domiporta.pl (13%), AukcjeZiemi.pl (12%), Nieruchomości-online.pl (4%), Gumtree.pl (2%) oraz Tablica.pl (1%).Tym razem tylko 3 serwisy nie uzyskały żadnego wskazania, były to: Oferty.net, Sprzedajemy.pl, TabelaOfert.pl.

 
Należy również dodać, że większość badanych wskazywała, że oprócz pełnopłatnych ogłoszeń w najpopularniejszych serwisach oraz portalach, zamierza również umieszczać bezpłatne anonse w serwisach Gumtree.pl i Tablica.pl.


Badanie „Jak Polacy kupują-sprzedają działki i grunty?” przeprowadzono na przełomie III i IV kwartału 2012 roku. Wykorzystano metodę wywiadów bezpośrednich, które zrealizowano w 7 aglomeracjach (warszawskiej, górnośląskiej, krakowskiej, gdańskiej, wrocławskiej, łódzkiej, poznańskiej) na próbie 500 osób powyżej 30 roku życia. W badaniu wzięły udział tylko te osoby, które na wstępie rozmowy z ankieterem zadeklarowały, że w ciągu najbliższych 5 lat mają zamiar dokonać zakupu/sprzedaży działki lub gruntu.

Pobierz pełną wersje raportu.

Nadesłał:

Paweł Kajetanowicz

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl