ISO 9001
ISO 9001 to zbiór wymagań z zakresu Systemu Zarządzania Jakości
ISO 9001 to zbiór wymagań z zakresu Systemu Zarządzania Jakością, którego celem jest uporządkowanie pracy danej organizacji. Wdrożenie ISO 9001 ma także doprowadzić do tego aby wyrób czy usługa spełniały ustalone wymagania jakościowe.
ISO 9001 przeznaczone jest dla wszystkich firm, niezależnie od ich wielkości czy rodzaju.
Historia ISO 9001
Pierszym standardem jakości był BS 5750, który został opracowany w 1979 roku przez organizację brytyjską. Po raz pierwszy nazwę ISO 9001 standard ten zaczął nosić w 1987, a ostatnie wydanie normy pochodzi z 2008 roku. Wersja z 2008 roku została przetłumaczona na język polski w 2009 roku przez Polski Komitet Normalizacyjny i często określana jest jako PN EN ISO/ IEC 9001:2009.
ISO 9001 nie zawiera wymagań dotyczących wyrobu, ale samego systemu zarządzania. Na proces wdrożenia ISO 9001 składa się:
- planowanie i sterowanie jakością,
- zarządzanie procesem,
- kontrola
- doskonalenie jakości.
Wszystkie wymagania zawarte w normie ISO 9001 zostały opracowane na podstawie ośmiu zasad jakości. Między innymi jest to: zorientowanie na klienta, zaangażowanie pracowników, systemowe podejście do zarządzania, ciągłe doskonalenie oraz tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z dostawcami materiałów i usług.
Po wdrożeniu, czyli dostosowaniu danej firmy do wszystkich wymagań zawartych w normie, dana organizacja może się ubiegac o przeprowadzenie Audytu Certyfikującego, a po jego pozytywnym przejściu- o wydanie międzynarodowego certyfikatu Systemu Zarządzania jakoscia ISO 9001.
Nadesłał:
djbdoradztwo2
|