Jak dbać o automatyczną bramę?


Jak dbać o automatyczną bramę?
2013-07-15
Automatyczna brama wjazdowa lub garażowa to komfort, do którego zdążyliśmy się przyzwyczaić. Co zrobić jednak, aby jak najdłużej cieszyć się funkcjonalnością automatyki do bram oraz ich właściwym funkcjonowaniem przez długie lata?

Przede wszystkim właściwy montaż

O tym czy brama garażowa będzie bezawaryjnie funkcjonować przed długie lata decyduje poprawnie przeprowadzony montaż, najlepiej zrealizowany przez specjalistyczną firmę. Wybór właściwego rozwiązania dla konkretnego garażu jest przede wszystkim uzależniony od dwóch czynników – konstrukcji garażu i prawidłowo wyprofilowanego otworu bramy. Prace montażowe i zastosowanie odpowiednich elementów mocujących uzależnione są od struktury ścian garażu i wykorzystanych materiałów budowlanych do konstrukcji naokoło otworu bramy. Jeżeli do budowy garażu wykorzystano beton, kamień lub pełną cegłę to elementy bramy powinny być przymocowane metalowymi kotwami rozporowymi oraz specjalnymi nylonowymi kołkami ze śrubami. W przypadku garażu o ścianach wykonanych z lekkiego betonu, bloczków silikatowych lub cegły dziurawki to należy wykorzystać podłużne kołki plastikowe ze śrubą. Do bram mocowanych do konstrukcji metalowej należy użyć wkrętów samogwintujących. Należy również pamiętać, że wszystkie elementy mocujące muszą być wykonane z materiałów nierdzewnych. Prawidłowe funkcjonowanie bramy zależy również o właściwie wyprofilowanego otworu bramy, nawet drobne nierówności i niedociągnięcia mogą negatywnie wpływać na pracę napędu. Najkorzystniejszym wyborem rodzaju bramy, który minimalizuje ryzyko niewłaściwej pracy elementów są bramy garażowe segmentowe  górne. Składają się one z poziomych segmentów połączonych specjalnymi zawiasami, które przy otwieraniu zostają podniesione przez napęd i wciągane pod sufitem.

Brama garażowa segmentowa górna charakteryzuje się dodatkowym atutem – można do jej zamontowania wykorzystać niemal każdy rodzaj napędu, głównym ograniczeniem jest tutaj dostępna powierzchnia w garażu wymagana do zainstalowania danego układu. Należy pamiętać, że dla większych garaży, przeznaczonych np. dla dwóch samochodów, wybrany układ napędowy musi mieć odpowiednio większą moc ciągnięcia i pchania – dodaje Andrzej Kłósek z firmy Ideal z Wrocławia specjalizującej się w montażu bram automatycznych.

Pielęgnacja bramy garażowej

Oprócz poprawnie przeprowadzonego montażu bramy garażowej przez profesjonalną firmę sami możemy zadbać o jej sprawne i bezpieczne funkcjonowanie. Pielęgnację bramy garażowej powinniśmy zacząć od jej regulacji. Systematyczny przegląd bramy pozwoli na uniknięcie całkowitego zużycia się elementów wyposażenia, takich jak np. uszczelki. Kontrola działania automatyki wymaga jednak specjalistycznej wiedzy, dlatego w razie wątpliwości warto zgłosić się do fachowca, który sprawdzi czy poszczególne części systemu nie wymagają regulacji. Samodzielnie możemy natomiast zadbać o czystość, zarówno wokół bramy jak i jej elementów. Najwięcej nieczystości gromadzi się zawsze w prowadnicach, jednak możemy się ich łatwością pozbyć za pomocą miękkiej szczotki lub suchej ścierki a nawet zwyczajnego wydmuchania. Kolejnym elementem wymagającym regularnego czyszczenia jest płaszcz bramy. Odświeżenie i uwydatnienie koloru segmentów możemy osiągnąć za pomocą wody z odrobiną środka czyszczącego. Przy konserwacji bramy nie możemy zapominać o jej ruchomych elementach. Regularne smarowanie zawiasów i sprężyn bramy garażowej sprawi, że zdecydowanie wydłużymy żywotność całego zestawu. Należy jednak pamiętać, że nie wolno smarować plastikowych rolek. O tym, jakiego środka i w jakiej częstotliwości należy użyć do pielęgnacji tych elementów dowiemy się z zaleceń producenta bramy, dołączonych do jej instrukcji.   

–  Ważnym elementem pielęgnacji bramy jest kontrola działania zabezpieczeń przeciążeniowych i fotokomórki. To, czy brama zatrzyma się i cofnie napotykając na przeszkodę zależy od właściwej pracy tych zabezpieczeń. Testu możemy też dokonać na bramie w stanie rozblokowanym, jeżeli brama przesuwa się po prowadnicach płynnie i nie wymaga dużo siły do jej otwarcia lub zamknięcia to znaczy, że funkcjonuje prawidłowo. Niezależnie od samodzielnej kontroli powinniśmy raz na rok lub dwa lata skorzystać z pomocy specjalisty – radzi Krzysztof Nowak  z firmy Ideal z Wrocławia.

Jak zadbać o bramę wjazdową?

Automatyka przeznaczona dla bramy nie dotyczy wyłącznie bram garażowych. Coraz częściej rezygnujemy z tradycyjnych bram otwierających drogę na posesję wybierając automatyczne bramy wjazdowe. Tak jak w przypadku bramy garażowej decydujący dla przyszłej pracy i eksploatacji jest właściwy montaż, tak w przypadku funkcjonowania systemu bramy wjazdowej jest prawidłowe osadzenie jej słupków w fundamencie. Słupki powinny znajdować się poniżej poziomu przemarzania gruntu nawet wtedy, gdy nie jest on wysadzinowy. Zbyt płytki fundament może zostać wysadzony pod wpływem mrozu, co spowoduje, że brama straci swoją geometrię, a to zakłóci jej prawidłowe działanie.

Kolejnym ważnym elementem jest konstrukcja skrzydeł bramy. Najkorzystniejszym materiałem dla najczęściej wybieranych bram dwuskrzydłowych jest stal z ocynkowaniem ogniowym malowana proszkowo. Stal jest zdecydowanie bardziej odporna na zmiany pogody i nie potrzebuje odnawiania przez wiele lat – tłumaczy Krzysztof Nowak  z firmy Ideal z Wrocławia.

Jeżeli chcemy uniknąć trudności z dostaniem się na teren własnej posesji musimy również zadbać o konserwację bramy. Awarii bramy wjazdowej możemy uniknąć dzięki okresowym przeglądom automatyki. Musimy też czyścić wszystkie elektroniczne elementy, ponieważ często dostają się do nich małe owady, a czasem nawet myszy. Pamiętajmy również  o przygotowaniu bramy do konkretnej pory roku. Jeżeli posiadamy bramę przesuwną często czyśćmy szyny, po której się porusza. Piasek, błoto, liście czy śnieg mogą utrudniać działanie bramy wpływając na zużycie elementów. Z tego samego powodu właściciele bram dwuskrzydłowych nie mogą wykorzystywać skrzydeł bramy do odśnieżania podjazdu zimą.

Systematyczne kontrole napędu i systemów zabezpieczeń mogą przynieść wymierne oszczędności. Regularna konserwacja będzie tańszym rozwiązaniem niż koszt naprawy zaniedbanego napędu, a może się okazać, że po latach użytkowania, jest on na tyle zniszczony, że nadaje się już tylko do wymiany.

Nadesłał:

bskowron

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl