Jak małe firmy mogą rozwinąć sprzedaż za granicą? Pięć porad PayPal, aby podbić międzynarodowe rynki
Niezależnie od tego, co sprzedajesz, jednym z największych wyzwań w prowadzeniu biznesu jest znalezienie i pozyskanie nowych klientów. Ogromna grupa tych, którzy chcieliby kupić Twoje produkty może być za granicą.
Jeśli zaczniesz myśleć globalnie, możesz rozwinąć swoją internetową sprzedaż na skalę międzynarodową.
Sprzedaż w internecie stale rośnie w większości krajów. eMarketer szacuje, że w 2016 roku ponad 1,6 miliarda klientów robiło zakupy online i wydali oni łącznie blisko 2 miliardy dolarów[1]. W tym samym roku, 33% osób dokonujących zakupy w internecie kupiło produkty za granicą[2]. Co ciekawe, według eMarketer w 2020 r. globalna sprzedaż w handlu elektronicznym osiągnie poziom 27 miliardów dolarów.
Zanim zdecydujesz się na międzynarodową sprzedaż, powinieneś przemyśleć swoją strategię. Poniżej znajduje się pięć kluczowych obszarów, które należy wziąć pod uwagę.
1. Określ w jakich krajach chcesz sprzedawać – pierwszym krokiem jest poznanie, kim są Twoi klienci międzynarodowi, co kupują i w jaki sposób robią zakupy. Zacznij od przeanalizowania własnych danych, z jakich krajów pochodzą kupujący. Warto dokładnie sprawdzić na jakich rynkach może być zapotrzebowanie na Twoje produkty i poznać ich specyfikę, aby dotrzeć do nowych klientów, nawet jeśli sprzedajesz swoje produkty testowo. Konrad Selerski, Regionalny Dyrektor Operacyjny z Dawanda, internetowej platformy oferującej ręcznie robione produkty radzi “Na naszej platformie, najbardziej interesującymi rynkami dla polskich sprzedawców są Niemcy, Francja, Austria, Hiszpania, Wielka Brytania, Włochy, Szwajcaria, Holandia, Belgia i Irlandia. Z kolei do najczęściej kupowanych kategorii produktów należą akcesoria dla dzieci, odzież, artykuły domowe i przybory do majsterkowania. Jak widać na przykładzie naszego serwisu Dawanda, sprzedawcy z Europy Wschodniej aktywnie współpracują z klientami z zagranicy, a handel transgraniczny daje możliwości zwiększenia sprzedaży i rozwoju biznesu. Dlatego też zmieniamy opłaty dla sprzedawców, którzy oferują swoje produkty za pośrednictwem Dawandy i korzystają z płatności przez PayPal. Od teraz Dawanda pokrywa opłatę PayPal uwzględniając ją w standardowej prowizji w wysokości 10,5%. Zasadniczo korzystanie z systemu PayPal nie będzie obejmowało żadnych dodatkowych opłat oprócz standardowej w wysokości 1,35zł (~ 0.32 EUR), która dotyczy wszystkich metod płatności dostępnych w naszym serwisie".
Wskazówka #1: Klienci online z mniejszych krajów chętniej dokonują zakupów transgranicznych w innych dużych krajach. 38% z nich wskazuje, że kupuje za granicą, ponieważ nie mogą znaleźć produktów
w sklepach w ich kraju. 76% klientów dokonujących zakupów międzynarodowych jako powód wskazuje lepsze ceny.[3]
2. Zastanów się, jak twoi klienci chcą płacić – Zastanów się jak chcesz otrzymywać pieniądze za sprzedane produkty. To ważne, ponieważ płatność jest kluczowym momentem, podczas którego zagraniczni klienci mają tendencję do rezygnacji z zakupów. Trzeba także sprawdzić preferowane przez klientów w innych krajach metody płatności. Większość osób chce płacić w swojej lokalnej walucie, ale jeśli nie możesz zaoferować takiej opcji na każdym rynku, pamiętaj, aby przeliczyć walutę w taki sposób, żeby klienci mogli zobaczyć ile mają zapłacić. Warto również znaleźć wiarygodnego dostawcę usług płatniczych o dużym globalnym zasięgu. Jedną z regularnie rekomendowanych metod płatności przy międzynarodowych zakupach online jest na przykład PayPal, ze względu na bezpieczeństwo, politykę ochrony kupującego i sprzedającego oraz łatwość obsługi na wielu urządzeniach i w różnych walutach.[4]
Wskazówka #2: 38% kupujących online wskazuje, że bezpieczny sposób płatności jest potencjalnym czynnikiem wpływającym na zakupy transgraniczne. Klienci chcą mieć pewność, że w przypadku problemów będą chronieni. Bezpieczne i rozpoznawalne metody płatności mogą także zwiększyć zaufanie klientów.
3. Sprawdź lokalne prawo, opłaty celne i podatki – Gdy już zadecydujesz, gdzie będziesz sprzedawać, przyjrzyj się przepisom obowiązującym w danym kraju. Opłaty celne i podatki, które będzie ponosił Twój klient mogą być uzależnione od rynku i produktu. Upewnij się, że rozumiesz regulacje dotyczące Twoich produktów po to, aby poinformować klientów o wszelkich kosztach, które muszę ponieść. Przesyłki muszą przejść przez urząd celny (instytucje regulującą warunki dostawy i wysyłki towarów do kraju lub innego terytorium), więc każda paczka będzie potrzebować oddzielnego formularza celnego. Niektóre przedsiębiorstwa oferują tego typu usługi – sprawdź zatem, jak to wygląda w Twoim przypadku.
Wskazówka #3: Gdy zamierzasz sprzedawać poza granicami Unii Europejskiej, powinieneś wziąć pod uwagę umowy o wolnym handlu, które zmniejszają lub eliminują opłaty taryfowe na niektóre produkty. Korzystanie z tych umów może oznaczać więcej pracy związanej z prowadzeniem dokumentacji, ale oszczędności mogą być warte dodatkowego wysiłku.
4. Zapewnij wsparcie i ustal jasne zasady dostawy – Przy sprzedaży transgranicznej przyjazne dla klientów praktyki mają jeszcze większe znaczenie. Bardzo ważne jest określenie jasnych zasad dostawy. W widocznym miejscu podaj jaki jest szacowany koszt dostawy w danym kraju i co się na niego składa. Powinieneś pomyśleć także o uczciwej polityce zwrotów mając na uwadze ewentualne własne koszty wysyłki i odbioru paczki. Ten kalkulator wysyłki może Ci pomóc oszacować, ile będziesz musiał zapłacić za wysyłkę do różnych krajów.
Wskazówka #4: 37% kupujących online wskazuje, że bezpłatna dostawa jest potencjalną zachętą zakupów transgranicznych[5].
5. Zaplanuj swoje wejście na rynek – Gdy sprzedajesz produkty online, masz kilka możliwości wejścia na rynek międzynarodowy. Możesz zacząć od istniejących platform sprzedaży. Znane serwisy, takie jak eBay, umożliwiają dobre dotarcie do klientów przy niższych kosztach. Zanim przeznaczysz dużo pieniędzy na usprawnienie swojego sklepu internetowego, możesz na nich przetestować popyt na swoje produkty. Trochę bardziej zaawansowanym sposobem jest optymalizacja obecnej strony internetowej dla międzynarodowych klientów zaczynając od poinformowania o możliwości przyjmowania międzynarodowych zamówień z wyszczególnieniem krajów i kosztów dostawy. Najbardziej zaawansowaną opcją jest budowa strony internetowej przeznaczonej do obsługi klientów z zagranicy. Produkty i strategie, które działają w Polsce niekoniecznie sprawdzą się w innych krajach, więc docelowa strona internetowa daje pełną elastyczność w przedstawieniu Twojej oferty. Dedykowana strona internetowa daje także możliwość pozycjonowania jej w lokalnych wynikach wyszukiwania przeglądarek w krajach, w których sprzedajesz.
Wskazówka #5: Gdy już będziesz gotowy, możesz odwiedzić stronę PayPal PassPort, aby sprawdzić narzędzia, informacje, a także wskazówki, które pomogą Ci rozpocząć sprzedaż międzynarodową.
Handel transgraniczny zapewnia ogromny potencjał rozwoju, pozwala rozpocząć działalność w nowych krajach, a co najważniejsze dotrzeć do nowych klientów. Jeśli obierzesz ten kierunek, pamiętaj, aby weryfikować swoje doświadczenia. W ten sposób będziesz mieć pewność, że wszystko, od tłumaczenia opisów, przez przeliczanie walut po obliczanie kosztów dostawy, robisz właściwie. Z pewnością okaże się to pomocne w osiąganiu najlepszych rezultatów Twojej firmy.
***
O PayPal
Dzięki głębokiemu przekonaniu, że posiadanie dostępu do usług finansowych stwarza nowe możliwości, PayPal (Nasdaq: PYPL) angażuje się w demokratyzację usług finansowych, a także umożliwia ludziom oraz przedsiębiorcom udział i czerpanie korzyści płynących z gospodarki globalnej. Otwarta platforma płatności cyfrowych daje niemal 203 milionom aktywnych użytkowników PayPal zaufanie do nowych i skutecznych sposobów przeprowadzania transakcji, niezależnie od tego czy są one dokonywane online, za pomocą telefonu, aplikacji czy osobiście. Poprzez połączenie innowacji technologicznych i strategicznych partnerstw, PayPal tworzy lepsze sposoby zarządzania i przenoszenia pieniędzy. PayPal daje wybór oraz elastyczność podczas wysyłania i dokonywania płatności oraz otrzymywania środków finansowych. Platforma PayPal dostępna jest na 200 rynkach na całym świecie (włączając w to serwisy Braintree, Venmo i Xoom), umożliwia konsumentom i sprzedawcom otrzymywać pieniądze w ponad 100 walutach, wpłacać w 56 walutach oraz utrzymywać konto PayPal w 25 walutach. Więcej informacji na temat PayPal: https://www.paypal.com/about. Na temat PYPL: https://investor.paypal-corp.com
[1] https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview
[2] European Ecommerce Europe 2017 https://www.ecommercewiki.org/Reports_Ecommerce_Foundation
[3] Ipsos PayPal Insight 2016
[4] Ipsos study conducted on behalf of PayPal, November 2014. Study was conducted across 22 markets and included approximately 17,600 global consumers.
[5] Ipsos PayPal Insight 2016
Nadesłał:
katarzyna.korkosz@cluepr.pl
|