Jak nowocześnie uczyć małych „internetowych tubylców”?
Z komputerów z dostępem do sieci korzysta niemal 40 proc. polskich czterolatków . W edukacji najmłodszych „internetowych tubylców” warto mądrze wykorzystywać nowoczesne zdobycze techniki i zasoby sieci, np. materiały publikowane na portalu Scholaris.
Tym bardziej, że nauka przy użyciu nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych jest łatwiejsza i może być dobrą zabawą.
Nowe technologie są dziś wszechobecne i towarzyszą znaczącej większości dzieci od momentu urodzenia. Z Diagnozy Społecznej 2013 wynika, że z komputerów korzysta ok. 10% polskich trzylatków, 37% czterolatków i ponad połowa pięciolatków. Współczesne maluchy umiejętnie posługują się klawiaturą zanim nauczą się właściwie trzymać kredkę czy długopis. O wzrastających kompetencjach cyfrowych dzieci mówiono między innymi podczas niedawnej konferencji „EduTrendy”. W trakcie jednego z paneli dyskusyjnych Ewa Dęga, dyrektorka Przedszkola Publicznego nr 25 w Opolu zwróciła uwagę, że dziś dwulatki, które nie umieją jeszcze mówić, sprawnie obsługują tablety. Naturalne jest zatem, że kiedy te dzieci trafiają do szkół, traktują internet jako jedno z podstawowych źródeł wiedzy. Jak wynika z sondażu opinii na temat nowoczesnej edukacji[i], aż 83,7% uczniów – poza podręcznikami – wiedzy poszukuje na Wikipedii, 61,8% korzysta w tym celu z innych serwisów internetowych, a 35% z for internetowych.
„Zrośnięcie” dzieci z siecią to niejedyne uzasadnienie dla sięgania po nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne już od początkowych etapów edukacyjnych. Kolejnym argumentem jest coraz powszechniejsze dziś przekonanie, że kształcenie z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi (np. komputerów, tablic multimedialnych, prezentacji, internetu) ułatwia przyswajanie wiedzy. Według sondażu opinii o nowoczesnej edukacji uważa tak niemal 90% Polaków. Zdanie to podzielają eksperci-nauczyciele. – Podczas codziennej pracy w szkole wielokrotnie przekonaliśmy się, że wiedza, która została nabyta za pomocą atrakcyjnych form przy użyciu nowych technologii jest przyswajana szybciej, jest bardziej trwała i łatwiej wykorzystywana w praktyce – mówi Dariusz Stachecki, wicedyrektor gimnazjum w Nowym Tomyślu.
Eksperci związani z nowoczesną edukacją uważają również, że kształcenie, nie tylko najmłodszych, może być skuteczniejsze, jeśli będzie połączone z zabawą. Edukacyjne zabawy z wykorzystaniem nowych technologii maluchy mogą zacząć już w przedszkolu, ale także w domu, dzięki zaangażowaniu rodziców. Do rzetelnych źródeł wiedzy, które można wykorzystać w nauce i zabawie z najmłodszymi, należy portal Scholaris.
Portal oferuje prawie 3 tysiące sprawdzonych i bezpłatnych zasobów multimedialnych stworzonych z myślą o przedszkolakach i najmłodszych uczniach. Podobnie jak w przypadku pozostałych materiałów znajdujących się pod adresem www.scholaris.pl, zasoby przeznaczone do kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego są zgodne z nową podstawą programową. Na portalu można znaleźć opracowane z myślą o najmłodszej grupie wiekowej ćwiczenia interaktywne, materiały tekstowe, multimedia, zdjęcia i ilustracje oraz gotowe scenariusze zajęć. Dzięki wykorzystaniu zasobów Scholaris, można między innymi rozwijać u najmłodszych dzieci kreatywność, myślenie przyczynowo-skutkowe, orientację w przestrzeni oraz umiejętności społeczne. Materiały związane z edukacją wczesnoszkolną obejmują wszystkie obszary kształcenia. Warto podkreślić, że zasoby Scholaris są weryfikowane oraz rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Zabawy edukacyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii warto zacząć już na najwcześniejszych etapach kształcenia. Przyzwyczajanie dzieci do korzystania z wiarygodnych źródeł internetowych może zaprocentować na przyszłość, kiedy samodzielnie będą przeszukiwać sieć w poszukiwaniu informacji. Takim rzetelnym źródłem internetowym jest portal Scholaris. Materiały przedszkolne dostępne na portalu są zróżnicowane tematycznie oraz pod względem stopnia trudności. Używając ich, nauczyciele i rodzice mogą w ciekawy sposób przedstawić dzieciom zagadnienia z różnych dziedzin życia, np. opowiedzieć o bezpieczeństwie, porozmawiać o zwierzętach, omówić różne zawody wykonywane przez dorosłych, wprowadzić nowe litery. Korzystając z kolorowych tablic z odpowiednimi rysunkami mają szansę także uczyć dzieci odpowiednich nawyków higienicznych, czy rozmawiać o emocjach – mówi Krzysztof Nierojewski, koordynator projektu Scholaris.
***
Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli (www.scholaris.pl) zawiera ponad 26 tysięcy bezpłatnych zasobów edukacyjnych, które mogą być wykorzystane do przygotowania nowoczesnych lekcji ze wszystkich przedmiotów nowej podstawy programowej. Są to gotowe, sprawdzone scenariusze zajęć, prezentacje, filmy, grafiki i wiele innych. Portal jest skierowany do nauczycieli wszystkich etapów edukacji (od przedszkola do szkół ponadgimnazjalnych), ale także do uczniów, którzy w ciekawy sposób chcą pogłębiać swoją wiedzę.
Scholaris to projekt realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III, Działanie 3.3, Poddziałanie 3.3.3, współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Scholaris jest także częścią rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych – Cyfrowa Szkoła (www.cyfrowaszkola.men.gov.pl).
[i] Sondaż opinii o nowoczesnej edukacji przeprowadzony przez Instytut Badań Społecznych Pollster w dniach 20-22 sierpnia 2013 roku na próbie 500 osób wieku 15-55 lat.
Nadesłał:
Fast Cut Group Sp. Z o.o.
|