Jak trafnie identyfikować potrzeby szkoleniowe?


Jak trafnie identyfikować potrzeby szkoleniowe?
2015-05-06
Obecnie szkolenia nie są już jedynie czynnikiem warunkującym rozwój kompetencyjny organizacji oraz gwarantującym zgodność działania z przepisami (np. w zakresie bhp). Coraz częściej stają się one nierozerwalnym elementem kultury organizacyjnej firmy. Zarząd i kadra menedżerska rozumieją bowiem, że ciągły rozwój pracowników przekłada się nie tylko na wyniki finansowe organizacji, ale także w znaczy sposób podnosi motywację w zespole.

Z czego wynikają potrzeby szkoleniowe?

W każdej niemal organizacji można wskazać trzy główne źródła warunkujące konieczność realizacji szkoleń. Są to potrzeby szkoleniowe wynikające z:

  1. Uwarunkowań prawnych — chodzi tu o szkolenia obowiązkowe, np. bhp czy takie, które są związane z koniecznością posiadania określonych uprawnień, często wymagających cyklicznego ich odnawiania.
  2. Luk kompetencyjnych — to szkolenia, których celem jest uzupełnienie danej kompetencji lub uzyskanie pożądanego poziomu tej umiejętności przez osoby zajmujące określone stanowiska, najlepiej zgodnie z opracowaną dla danej organizacji matrycą kompetencji.
  3. Konieczności rozwoju pracowników — chodzi tu o szkolenia wynikające zwykle z wprowadzenia zmiany w organizacji, np. w związku z włączeniem do oferty nowego produktu czy usługi, wprowadzeniem zmian w zakresie metod działania, jak również w związku z zatrudnieniem nowego pracownika. Takie szkolenia przyczyniają się do zwiększania kwalifikacji pracowników, a przez to wpływają pozytywnie na konkurencyjność firmy.

Właściwe rozpoznanie potrzeb kluczem do efektywności

Punktem wyjścia w zakresie podnoszenia kompetencji w firmie powinna być właściwa identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych. Im dokładniej zdiagnozujemy luki kompetencyjne w organizacji, tym trafniej opracujemy program szkoleniowy (oraz treści, metody i formy dopasowane do wymogów firmy), w efekcie czego zrealizowane szkolenia będą mogły w sposób rzeczywisty przyczynić się do uzupełnienia lub wzrostu poziomu tych kompetencji, na których organizacji najbardziej zależy albo tych, których jej najbardziej brakuje

czytaj całość artykułu tutaj:  http://erp-view.pl/rozwiazania_hr/jak_trafnie_identyfikowac_potrzeby_szkoleniowe.html

Nadesłał:

openmediagroup

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl