Jak wybrać dobrą podstawówkę?


Jak wybrać dobrą podstawówkę?
2010-05-17
Niemal 80 proc. dorosłych Polaków uważa, że szkoła powinna rozwijać zainteresowania i uzdolnienia. Ponad połowa badanych (56 proc.) twierdzi także, że jej zadaniem jest nauczyć dziecko wzorów dobrego zachowania.

Jednocześnie – jak podaje CBOS* – co trzeci rodzic mający dziecko w wieku szkolnym nie miał możliwości wyboru szkoły.


 

Dziecko spędza w szkole podstawowej co najmniej sześć godzin dziennie. W tym czasie uczy się, bawi, nawiązuje przyjaźnie oraz rozwija własne zainteresowania i pasje. To szkoła także – tuż po rodzinie – kształtuje osobowość młodego człowieka i wpływa na jego stosunek do świata i wyznawane wartości. Dlatego jej wybór nie może być kwestią przypadku, a przemyślaną decyzją. O czym powinni pamiętać rodzice przyszłych pierwszoklasistów mówi Agata Żurowska-Tuchowska, doświadczony pedagog oraz właścicielka trzech warszawskich przedszkoli i szkoły podstawowej „Tęczowy Ogród”.

Lokalizacja

„Wybierając szkołę, rodzice muszą zwrócić uwagę na jej lokalizację – podkreśla Agata Żurowska-Tuchowska. – „Podstawówka powinna znajdować się jak najbliżej miejsca zamieszkania. Bliskość placówki wpływa nie tylko na większy komfort podróży „do” i „ze” szkoły, ale także zwiększa poczucie bezpieczeństwa u dziecka, które może zapamiętać drogę do domu. O ile jest taka możliwość, dzieci powinny być odprowadzane przez osoby dorosłe – rodziców, dziadków lub opiekunów”.

Nauczyciele i specjaliści

„Dobry nauczyciel dba o wszechstronny rozwój dziecka w wymiarze intelektualnym, emocjonalnym i społecznym. Jest nie tylko specjalistą w swej dziedzinie, ale i pedagogiem” – wyjaśnia Agata Żurowska-Tuchowska, właścicielka dwujęzycznych placówek edukacyjnych „Tęczowy Ogród”. – „Przed wyborem konkretnej szkoły rodzice powinni zatem zasięgnąć opinii na temat kadry nauczycielskiej wśród znajomych lub sąsiadów. W niektórych placówkach dzieci pozostają także pod stałą opieką psychologiczną oraz lekarską. Nasza szkoła współpracuje z lekarzem pediatrą, psychologiem oraz logopedą. Prowadzimy także terapię reedukacyjną. Dobrą rekomendacją dla szkoły są też zdobyte nagrody i wyróżnienia”. 

Wielkość i wyposażenie szkoły

„Duże znaczenie ma również wielkość szkoły i liczebność klas” – radzi Agata Żurowska-Tuchowska. – „W mniejszych grupach nauczyciele mają szansę lepiej poznać ucznia i poświęcić mu tyle czasu, ile tego wymaga, zaś dzieci czują się bezpieczniej i bardziej komfortowo. Zaletą tego typu placówek jest też zindywidualizowany tok nauczania. Ponadto radzę zwrócić uwagę na wyposażenie sal lekcyjnych i gimnastycznych, godziny pracy świetlicy oraz stołówkę. W przypadku szkół niepublicznych rodzice mogą np. oczekiwać przestrzegania diety dziecka”.

Zajęcia dodatkowe

„Decydując się na posłanie dziecka do danej szkoły, warto zwrócić uwagę na oferowane przez nią lekcje dodatkowe, takie jak kółka zainteresowań, nadprogramowe godziny języka obcego czy gimnastykę korekcyjną. Zajęcia tego typu organizowane są w szkołach publicznych w ramach tzw. godzin dyrektorskich. W przypadku szkół niepublicznych oferta zajęć dodatkowych jest zazwyczaj dużo bardziej rozbudowana. W naszej szkole realizujemy szereg zajęć pozaprogramowych, np. kółko matematyczne, samorząd uczniowski, kółko ortograficzne, a nawet warsztaty fotograficzne. Takie zajęcia dostarczają dzieciom dodatkowej wiedzy, a także zwiększają ich ciekawość i rozwijają zainteresowania” – podsumowuje Agata Żurowska-Tuchowska.

* Źródło: CBOS, „Opinie Polaków o wychowaniu i roli szkół w procesie wychowawczym”, wrzesień 2009 r.

Nadesłał:

Effective Public Relations
http://effectivepr.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl