Jak zmienić system operacyjny na komputerach w sieci firmowej?


Jak zmienić system operacyjny  na komputerach w sieci firmowej?
2014-04-03
Już 8 kwietnia zakończy się suport dla Windows XP. Oznacza to, że jeżeli w systemie tym wykryta zostanie luka w zabezpieczeniach, Microsoft nie udostępni już do niej nowej aktualizacji. Przeprowadzenie migracji na nowocześniejszy system operacyjny powinny zatem rozważyć osoby prywatne oraz firmy.

Automatyzacja procesu zmiany systemu operacyjnego w firmie

Z raportu firmy analitycznej StatCounter na temat ośmiu najpopularniejszych systemów operacyjnych wynika, że system Windows XP jest nadal używany na około 20% komputerów osobistych na całym świecie. Dla Polski ten współczynnik jest jeszcze wyższy i wynosi 25%.

Proces przejścia na nowszą wersję systemu operacyjnego, np. Windows 7 lub 8, powinien być przeprowadzony szybko, bezpiecznie i z zachowaniem indywidualnych ustawień użytkownika. Zwłaszcza w średnich i dużych przedsiębiorstwach warto rozważyć zautomatyzowanie procesu migracji poprzez zastosowanie dedykowanego do tego celu oprogramowania. Pozwoli to sprawnie wdrożyć nowy system, bez obawy o utratę ważnych danych.

„Zakończenie okresu wsparcia systemu Windows XP stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa całej sieci przedsiębiorstwa. Słabe punkty w systemie operacyjnym XP nie będą już eliminowane, co ułatwi cyberprzestępcom ataki poprzez wykorzystanie coraz większych luk bezpieczeństwa. Także zapory sieciowe i skanery antywirusowe pozostaną w znacznym stopniu bezradne wobec tego rodzaju zagrożeń. Po zakończeniu świadczenia usług w zakresie systemu Windows XP, także inni dostawcy oprogramowania zrezygnują ze wsparcia dla swoich produktów kompatybilnych z tym systemem. Programy te staną się tym samym furtką do przeprowadzenia ataku przez cyberprzestępców, ponieważ nowo powstałe słabe punkty nie będą już usuwane” – uważa Peter Zeis, International Sales Manager, baramundi software AG.

Przykładem programu do migracji pomiędzy systemami operacyjnymi dedykowanego firmom, jest modułowe rozwiązanie typu Client Management firmy baramundi software. Pozwala ono na szybką i bezpieczną implementację nowego systemu na wszystkich komputerach pracowników jednocześnie. Znacznie ogranicza to koszty oraz pomaga administratorowi sieci firmowej. Wszystkie procesy przebiegają automatycznie i w sposób kontrolowany, a ewentualne problemy z kompatybilnością są zgłaszane z wyprzedzeniem.

„Nie wszystkie firmy decydują się na automatyzację procesu zmiany systemu operacyjnego. Jednak zmiana systemu na każdym komputerze oddzielnie jest czasochłonna i obarczona ryzykiem błędu, skutkującego np. utratą ważnych danych czy dyskomfortem użytkownika, któremu niezachowane zostały jego spersonalizowane ustawienia. Niekiedy przedsiębiorcy czekają również z aktualizacją systemu operacyjnego na niektórych starszych komputerach firmowych do czasu wymiany ich na nowe. Standaryzacja systemów operacyjnych w całej sieci firmowej przekłada się jednak znacząco na poprawę bezpieczeństwa, a zakończenie wsparcia dla danego systemu jest dobrym sygnałem do jego zmiany” – dodaje Peter Zeis.

 
   
Migracja na nowszy system operacyjny w ramach sieci firmowej krok po kroku

Implementacja nowego systemu na komputerze stacjonarnym nie jest procesem skomplikowanym, jednak w przypadku rozbudowanej sieci firmowej staje się czynnością dużo bardziej złożoną. Poniżej prezentujemy skrócony schemat tego, jak przebiega migracja z wykorzystaniem programu do zarządzania siecią firmową. Posłużymy się przykładem wspomnianego programu firmy baramundi.

Krok I: Inwentaryzacja

Struktura IT w wielu przedsiębiorstwach jest niejednolita i zawiera różne wersje urządzeń i systemów. W przypadku przeprowadzania procesu migracyjnego, przedsiębiorstwo powinno dysponować dokładnym przeglądem posiadanych systemów operacyjnych, sprzętu i oprogramowania biurowego, tak, aby optymalizacja przebiegła bez żadnych zakłóceń.

Moduł baramundi Invetory jest przydatny przy procesie migracji z Windows XP, ponieważ pozwala na przejrzyste zestawienie informacji na temat struktury IT w firmie. Dostarcza danych, jaki sprzęt komputerowy jest używany w przedsiębiorstwie, jakie oprogramowanie jest na nim zainstalowane i jakie są wersje sterowników w każdej ze stacji klienckich. Pozwala to stwierdzić, czy obecny hardware i software są kompatybilne z nowym systemem operacyjnym. Zaletą baramundi Inventory są przejrzyste raporty, od razu gotowe do dyspozycji helpdesku czy księgowości.

Krok II: Planowanie

Planując proces migracji, ważne jest, aby wziąć pod uwagę wszystkie wymagania nowego systemu operacyjnego, tj. sprawdzić jego kompatybilność ze sprzętem, którym dysponujemy i oprogramowaniem oraz z aplikacjami, jakie zostaną na nim zainstalowane. Jeśli na przykład środowisko Windows XP ma zostać zmienione na Windows 8, sprzęt, który nie jest kompatybilny z nowym systemem operacyjnym powinien być w razie potrzeby zmieniony. Aplikacje mogą również musieć zostać zastąpione przez nowe wersje, ponieważ niektóre programy posiadają swoje niezależne wersje dedykowane do poszczególnych systemów operacyjnych.

Krok III: Testy

Przed rozpoczęciem migracji, warto przeprowadzić test w celu wychwycenia potencjalnych braków w planowaniu i wyjaśnienia z wyprzedzeniem wszelkich potencjalnych trudności. Aplikacje i programy, które zostały napisane specjalnie na zamówienie firmy i mają być wykorzystywane w przyszłości, należy przetestować i sprawdzić ich kompatybilność z nowym systemem operacyjnym przed rozpoczęciem procesu migracji.

Krok IV: Back up

Przed rozpoczęciem procesu migracji, należy przeprowadzić back up wszystkich danych przechowywanych w starym systemie, łącznie z personalnymi ustawieniami użytkownika.

Krok V: Instalacja

Instalacja systemu Windows często wymaga wykonania wielu czynności ręcznie. Cały ten proces można jednak zautomatyzować dzięki baramundi OS-Install. Wystarczy jedna konfiguracja, a narzędzie to będzie instalować systemy operacyjne Windows „natywnie”, czyli w sposób identyczny pod względem jakości do manualnego – bez jakiejkolwiek ingerencji administratora i na dowolnej liczbie komputerów w tym samym czasie.

Krok VI: Dystrybucja

Dystrybucja oprogramowania to istotny proces wpływający na pracę administratorów.  Ręczne wyposażanie komputerów w komplet aplikacji wiąże się z jeszcze większymi nakładami czasu i środków, niż instalacja systemów operacyjnych. W realizacji tych zadań może wyręczyć baramundi Deploy. Bezpośrednio po instalacji systemu operacyjnego, moduł ten automatycznie dystrybuuje oprogramowanie użytkownika i integruje wszystkie wstępnie zdefiniowane aplikacje dla danego komputera. Rozwiązanie pozwala na zdalną dystrybucję niemal każdego oprogramowania, nawet tych aplikacji, dla których producent nie przewidział takiej możliwości.

Krok VII: Po zakończeniu migracji

Kompleksowe oprogramowanie do zarządzania stacjami klienckimi w sieci firmowej pozwala na centralne sterowanie na każdym z etapów procesu migracji – od inwentaryzacji, przez archiwizację danych po instalację. Zaletą tego rodzaju rozwiązań jest również to, że usprawniają one obsługę stacji klienckich także po zakończeniu migracji, m.in. poprzez automatyczne aktualizacje oprogramowania, back up danych czy zintegrowane zarządzanie urządzeniami mobilnymi w ramach sieci firmowej.

Zautomatyzowanie procesu migracji za pomocą jednego z dedykowanych do tego programów znacząco odciąża specjalistów IT. Wraz z omówionym przykładowym oprogramowaniem tego typu firmy baramundi użytkownik otrzymuje wszystkie narzędzia, które są niezbędne do efektywnego zarządzania stacjami klienckimi, w tym m.in. do szybkiej i bezpiecznej implementacji nowego systemu Windows. Równocześnie, dzięki regularnemu sporządzaniu raportów, pozwala ono zachować pod kontrolą całą sieć firmową. Zmniejsza przy tym ilość potencjalnych błędów i pozwala na znaczne oszczędności w firmowym budżecie.

Nadesłał:

Katarzyna Możdżonek

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl