Jaka będzie łazienka przyszłości?


Jaka będzie łazienka przyszłości?
2011-01-19
Wyniki specjalnego studium przygotowanego na zlecenie firmy KALDEWEI pokazują, że łazienka zyskuje coraz wyższą rangę, jako przestrzeń idealna do wyrażenia własnego ja i odcięcia się od stresującej codzienności.

Na zlecenie firmy KALDEWEI, wiodącego, międzynarodowego producenta wyposażenia łazienek, frankfurcki instytut badawczy Rheingold przygotował specjalne studium na temat zmiany znaczenia oraz funkcji łazienki we współczesnym świecie.  

W ramach badania wybrana, reprezentatywna grupa respondentów wypełniła specjalnie przygotowaną ankietę na temat ich sposobu postrzegania łazienki. W drugiej części opracowania respondenci wyrażali opinię na temat fikcyjnych, futurystycznych scenariuszy dotyczących nowych sposobów korzystania z łazienki w przyszłości.

Reprywatyzacja i indywidualizacja

Wcześniejsze studia na temat psychologii kąpieli zlecone przez firmę KALDEWEI wykazały, że w ostatnim czasie zasadniczo zmieniły się preferencje konsumenckie w stosunku do wzornictwa i funkcji nowoczesnej łazienki. Szczególnie ciekawa okazała się tutaj zmiana znaczenia pojęcia „segment premium”. Ciągle widać w nim nacisk na jakość oraz design, ale znacznemu osłabieniu uległ element podkreślenia statusu społecznego przez używanie luksusowych produktów. Łazienka jest dzisiaj dla respondentów przede wszystkim przestrzenią, w której mogą być sobą, miejscem ulokowanym poza codziennością.  Stąd tendencja do wyłączenia z niej lub ukrycia elementów czysto funkcjonalnych takich jak pralka, czy toaleta. Łazienka ma być miejscem o indywidualnym wystroju, dalekim od schematu i standardowych rozwiązań.  Jako miejsce dobre do wycofania się ze stresującej codzienności zyskuje nawet wyższą rangę niż sypialnia.

Perspektywa przyszłości: człowiek w centrum przyrody i techniki

Wobec łazienki przyszłości stawiane są więc dwa wzajemnie sprzeczne wymagania: z jednej strony wysoki poziom techniczny, a z drugiej możliwość powrotu do natury. Nie chodzi przy tym o powrót do czasów balii, ale raczej o stosowanie w łazience form organicznych oraz naturalnych materiałów, jak drewno czy kamień. Duże okna, powierzchnie do siedzenia i leżenia mają dawać użytkownikom poczucie komfortu, przestrzeni i kontaktu z naturą. Wanna nie zajmuje w takim pomieszczeniu miejsca w odległym kącie, lecz jest centralnym punktem łazienki. Uzupełnieniem tego wspaniałomyślnie zaprojektowanego wnętrza są obszerne, zabudowane w płaszczyźnie podłogi, strefy prysznicowe. Taka łazienka jest chętnie wykorzystywana przez pary i pomaga w pielęgnacji związków.

„Wyrażone przez respondentów oczekiwanie organicznych form i wysokiej jakości, naturalnych materiałów w łazience już dzisiaj znajduje odzwierciedlenie w naszej polityce produktowej – mówi Martin Koch, Szef komunikacji firmy KALDEWEI. Jesteśmy w stanie dostarczyć wyroby, dzięki którym łazienka może być połączeniem luksusu oraz indywidualności. Dzięki ich zastosowaniu może powstać przestrzeń niecodzienna, w której można skupić się wyłącznie na sobie.”

W wielokrotnie nagradzanym portfolio produktów firmy KALDEWEI znajdziemy wolnostojące wanny i zestawy hydromasażu wykonane ze stali emaliowanej o grubości 3,5 mm, brodziki prysznicowe do zabudowy w płaszczyźnie podłogi oraz koncepcje oświetleniowe, których zadaniem jest budowanie właściwego nastroju.

Dwa scenariusze

W drugiej części studium zostały przebadane reakcje respondentów na dwie, futurystyczne wizje aranżacji łazienki.

Pierwsza z nich, nazwana „remind”, dotyczyła fikcyjnego scenariusza datowanego na rok 2015. 38 letnia Jana Kühne wraca zestresowana po pracy i postanawia zrelaksować się w swojej łazience. Mimo tego, że jest osobą bardzo towarzyską, utrzymującą stały kontakt ze znajomymi, tym razem odkłada komórkę i wyłącza ipoda. Specjalny skaner dłoni odczytuje jej dane biometryczne, układ hormonów oraz nastrój. W mgnieniu oka system o nazwie „mind operator” dostosowuje wnętrze pomieszczenia kąpielowego do jej aktualnego nastroju, ustawia odpowiednie oświetlenie, temperaturę, zapach oraz muzykę. Jana z ulgą układa się w wannie z efektem dryfu morskiego i obserwuje ściemniające się niebo na specjalnej prezentacji multimedialnej odtwarzanej na suficie. Woda wibruje łagodnie w rytmie jej serca i sprawia, że myśli Jany powoli odpływają. Specjalne, umieszczone w podłodze dozowniki rozpylają relaksujące aromaty, a olejki eteryczne dodane do wody nakładają na jej skórę odprężającą warstwę kosmetyku. Złe myśli i napięcie znika, przychodzi oczekiwany odpoczynek.

Bohaterką drugiego, futurystycznego scenariusza o nazwie „reload” jest 68 letnia Elisa Stratler. Po męczącym dniu wchodzi do łazienki, która momentalnie wypełnia się informacjami pochodzącymi z mediów społecznościowych. Elisa uwielbia rano i wieczorem rozmawiać w łazience ze swoimi sieciowymi przyjaciółkami. Równie wygodny jest tą drogą kontakt z jej osobistym trenerem oraz doradcą zdrowotnym. Opiekun natychmiast pojawia się z oceną jej aktualnego indeksu ciała i zaleca na resztę dnia lekki biobloker wraz ze zintegrowaną ochroną nanokomórkową. Trzeba się jeszcze odświeżyć. Lisa wchodzi do wielkiej, szklanej kabiny prysznicowej umieszczonej pośrodku łazienki i bierze błyskawiczny „reload shower”. Strumień wody oplata podwójną spiralą jej ciało odmłodzone dzięki specjalnym odżywkom witaminowym. Program kończy się użyciem perfum dostosowanych do jej kodu genetycznego oraz wypiciem specjalnego napoju upiększającego. Jeszcze rzut oka w lustro, na którym wyświetlane są aktualne informacje i… można zaczynać wieczór.

Łazienka przyszłości: zanurz się w nastrojowym przeżyciu

Uzyskane opinie na temat zaproponowanych scenariuszy w pełni pokrywały się z informacjami uzyskanymi w pierwszej części projektu: oczekiwania idą w kierunku rozwiązań i produktów podnoszących komfort korzystania z łazienki, jak nastrojowe projekcje multimedialne czy też nowoczesne systemy kąpielowe. Z akceptacją ze strony badanych osób spotkały się zarówno kompleksowe rozwiązania systemów prysznicowych czyniące z kąpieli prawdziwe przeżycie, jak i funkcje dostosowania temperatury wody do indywidualnych wymagań. Ważne jest przy tym, by nowoczesna technika podnosiła komfort użytkowania łazienki w sposób dyskretny, niezauważalny. Respondenci dystansowali się od futurystycznych rozwiązań, w których inteligentne systemy diagnozują potrzeby użytkownika i dostosowują do nich funkcjonowanie łazienki. Chętnie widziana jest w łazience nastrojowa muzyka medytacyjna, badani jednak wyrażali się z niechęcią na temat podejmowania w trakcie kąpieli takich sposobów komunikacji, jak telefonowanie lub czatowanie.

Wyniki studium przygotowanego na zlecenie firmy KALDEWEI pokazują więc dobitnie, że łazienka zyskuje w oczach współczesnej jednostki coraz wyższą rangę jako przestrzeń idealna do wyrażenia własnego ja i odcięcia się od stresującej codzienności.

Firma KALDEWEI to europejski lider produkcji wanien kąpielowych i brodzików prysznicowych ze stali emaliowanej. Przedsiębiorstwo istnieje od 1918 roku. W ofercie posiada niemal 300 modeli produktów wytwarzanych ze stali emaliowanej KALDEWEI o grubości 3,5 mm. Produkty firmy KALDEWEI mogą być stosowane zarówno w domach prywatnych, jak i w hotelach. Firma KALDEWEI udziela na wszystkie swoje produkty wykonane ze stali emaliowanej o grubości 3,5 mm 30 letniej gwarancji.

Dalsze informacje i materiał ilustracyjny znajdziecie Państwo w wirtualnym biurze prasowym Kaldewei: www.kaldewei.com

Kontakt prasowy:

Marta Artman,

KLAXON Communications

tel. 22 216 99 12

Marta.Artman@klaxon.pl

Nadesłał:

klaxon

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl