Jaka grupa klientów kupuje pierwsze mieszkanie


Jaka grupa klientów kupuje pierwsze mieszkanie
2019-03-06
Czy na przestrzeni ostatnich lat zmienił się profil osoby poszukującej swojego pierwszego mieszkania? W jakim wieku są kupujący, którzy planują zamieszkać na swoim? Jakie mieszkania zwykle wybierają? Sondę prezentuje serwis nieruchomości dompress.pl.
Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A. 

Średni wiek klientów, kupujących swoje pierwsze mieszkanie to około 31 lat i w tym zakresie nic się szczególnego nie zmieniło. Co prawda nie ma programów wsparcia zakupu mieszkania jak RnS czy MdM, niemniej w ostatnich latach znacznie zwiększyła się zdolność nabywcza kupujących. Sporo jest też transakcji finansowanych przez rodziców, szczególnie w przypadku mieszkań kupowanych dla dzieci rozpoczynających studia. 
Preferencje klientów również nie zmieniają się. Nabywcy pierwszych mieszkań poszukują głównie małych lokali, przede wszystkim kompaktowych dwójek o powierzchni około 40 mkw. Dużym zainteresowaniem cieszą się również mieszkania jednopokojowe, w których możliwe jest wydzielenie aneksu sypialnianego.

Andrzej Gutowski, członek zarządu Ronson Development

Młodzi klienci mają coraz większą wiedzę na temat rynku mieszkaniowego. Kiedy podejmują stabilną pracę na etacie wolą rozejrzeć się za własnym lokum zamiast płacić co miesiąc za wynajem. W ostatnich latach na pewno zmieniły się wybory, jakich dokonują tacy klienci. Kawalerka nie jest już typowym pierwszym mieszkaniem. Nabywcy wolą dołożyć kilkaset złotych i zdecydować się na mieszkanie dwu lub nawet trzypokojowe. Mieszkania jednopokojowe wybierane są teraz głównie przez inwestorów. 
Decyzję o zamieszkaniu na swoim podejmują już nawet osoby w wieku 25 lat natomiast najczęściej klienci ci mają 28-32 lata. Wybierają najchętniej lokalizacje nieco dalej od centrum, ale z dobrym dojazdem i pełną infrastrukturą na miejscu. Nasi klienci swoje pierwsze mieszkanie kupują najczęściej na osiedlu Miasto Moje na warszawskiej Białołęce, a wkrótce w ofercie znajdzie się także inwestycja Ursus Centralny o podobnym profilu. 


Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A. 

Docieramy niemal do każdej grupy klientów, poszukujących swojego pierwszego mieszkania. Na swoim planują zamieszkać zwykle osoby aktywne zawodowo w wieku 25-35 lat, ale często są to również młodzi ludzie, rozpoczynający studia, którym pierwsze mieszkanie postanawiają kupić rodzice. Na pierwsze mieszkanie decydują się także pary, które nie chcą wynajmować, czują potrzebę ustatkowania się i zwiększenia standardu życia, jak również niezależni single, którzy nie chcą współdzielić przestrzeni mieszkaniowej z innymi oraz poszukują wygodnego lokum.
 
Kupujący są obecnie wymagający i świadomi swoich potrzeb. Rozumieją procesy budowlane i wiedzą, na co zwrócić uwagę podczas wyboru mieszkania. Ważnymi elementami wpływającymi na podjęcie decyzji zakupowej są takie elementy jak otoczenie handlowo-usługowe, funkcje dostępne na terenie osiedla, kluby fitness, ścieżki rowerowe, parki i tereny zielone. Nasi klienci często w ramach programu ,,Friend to Friend” polecają mieszkania przyjaciołom.    
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Profil klienta poszukującego swojego, pierwszego mieszkania generalnie nie zmienił się, chociaż możemy zaobserwować pewne wyjątki. Teraz czasem nawet najmłodsi klienci, którzy dopiero wkroczyli w pełnoletniość nabywają własne mieszkanie, dzięki pomocy rodziców. Największa grupa osób nabywających mieszkania jest w wieku 30 lat i więcej. Zmienia się natomiast przeznaczenie lokali. Klienci coraz częściej szukają mieszkań w celach inwestycyjnych, podobnie jak małych biur pod wynajem. 

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Na przestrzeni lat niewiele się zmienia, jeśli chodzi o profil klienta poszukującego pierwszego mieszkania. Kupują je zarówno młodzi single, jak i młode rodziny. Coraz częściej jednak można dostrzec prawidłowość, iż wielu młodych nabywców, którzy na przykład przyjechali do Warszawy na studia, czy do pierwszej pracy jest bardziej zdeterminowanych do zakupu własnego mieszkania w stolicy niż osoby mieszkające tu od urodzenia, które równie często decydują się na wynajem. Decyzję o zakupie mieszkania podejmują natomiast na późniejszym etapie kariery zawodowej, myśląc już o docelowym, większym lokalu. 

Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic 

Nie zauważyliśmy znaczących zmian w grupie osób decydujących się na zakup pierwszego mieszkania w ciągu ostatnich kilku lat. Są to przeważnie osoby młode z ustabilizowaną sytuacją zawodową, będące najczęściej w poważnym związku lub planujące stworzenie go w najbliższym czasie. Widoczna jest natomiast zmiana wielkości kupowanych mieszkań. Często nie są to już najmniejsze mieszkania oferowane w inwestycji. Takie lokale raczej kupowane są w celach inwestycyjnych. Osoby kupujące pierwsze mieszkania wybierają wygodne i nieco większe mieszkania dwupokojowe.

Wojciech Duda, wiceprezes zarządu w Duda Development                      

Wśród grup nabywców mieszkań nie obserwujemy większych zmian. Osoby poszukujące pierwszego mieszkania są przeważnie w wieku 25-30 lat. Największą popularnością wśród nich cieszą się mieszkania dwupokojowe.

Piotr Tarkowski, pełnomocnik zarządu Allcon Osiedla

Zakup pierwszego, jak również kolejnego mieszkania co do zasady powiązany jest z możliwościami finansowymi nabywców. Nie muszą one ograniczać się wyłącznie do zdolności kredytowej. Często w takim zakupie uczestniczy najbliższa rodzina. Osoby kupujące pierwsze mieszkanie z reguły wkraczają w dorosłe życie, dzięki pierwszej pracy.  Impulsem do zakupu jest założenie rodziny. Jej planowany rozwój determinuje decyzję, co do liczby pokoi. Najczęściej wybór pada na lokale trzypokojowe. W ostatnich latach możliwości zakupowe ludzi młodych znacząco się poprawiły, głównie ze względu rosnące płace, czy większą dostępność kredytów. Możliwości finansowe decydują o lokalizacji. Wyższa zdolność kredytowa, czy większa zasobność to większe możliwości wyboru. Często spotykanym rozwiązaniem jest zakup dokonywany przez rodziców, którzy w pierwszym okresie traktują zakup jak inwestycję, a docelowo jako mieszkanie dla dzieci.  

Andrzej Swoboda, wiceprezes zarządu Grupy CTE 

Niezmiennie nabywcami popularnych mieszkań są głównie młode osoby, rozpoczynające pracę zawodową i planujące założenie rodziny. Rośnie w siłę pokolenie trzydziesto i czterdziestolatków, którzy mają już za sobą zakup pierwszego mieszkania i poszukują wygodniejszych lokali o większym metrażu lub domu. Niewielki, ale zauważalny odsetek kupujących stanowią seniorzy, którzy jesień życia zamierzają spędzić w komfortowych warunkach, w budynku bez barier architektonicznych.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest 

Zauważyliśmy, że profil klientów jest bardzo zróżnicowany, choć coraz częściej na kupno mieszkania decydują się ludzie młodzi, którzy chcą się usamodzielnić. W dalszym ciągu popularnym rozwiązaniem jest również inwestowanie w nieruchomości, co potwierdzają prywatni inwestorzy kupujący mieszkania pod wynajem, wybierający lokale jedno i dwupokojowe.

Izabela Płóciennik, manager ds. nieruchomości mieszkaniowych w Antczak Residential

W ostatnich latach wzrasta liczba osób, które poszukują większych, trzy lub czteropokojowych mieszkań. Tę grupę stanowią rozwijające się rodziny. Ci, którzy pierwsze mieszkanie kupili na lub po studiach, będąc po 30-dziestce szukają większej alternatywy. Mimo, że wciąż najbardziej popularne są lokale dwupokojowe, te większe również zawsze staramy się umieszczać w naszych projektach. Coraz częściej padają pytania o mieszkania dla seniorów, z windą, ogródkiem, w bezpośrednim sąsiedztwie przychodni, czy szpitala. 



Autor: Dompress.pl



Nadesłał:

prestige

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl