Jakie trendy będą kreować rynek mieszkaniowy?


Jakie trendy będą kreować rynek mieszkaniowy?
2018-11-05
Boom na rynku mieszkaniowym trwa w najlepsze i nic nie wskazuje na to aby w najbliższym czasie stan ten uległ drastycznej zmianie. Głosy jakie dochodzące z rynku wskazują jednak, że może być coraz trudniej.

Autorem komentarza jest Mariusz Łubiński, Prezes firmy Admus Sp. z o.o.

Boom na rynku mieszkaniowym trwa w najlepsze i nic nie wskazuje na to aby w najbliższym czasie stan ten uległ drastycznej zmianie. Głosy jakie dochodzące z rynku wskazują jednak, że może być coraz trudniej. Głównie za sprawą malejącej dostępności atrakcyjnych gruntów i ich rosnącej ceny. Można więc podejrzewać, że za jakiś czas pula mieszkań typu „wszystko tuż za rogiem” będzie mocno ograniczona, a tym samym jedna z kluczowych zalet reklamowanych inwestycji zostanie mocno zachwiana.

Na ratunek branży jak zwykle przyjdą rozwiązania projektowe, które wpiszą się w aktualne trendy społeczne i zapotrzebowanie kupujących mieszkania. Warto uświadomić sobie, że do głosu dochodzą tzw. milenialsi (Pokolenie Y), a więc osoby urodzone pomiędzy 1984, a 1997 rokiem. W najbliższych latach to właśnie oni ustanowią główną grupę nabywczą mieszkań, a tym samym będą decydować o obliczu całego rynku mieszkaniowego w naszym kraju. Będzie to całkiem nowe wyzwanie dla branży, która będzie musiała zmierzyć się z świadomym i bardzo wymagającym klientem. Wyzwanie, które może okazać się również szansą na daleko idące zmiany w podejściu do klienta i spełnianiu jego oczekiwań.

Budowanie wspólnoty w oparciu o ideę colivingu

Jednym ze zjawisk, które już niedługo powinny zdominować rynek nieruchomości będzie tworzenie przestrzeni pozwalających mieszkańcom formować prawdziwe osiedlowe mini-społeczności. Coraz więcej osób kupujących mieszkania przejawia chęć integracji z sąsiadami i budowania zjednoczonych wspólnot. Place zabaw, siłownie na świeżym powietrzu czy wspólne altany, które oglądamy teraz to wręcz idealny punkt wyjścia, ale za chwilę może okazać się, że to trochę za mało aby spełnić wymagania świadomego konsumenta. Aktywne wsparcie inicjatyw sąsiedzkich może okazać się dobrym sposobem nie tylko na promocję konkretnej inwestycji.

Być bardziej zielonym

Cenimy zdrowie nasze i naszych bliskich, dlatego „eko-inwestycje” będą cieszyły się jeszcze większym zainteresowaniem. Takie zjawiska jak smog czy zanieczyszczenia środowiska to obecnie realny problem nie tylko  największych polskich miast, ale również mniejszych rynków. Kupujący zaczną więc przywiązywać większą wagę do rozwiązań technologicznych, które zapewnią im bezpieczeństwo. W parze z antysmogowymi nasadzeniami będą szły wszelkiego rodzaju filtry i oczyszczacze oraz osiedlowe stacje mierzące jakość powietrza czy urządzenia wspomagające jego cyrkulację. Przy miejscach postojowych zaczną pojawiać się także gniazda ładowania samochodów elektrycznych – zjawisko to już teraz staje się standardem w zachodniej części Europy.

Internet rzeczy zmniejszy koszty

Ogromną zaletą rozwoju technologicznego jest bez wątpienia optymalizacja kosztów. W branży nieruchomości Internety rzeczy (ang. Internet of Things) pozwoli w dłuższej perspektywie na odczuwalne obniżenie kosztów wspólnot. Sensory zbierające dane i urządzenia potrafiące je skutecznie wykorzystać pomogą poznać zwyczaje mieszkańców i odpowiednio usprawnić im życie przy jednoczesnym zapewnieniu właściwego poziomu bezpieczeństwa. Zastosowanie rozwiązań w oparciu o IoT pozwoli precyzyjnie kontrolować takie kosztowne elementy jak poszczególne składowe systemu HVAC, oświetlenie części wspólnych czy ochrona budynku i dostosować je do rzeczywistych potrzeb mieszkańców.

Słowem podsumowania warto nadmienić, że te trzy trendy nie są jedynymi, które mogą „podbić” rynek mieszkaniowy. Dzieje się tak, ponieważ jest on na tyle dynamiczny, że trudno przewidzieć dokładnie jaka będzie chwilowa moda, która podbije serca klientów. Jednak możemy być pewni, że opisane propozycje „zamieszają” na rynku w najbliższych kilkunastu miesiącach. Wszystkie trzy wpisują się bowiem w ideę społecznie odpowiedzialnego biznesu, a właśnie wszelkie elementy CSR-u będą definiować sukces bądź porażkę danej inwestycji czy usługi.

Nadesłał:

UnicornMedia

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl