Jedna trzecia kupujących padła ofiarą naruszenia bezpieczeństwa


Jedna trzecia kupujących padła ofiarą naruszenia bezpieczeństwa
2018-12-19
Szał zakupowy zainaugurowany w listopadzie wyprzedażami z okazji Czarnego Piątku trwa w najlepsze. Kolejną okazję do zakupów stwarza zwyczaj obdarowywania się prezentami w Boże Narodzenie i Nowy Rok, a następnie styczniowe wyprzedaże.

Warto jednak pamiętać, że w tym sezonie najwięcej mogą zyskać cyberprzestępcy polujący na dane uwierzytelniające transakcje bankowe lub konta umożliwiające zakupy online. Jak wynika z raportu Kaspersky Lab, zakupy online stanowią jedną z najpopularniejszych aktywności w internecie, ustępując miejsca jedynie poczcie
e-mail. I chociaż większość osób (93%) ma świadomość cyberzagrożeń finansowych, 32% doświadczyło sytuacji, w której dane uwierzytelniające transakcje finansowe wpadły w niepowołane ręce.

Mimo wygody, jaką oferują zakupy online, niektóre osoby nadal mają obawy odnośnie poziomu zabezpieczeń swoich płatności internetowych. Niestety obawy te są w pełni uzasadnione. Spośród 32% badanych osób, które padły ofiarą naruszenia bezpieczeństwa danych finansowych, jedna czwarta (26%) nigdy nie odzyskała swoich pieniędzy. Wśród czynników, które mogą potencjalnie zagrażać naszym finansom, znajduje się problem z kontrolowaniem danych uwierzytelniających płatności po tym, jak zostały użyte na innych platformach handlu elektronicznego, oraz różnorodność dostępnych sposobów płatności.      

Zakupy przez internet przypominają odwiedzenie ogromnego centrum handlowego, w którym można kupić produkty oferowane przez dziesiątki różnych platform handlu elektronicznego. Nie dziwi zatem, że kupujący mogą mieć problem z kontrolowaniem wszystkich swoich informacji dotyczących płatności online. Ponad połowa osób (54%) najbardziej obawia się tego, że cyberprzestępcy mogą uzyskać dostęp do ich finansowych danych uwierzytelniających. Jednak jedna trzecia (36%) respondentów zapomniała lub nawet nie próbowała zapamiętać stron internetowych oraz aplikacji, w których udostępniła swoje dane finansowe.   

Próbując ułatwić sobie znalezienie oraz zapamiętanie swoich danych uwierzytelniających płatności, jedna na pięć osób (20%) przechowuje je na urządzeniach. W ten sposób można ułatwić sobie wprowadzanie danych uwierzytelniających podczas dokonywania zakupów online i nie martwić się, że nie będzie się ich pamiętało. Gdyby jednak urządzenie zostało zgubione lub skradzione, użytkownik mógłby utracić nie tylko swoje dane osobowe, ale również pieniądze, ponieważ znajdując dane uwierzytelniające w notatkach smartfona, niepowołana osoba mogłaby uzyskać dostęp do konta bankowego.    

Bogaty wybór metod płatności cyfrowych daje kupującym możliwość wybrania preferowanego sposobu nabywania towarów lub usług. Najczęściej wybierane metody to wciąż karty płatnicze, bezpośrednie przelewy z kont bankowych oraz e-portfele, np. PayPal. Jednocześnie rośnie popularność innych metod płatności. Częste zakupy pozwalają zbierać punkty za pośrednictwem programów lojalnościowych oraz wykorzystywać je podczas kolejnych odwiedzin danego sklepu do zakupu kolejnych towarów. A dzięki smartfonom i smartwatchom klienci nie muszą nawet nosić przy sobie portfela, fizycznych pieniędzy czy nawet kart. To przyczyniło się do wzrostu popularności bezdotykowych płatności za pośrednictwem systemów takich jak PayPass, Google Pay czy Apple Pay, z których regularnie korzysta jedna trzecia kupujących (31%).          

Koniec roku i okres świąteczny to czas kupowania prezentów dla rodziny i przyjaciół. Jednak nikt nie chce, aby utrata pieniędzy na skutek niezabezpieczonych transakcji lub oszustwa online zniszczyła radość tych wyjątkowych chwil – mówi Marina Titowa, dyrektor ds. marketingu produktów konsumenckich, Kaspersky Lab. Powinniśmy zatem zwracać uwagę na nasze dane finansowe oraz płatności online, starając się nie podawać danych uwierzytelniających na podejrzanych stronach internetowych czy dokonywać płatności z niezabezpieczonych urządzeń.

Aby zapewnić sobie bezpieczne zakupy online, Kaspersky Lab zaleca stosowanie rozwiązania cyberbezpieczeństwa, które potrafi chronić transakcje internetowe i zabezpieczyć konta służące do dokonywania zakupów. Przykładami takich produktów są:

  • Kaspersky Total Security – rozwiązanie wyposażone w moduł „Bezpieczne pieniądze”, które chroni dane finansowe poprzez otwieranie bezpiecznej przeglądarki przy każdych zakupach online.  
  • Kaspersky Password Manager – narzędzie pomagające chronić życie prywatne, łącznie z danymi finansowymi. Zapewnia kupującym bezpieczny dostęp do ich haseł, kodów PIN oraz kluczowych danych uwierzytelniających, w każdym miejscu i na każdym urządzeniu – zapewniając szybką i bezpieczną realizację płatności.

Pełny raport wykorzystany w niniejszej informacji prasowej jest dostępny na oficjalnym blogu Kaspersky Lab – Kaspersky Daily: https://kas.pr/bja5.

Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.

Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie http://www.kaspersky.pl/nowosci.

Nadesłał:

Kaspersky Lab Polska Sp. z o.o.
http://kaspersky.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl